۰ نفر

تشدید تنش‌ها در دریای سرخ؛ تمام نگاه‌ها به قاهره

۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۱۶
کد خبر: 825979
تشدید تنش‌ها در دریای سرخ؛ تمام نگاه‌ها به قاهره

با گذشت 137 روز از جنگ غزه به نظر می‌رسد هماهنگی‌های امنیتی میان تهران- واشنگتن توانسته تا جلوی آغاز جنگی جدید در خاورمیانه را بگیرد اما با تشدید فعالیت‌های ارتش اسرائیل در غزه و مرزهای شمالی به نظر نمی‌رسد این وضعیت در بلندمدت ادامه داشته باشد. به عبارت دیگر اگر مذاکرات دوحه و قاهره نتوانند تا به نقطه آتش‌بس در غزه برسند، لاجرم باید آماده گسترش دامنه نبرد در نقاط مختلف منطقه باشیم. سلسله حملات مقاومت یمن در شمال اقیانوس هند و افزایش سطح تنش‌ها میان مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی زنگ خطر جدی در خصوص تداوم جنگ در نوار غزه است.

اقتصادآنلاین، محمد بیات: نوردهم فوریه را می‌توان یکی از نقاط عطف در روند جنگ فرسایشی غزه دانست. بمباران شدید دو مرکز صنعتی در استان صیدا توسط ارتش اسرائیل، حملات بی‌سابقه انصارالله یمن در محدوده دریای سرخ، خلیج عدن و استان الحدیده و در نهایت حملات تلافی‌جویانه ائتلاف نظامی آمریکا- انگلیس به منطقه الکدن در استان الحدیده نشان دهنده گسترش بی‌سابقه دامنه بحران فلسطین به سایر نقاط منطقه است. به عبارت دیگر پافشاری تل‌آویو برای عدم پذیرش شروط حماس سبب شده است تا اعضای شبکه مقاومت با زبانی دیگر پاسخ کابینه راست گرای نتانیاهو را بدهند. «بن بست» در وضعیت مذاکرات صلح قاهره سبب نا امیدی بازیگران میانجی؛ به‌ویژه واشنگتن شده است. به گزارش رویترز آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده که در آن علاوه به موضوع «آتش بس موقت» و مخالفت جامعه جهانی با عملیات اسرائیل در رفح که می‌تواند منجر به تلفات انسانی ‌بی‌سابقه شود، اشاره شده است.

تشدید تنش‌ها در دریای سرخ؛ تمام نگاه‌ها به قاهره

حمله بی‌سابقه مقاومت یمن به سه کشتی آمریکایی- انگلیسی

روز دوشنبه نوزدهم فوریه 2024 (مصادف با سی‌ام بهمن) نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که در جریان دو عملیات کیفی کشتی‌های آمریکایی «Sea Champion» و «Navis Fortuna» را با تعدادی موشک بالستیک هدف قرار داده است. پیش از این نیروی دریایی یمن کشتی انگلیسی «RUBYNAR» را غرق دو پهپاد آمریکایی MQ9 را در آسمان الحدیده مورد حمله قرار داده بود. به گزارش رسانه‌های یمنی از ابتدای جنگ تاکنون انصارالله موفق به شکار شش پهپاد پیشرفته MQ9 شده است. در سوی مقابل ائتلاف نظامی آمریکا بار دیگر تمامیت ارضی و حاکمیت یمن را نقض و به اهدافی در استان الحدیده حمله کرد. به گفته کارشناسان حملات روز دوشنبه در سطحی بی‌سابقه بوده و موجب افزایش نگرانی‌ها در خصوص سرنوشت جنگ در شمال اقیانوس هند شده است. در حالی که واشنگتن با تشکیل ائتلاف «نگهبانان رفاه» و ائتلاف نظامی با لندن به دنبال متوقف کردن اقدامات مقاومت در دریای سرخ بود اما به نظر می‌رسد تا امروز سیاست قهری هیچ دست آوردی برای کاخ سفید نداشته است. به عبارت دیگر اگر دولت‌های غربی به دنبال بازگشت آرامش به محدوده ایندوپاسفیک هستند باید فشارهای سیاسی بر تل‌آویو را تشدید کرده و به دنبال رسیدن به نقطه آتش‌بس و تشدید ارسال کمک‌های بشردوستانه در غزه باشند.

تشدید تنش‌ها در دریای سرخ؛ تمام نگاه‌ها به قاهره

حمله اسرائیل به حومه شهر صیدا نوزدهم فوریه

محدوده تنش‌ها میان محور مقاومت و ائتلاف عبری- غربی تنها به دریای سرخ محدود نمی‌شود. طی روزهای اخیر ارتش اسرائیل اقدامات متعددی علیه اهداف مقاومت در جنوب لبنان ترتیب داده است. روز دوشنبه ارتش اسرائیل پس از حمله حزب الله به شمال فلسطین اشغالی، دو مرکز صنعتی را در حومه صیدا (19 مایلی مرز شمالی) هدف قرار داد. به گزارش خبرگزاری دولتی لبنان در جریان این حمله 14 نفر زخمی شدند. منابع مقاومت اعلام کردند که در جریان این حمله کارخانه‌های تولید آهن و ژنراتور برق که دارای کارگران سوری- لبنانی بوده مورد حمله قرار گرفتند. پیش از این ارتش اسرائیل با حملات توپخانه‌ای مناطق «علما الشعب» و «الدهیره» را بمباران کرد و در اقدامی تروریستی یکی از زیرساخت‌های مقاومت لبنان را در یارون هدف قرار داد. حال برخی منابع محلی خبر از آماده شدن حزب الله برای هدف قراردادن اهداف راهبردی در سرزمین‌های اشغالی می‌دهند. تل‌آویو با هدف قرار دادن شهرهای نبطیه و صیدا «خط قرمز» جنگ با حزب الله را نقض کرد و سبب حمله گسترده مقاومت به صفد شد. حال پیش‌بینی می‌شود حزب الله در پاسخ به این حمله اهداف صنعتی- نظامی را در عمق خاک فلسطین اشغالی مورد حمله قرار دهد.

تغییر خطوط قرمز و گسترش دامنه جنگ در جبهه شمالی و محدوده دریای سرخ حامل سیگنال هشدار به مذاکرات قاهره است. طی یک هفته اخیر ویلیام برنز رئیس سیا، رونان بار رئیس شین‌بت و داوید بارنع رئیس موساد برای ادامه مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا راهی قاهره پایتخت مصر شدند. با وجود روند مثبت مذاکرات اما به نظر می‌رسد همچنان ظرفین منازعه در پرونده‌های اصلی به نتیجه نرسیدند. و در وضعیت «بن بست» قرار دارند. پیش از این تل‌آویو پاسخ حماس برای رسیدن به نقطه صلح سه مرحله‌ای و آتش‌بس کامل در منطقه را نپذیرفت و اعلام کرد تا تحقق کامل اهداف از پیش تعیین شده، حمله به نقاط مختلف غزه را ادامه خواهد داد. در چنین شرایطی مقامات واشنگتن و بروکسل بی‌آنکه توانی برای متوقف کردن ماشین جنگی اسرائیل داشته باشند به مانند «معلم‌های اخلاق» در مقابل رسانه‌ها ظاهر شده و خواستار توقف برنامه ریزی ارتش اسرائیل برای حمله شهر رفح هستند. برخی کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی بهترین عامل بازدارنده در برابر تل‌آویو تصویب قطعنامه‌ای قوی در شورای امنیت (به مانند پیش‌نویس الجزایر) و تحریم تسلیحاتی- مالی اسرائیل است. به عبارت دیگر اگر واقعا غربی‌ها به دنبال توقف نسل‌کشی در غزه هستند ابتدا باید صادرات سلاح و انتقال پول به سرزمین‌های اشغالی را متوقف و سپس با پشتوانه قطعنامه شورای امنیت به پای میز مذاکرات بازگردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha