۰ نفر

از کجا بفهمیم ممنوع‌ الخروجیم؟

۴ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۵۵
کد خبر: 826466
از کجا بفهمیم ممنوع‌ الخروجیم؟

بارها پیش آمده که برخی افراد هنگام خروج از کشور به یکباره متوجه شده‌اند ممنوع‌ الخروج هستند و به همین دلیل برنامه سفرشان بهم خورده است، در حالی که می‌توان قبل از تصمیم‌گیری برای سفر از وضعیت ممنوع‌ الخروجی مطلع شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وقتی بحث سفرهای خارج از کشور به میان می‌آید، هر فردی نیاز به دو مجوز دارد که یکی از آن‌ها را از سمت کشور مقصد با گرفتن ویزا دریافت می‌کند و دیگری را باید از کشور مبدا بگیرد تا بتواند از کشور خارج شود که در این میان یک عده ممکن است در فرودگاه با دیدن مُهر ممنوع‌ الخروجی شوکه شوند.

تصمیم به ممنوع‌ الخروجی افراد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد اما دلیل آن هر چه که باشد، فرد ممنوع‌الخروج حتی اگر ویزا و بلیت هواپیما هم گرفته باشد، اجازه خروج از کشور ندارد. بنابراین پیش از هرگونه سفر به خارج از کشور بهتر است از وضعیت خروج از کشور خود مطلع شوید تا در فرودگاه به این مشکل برنخورید.

نحوه استعلام ممنوع‌ الخروجی

ممنوع الخروجی به موجب قانون، از ناحیه مرجع قضایی، بانک‌ها، حوزه مالیاتی، ثبت اسناد و...صورت می‌گیرد که برای اطلاع و استعلام گرفتن از هر کدام آن‌ها روش‌های مختلفی به صورت آنلاین و حضوری وجود دارد.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان یکی از نهادهایی که می‌تواند دستور ممنوع الخروجی برای برخی افراد را صادر کند، از طریق خدمات الکترونیکی آنلاین در سایت «ثبت من»، امکان استعلام این موضوع را فراهم کرده است.

یکی دیگر از روش‌های استعلام ممنوع‌الخروجی استفاده از سامانه ثنا قوه قضایه است. با ثبت‌نام در این سامانه، آن دسته از احکام ممنوع‌ الخروجی که از سوی دستگاه قضایی برای افراد صادر می‌شود (به غیر از موارد استثنایی امنیتی و خاص) به آن‌ها اطلاع داده می‌شود.

سامانه اختصاص یافته برای استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی نیز درگاه ملی خدمات مالیات سازمان امور مالیاتی کشور، به آدرس my.tax.gov.ir است. از طریق ورود به این سامانه، مودیان مالیاتی می‌توانند برای استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی خود و در صورت لزوم، پرداخت بدهی مالیاتی و جرایم آن اقدام کنند.

یکی از راه‌های آسان استعلام ممنوع‌ الخروجی، اپلیکیشن «پلیس من» است که با نصب آن بر روی گوشی همراه و وارد کردن کد ملی می‌توان به صورت آنی استعلام گرفت. اپلیکیشن پلیس من، برخلاف سایر روش‌هایی آنلاین که به صورت رایگان هستند، مبلغی را جهت استعلام ممنوع الخروجی دریافت می‌کنند. هزینه دریافت استعلام ممنوع الخروجی از اپ پلیس من، در حال حاضر ۵۲۰۰ تومان است.

علاوه‌ بر روش‌های آنلاین که معرفی شد، با مراجعه حضوری به اداره گذرنامه نیز می‌توان از امکان خارج شدن از کشور یا ممنوع الخروج بودن خود استعلام گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha