۰ نفر

ایران در برداشت از قطر پیشی گرفت

۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۱۰
کد خبر: 828901
ایران در برداشت از قطر پیشی گرفت

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس گفت: با وجود تمام تحریم‌ها و دشمنی‌های جهان استکبار، برداشت گاز ایران از ‌میدان مشترک، ‌از قطر پیشی گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، سخاوت اسدی در عسلویه با اشاره به ویژگی منطقه پارس جنوبی اظهار داشت: میدان گازی پارس جنوبی به‌عنوان بزرگترین میدان گازی جهان در ۱۲۰ کیلومتری ساحل استان بوشهر در خلیج‌ فارس قرار دارد.

وی با بیان اینکه این میدان گازی مشترک با قطر حدود ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومتر وسعت دارد خاطرنشان کرد: دو سوم میدان گازی پارس جنوبی مربوط به کشور قطر است و یک سوم دیگر آن در آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی قرار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس اضافه کرد: به‌دلیل مشترک بودن میدان گازی پارس جنوبی، طرفین ذی‌نفع هیچ محدودیتی در برداشت گاز از آن ندارند.

اسدی، وسعت میدان گازی پارس جنوبی متعلق به جمهوری اسلامی را ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر دانست و خاطرنشان کرد: برای بهره‌برداری این ظرفیت مهم ۲۴ فاز در منطقه پارس جنوبی عسلویه و کنگان طراحی و اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حفاری‌های لازم برای بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی انجام شده است، گفت: پس از حفاری برای استخراج گاز در میدان گازی پارس جنوبی در خلیج‌فارس سکوهای پیشرفته در کشور ساخته و در این میدان گازی نصب شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با اشاره به اینکه میزان برداشت گاز از این میدان مشترک بیش از طرف مقابل است گفت: با وجود تمام تحریم‌ها و دشمنی‌های جهان استکبار، برداشت گاز ایران از این میدان مشترک بیشتر از قطر است.

اسدی،  از تولید روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون با فعالیت شبانه‌روزی متخصصان و دست‌اندرکاران صنعت نفت در همه فازهای پارس جنوبی روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود.

وی با اشاره به نصب ۳۹ سکو در میدان گازی پارس جنوبی گفت: هر سکو گازی دارای خط لوله زیر دریایی به طول ۱۱۰ کیلومتر است که گاز را به پالایشگاه مستقر در عسلویه و کنگان منتقل می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس از ایجاد ۴ هزار کیلومتر خط لوله زیردریایی در طرح‌های پارس جنوبی خبر داد و خاطرنشان کرد: از ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی در استان بوشهر ۸ پالایشگاه در پارس یک در منطقه عسلویه و ۵ پالایشگاه در پارس ۲ در شهر کنگان واقع شده است.

اسدی از تولید روزانه ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه پارس جنوبی خبر داد و بیان کرد: در کنار میعانات گازی بخشی از تولیدات به اتان، ال پی جی، گوگرد و دیگر محصولات اختصاص دارد که این محصولات به شرکت‌های پتروشیمی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته مجموع صادرات مناطق ویژه و آزاد کشور حدود ۱۸ میلیارد دلار بود، تصریح کرد: از این میزان بیش از ۷۰ درصد آن سهم صادرات منطقه ویژه پارس جنوبی ۱۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با بیان اینکه ۵۰ درصد مجتمع‌های پتروشیمی کشور در منطقه پارس جنوبی استان بوشهر فعالیت می‌کند، گفت: در حال حاضر از منطقه عسلویه تا کنگان بیش از ۵۰ پالایشگاه و پتروشیمی احداث یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha