۰ نفر

تحریم چیست و چه کشورهایی مشمول تحریم آمریکا هستند؟​

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۳۱
کد خبر: 711376
تحریم چیست و چه کشورهایی مشمول تحریم آمریکا هستند؟​

تحریم ها محدودیت های تجاری بین المللی هستند که در پاسخ به سیاست های ناشایست کشورها اتخاذ می شوند.

تحریم ها در تنبیه کشورهای هدف موثرتر از تغییر رفتار آنها عمل کرده‌اند.

تحریم های ایالات متحده تجارت با کوبا، کره شمالی، ایران و سوریه را ممنوع کرده‌اند و محدودیت هایی اعمال شده برای تجارت با روسیه و اوکراین تحت اشغال روسیه نیز تأثیر مشابهی داشته است.

ایالات متحده در سال های 1973-1974 به دلیل حمایت از اسرائیل با تحریم نفتی اعراب مواجه شد.

نحوه عملکرد تحریم

کشورها از تحریم ها برای تنبیه و بازدارندگی رفتارهای ناپسند کشورهای دیگر بدون توسل به نیروی نظامی استفاده می کنند و این تحریم‌ها اغلب در پاسخ به نقض حقوق بشر و درگیری های مسلحانه وضع می‌شوند. تحریمی که با پذیرش گسترده مواجه می شود ممکن است به ابزار قدرتمندی تبدیل شود و کشور هدف را منزوی کند و از مزایای تجارت بین المللی محروم سازد.

کشورهای وابسته به تجارت جهانی یا واردات فناوری در برابر تحریم ها به ویژه آسیب پذیر هستند. در مقابل، رژیم‌های مستبد مصمم با موفقیت به مدت چند دهه در برابر تحریم‌ها مقاومت کرده‌اند که اغلب هزینه‌های زیادی برای استانداردهای زندگی افراد آن کشور داشته است.

تحریم های تجاری ایالات متحده

ایالات متحده تحریم‌ های تجاری طولانی مدت و جامعی را علیه کوبا، کره شمالی، ایران و سوریه اعمال کرده است یعنی همان کشورهایی که سیاست‌های آن‌ها به‌ویژه قابل اعتراض است. این تحریم ها با انواع قوانین حقوقی و دستورات ریاست جمهوری پشتیبانی می شوند.

رئیس جمهور ایالات متحده در زمان جنگ تحت قانون تجارت با دشمن این اختیار را دارد که تحریم ها و سایر محدودیت‌هایی را اعمال کند.

قانون دیگر یعنی قانون اختیارات اقتصادی اضطراری و بین‌المللی به رئیس‌جمهور این اختیار را می‌دهد تا در دوره‌های اضطراری ملی کاملاً مشخص شده‌ای محدودیت‌های تجاری را اعمال کند.

در ایالات متحده، دفتر کنترل دارایی های خارجی که یکی از بخش‌های وزارت خزانه داری است، اجرای تحریم ها را مدیریت می کند. این دفتر همچنین نقش اصلی را در دنبال کردن و مسدود سازی منابع مالی سازمان های تروریستی و قاچاق مواد مخدر ایفا می کند.

تاثیر تحریم ها

تحریم‌ها به ندرت منجر به تغییر سیاست‌ها می‌شوند و حتی تاثیر کمتری در این زمینه در دولت کشور هدف دارند. به عنوان مثال، تحریم کوبا از سال 1962 توسط ایالات متحده نتوانست حزب کمونیست حاکم این کشور را برکنار کند یا آن را به تحمل مخالفان متقاعد سازد.

به طور مشابه، تحریم صادرات نفت به ایالات متحده که کشورهای عرب عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در طول جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 اعمال کردند، نتوانست به حمایت ایالات متحده از اسرائیل پایان دهد.

با این حال، تحریم ها در دست‌یابی هدف خود برای مجازات کشور هدف ممکن است موفق باشند. به عنوان مثال، تحریم نفتی اعراب در سال های 1973-1974 باعث کمبود سوخت، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین شد و هزینه سیاست خارجی آمریکا را افزایش داد.

در دهه 1980، محدودیت های تجارت محدودی که بر آفریقای جنوبی اعمال شدند همراه با تحریم های سرمایه گذاری و سایر تحریم‌ های اقتصادی چندین کشور مختلف از جمله ایالات متحده، پایان آپارتاید را تسریع کردند.

تحریم‌های تجارت محدودی که پس از تهاجم روسیه به اوکراین و اشغال بخش‌هایی از این کشور در سال 2014 علیه روسیه اعمال شدند، نتوانستند از تجاوز مجدد روسیه در سال 2022 جلوگیری کنند. طبق گزارش‌ها، تحریم‌های گسترده‌تر ایالات متحده و متحدانش که از فوریه 2022 اعمال شده است، ارتش روسیه را از دسترسی به نیمه هادی‌های حیاتی برای سامانه‌های الکترونیک نظامی و هم‌چنین قطعات مورد نیاز برای ساخت تانک نیز محروم کرده است.

جنبش بایکوت، سرمایه‌برداری و تحریم‌ها، که از مدل تحریم‌ های آفریقای جنوبی برای ترویج تحریم‌هایی علیه اسرائیل با هدف مجازات این کشور به دلیل اشغال سرزمین‌های فلسطینی استفاده می‌کند، مخالفت شدید اسرائیل و متحدانش را برانگیخته است و این مسئله هزینه‌های بالایی را که چنین تحریم‌هایی ممکن است به این کشور تحمیل کنند نشان می‌دهد.

انتقاد از تحریم ها

از تحریم‌ ها علاوه بر احتمال بسیار پایین آن‌ها برای تغییر سیاست کشور هدف، به دلیل آسیب رساندن به جمعیت تابع این کشورها که هیچ نقشی در تنظیم یا اجرای سیاست های قابل اعتراض دولت خود ندارد انتقاد شده است.

به‌ویژه، تحریم اقتصادی بین‌المللی که پس از تهاجم عراق در سال 1990 به کویت بر کشور عراق تحمیل شد، به دلیل آسیب رساندن به فقیرترین و بیمارترین اقشار مردم کشور عراقی با انتقاد شدید مواجه شد. استدلال‌های مشابهی در مخالفت با تحریم ایالات متحده علیه ایران به دلیل نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مطرح شده است.

چه کشورهایی مشمول تحریم آمریکا هستند؟

تجارت با کوبا، کره شمالی، ایران و سوریه تحت تحریم های گسترده ایالات متحده ممنوع است. محدودیت های ایالات متحده برای تجارت با روسیه و سرزمین های اوکراین تحت اشغال روسیه نیز به عنوان نوعی تحریم توصیف شده است.

آیا ممکن است تحریم موثر باشند؟

تحریم‌ها در تنبیه کشورهای هدف مؤثرتر از تغییر سیاست‌های آن‌ها عمل کرده‌اند، اگرچه در تحریم‌های اقتصادی که به عنوان عامل اصلی تشویق آفریقای جنوبی برای پایان دادن به آپارتاید شناخته می‌شوند تحریم‌های تجاری نیز گنجانده شده بودند. تحریم های تجاری اعمال شده علیه روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین در سال 2022 به عنوان عامل اصلی اختلال در تدارکات نظامی روسیه شناخته شده‌اند.

پشتوانه های قانونی تحریم های تجاری ایالات متحده چیست؟

تحریم های تجاری ایالات متحده بر اساس قوانین تصویب شده در کنگره و دستورات اجرایی امضا شده توسط روسای جمهور ایالات متحده اجرا می‌شوند. اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده تحریم ها را مدیریت می کند و درخواست هایی را برای معافیت ارائه می دهد.