۰ نفر

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران:

هند اگر واقعا خواهان واردات نفت از ایران باشد، ظرفیت صادرات مهیاست

۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۰۱
کد خبر: 827367
هند اگر واقعا خواهان واردات نفت از ایران باشد، ظرفیت صادرات مهیاست

سفر اخیر وزیر خارجه هند به ایران که گفته می شود درباره خرید نفت نیز مذاکراتی با مسئولان کشور داشته است، بارقه ای از احیای مسیر صادرات نفت ایران به هند را روشن نمود.

به گزارش اقتصادآنلاین، آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درباره چشم انداز احیای تجارت نفتی ایران و هند گفت: هندی ها اگر واقعا خریدار نفت ایران باشند، با ظرفیت فعلی تولید نفت در کشور، امکان صادرات به شبه قاره هند فراهم است.
هند سومین واردکننده بزرگ انرژی در جهان است که طبق گزارش رویترز ۵۴ درصد واردات نفتی خود را از صادرکنندگان خاورمیانه ای به ویژه عراق، حدود ۳۰ درصد از روسیه، ۸ درصد از آمریکای لاتین  و مابقی از آمریکا  تامین می کند اما ایران در همسایگی هند، سهمی از سبد پرسود واردات نفتی این قدرت بزرگ اقتصادی ندارد.
هند که سابقا از مشتریان پر و پا قرص نفت خام ایران بود و بسیاری از پالایشگاه های این کشور مستعد دریافت و پالایش انواع نفت خام صادراتی ایران هستند  از سال ۲۰۱۹  به دلیل عدم دریافت معافیت از تحریم های نفتی آمریکا، خرید نفت از ایران را متوقف کرد و کمبود آن را با واردات بیشتر از عراق، آمریکا و ونزوئلا جبران نمود.
با این حال به نظر می رسد شرایط به سمت گرم شدن مراودات نفتی ایران و هند پیش می رود.
شرکت ایندین اویل اعلام کرده است که به محض رفع تحریم ها یا دریافت معافیت از تحریم ها، واردات نفت از ایران را در اولویت قرار خواهد داد.
پاکستان نیز به تازگی از چراغ سبز آمریکا برای فعالسازی خط لوله صلح به منظور واردات گاز طبیعی  از ایران خبر داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha