۰ نفر

آمریکا قطعنامه آتش بس غزه را وتو کرد

۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۲۸
کد خبر: 825993
آمریکا قطعنامه آتش بس غزه را وتو کرد

ایالات متحده آمریکا بار دیگر قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش بس فوری در غزه را که این بار از سوی الجزایر به نمایندگی از کشورهای گروه عربی در سازمان ملل ارائه شده بود، برغم کسب ۱۳ رای مثبت اعضای این شورا، وتو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ایالات متحده آمریکا در نشست روز شه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲)  پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که  خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف ها رعایت شود.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل: جان فلسطینیان مهم است

 عمار بنجاما، سفیر و نماینده الجزایر در سازمان ملل پیش از رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی کشورش گفت که خواستار آتش‌بس، کمک‌های بشردوستانه بدون مانع و پایبندی به دستورات دادگاه لاهه در جلوگیری از  نسل‌کشی احتمالی در غزه است.

وی گفت: ما ادعا می کنیم که سکوت گزینه مناسبی نیست. اعضای شورای امنیت مسئولیت دارند به اقداماتی که حامی صلح و امنیت بین المللی است رای دهند. «رای مثبت به این پیش نویس قطعنامه حمایت از حق زندگی فلسطینیان است.  برعکس، مخالفت با آن به معنای تایید خشونت وحشیانه و مجازات دسته جمعی  تحمیل شده  به فلسطینیان است.»

 وی ادامه داد: رد این پیشنهاد به منزله «تایید گرسنگی به عنوان وسیله ای برای جنگ علیه صدها هزار فلسطینی» است.

سفیر الجزایر در سازمان ملل سپس گفت: «ما باید از خود بپرسیم، چند انسان بیگناه دیگر باید قربانی شوند تا شورا آتش بس را ضروری بداند؟ جان فلسطینیان مهم است.  هر کدام  ما در مورد موضع خود  در این فصل غم انگیز تاریخ تصمیم می گیریم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha