۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

اشتباه پشت اشتباه در سیاست‌های «فرزینی»/چه کسی تاوان افزایش پایه پولی و ناترازی بیشتر بانکها را می‌دهد؟

۲۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۰۷
کد خبر: 824979
اشتباه پشت اشتباه در سیاست‌های «فرزینی»/چه کسی تاوان افزایش پایه پولی و ناترازی بیشتر بانکها را می‌دهد؟

درست در شرایطی که بسیاری منتقدانه به تصمیم بدون برنامه بانک مرکزی برای انتشار ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی و کوچ سپرده‌های بلندمدت با نرخ‌های بهره پایین به پله‌های بالاتر دریافت سود می‌نگریستند، تیم محمدرضا فرزین دوباره بر صور انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان دیگر از این اوراق مخرب دمیده‌اند؛ اما چه کسی تاوان افزایش پایه پولی ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی در اقتصاد ایران را خواهد داد؟

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، تصمیمی درست؛ اما در اجرا نادرست. این درست حکایت برخی از تصمیماتی است که از ساختمان لاجوردی میرداماد بیرون می آید. تصمیماتی که با ایده‌های خوب؛ اما بلندپروازانه روانه هیات وزیران می‌شود و در آخر، به دلیل در نظر نگرفتن ملاحظات و تصمیم‌گیری نادرست، به خطا می رود. آخرین نمونه آن هم سیاست انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی است که در ابتدا قرار بود نقدینگی را از دست مردم جمع کند و کمک‌حال اجرای سیاست‌های ضدتورمی دولت باشد و حالا به اهرمی برای ناترازی بیشتر بانکها تبدیل شده است.

تصمیمات نادرستی که از ساختمان لاجوردی میرداماد بیرون می آید

همین چند وقت پیش بود که محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی که حالا بالغ بر یکسال و نیم است که بر کرسی ریاست این بخش مهم از سیاستگذاری اقتصاد کشور تکیه زده است، اعلام کرد که بانک مرکزی تصمیم گرفته برای کنترل نقدینگی و استفاده از منابع در دست مردم به عنوان ابزاری برای تامین مالی طرح‌های پیشران تولیدی، گواهی اوراق سپرده ۳۰ درصدی را برای مدت محدود منتشر کند و منابع حاصل از آن را به سمت بخش تولید هدایت نماید.

البته همان روزهایی هم که این اوراق منتشر شد و با استقبال پرتقاضای مردم مواجه شد، گزارش های میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین از شعب بانکی به خوبی نشان می داد که خبری از ورود پول تازه به نظام بانکی نیست و این تصمیم، بیشتر به کوچ سپرده‌ها شبیه است، یعنی عزیمت سپرده‌های بلندمدت با سودهای ۲۵ و ۲۶ درصدی به سمت سپرده‌های ۳۰ درصدی و خیلی خبری از جمع‌آوری پول‌های سرگردان در دست مردم که می‌تواند تبدیل به بهمنی از نقدینگی سرگردان در بازارهای طلا، سکه و ارز شود، نیست.

بار مالی حداقل ۶ درصدی اوراق گواهی سپرده به بانکداران

درست در بحبوحه فروش اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی در نظام بانکی، خبرنگار اقتصاد آنلاین گزارشی میدانی از شعب بانکی را تهیه کرده بود که در آن، برخی بانکها از این سیاست بانک مرکزی برای انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی نالان بودند و عنوان می کردند که یک کار و بار اضافی بر دوش نظام بانکی تحمیل شده است و بیشتر مردم، سپرده های با سودهای پایین تر اما یکساله خود را به سپرده ۳۰ درصدی تبدیل می کنند.

در این میان، بانکداران معتقد بودند که همین امر، نه تنها پول جدیدی را عاید نظام بانکی نمی کند، بلکه فقط کارمندان را خسته تر از انجام عملیاتی می کند که اتفاقا بار مالی حداقل ۵ تا ۶ درصدی برای بانکداران دارد.

۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی منتشر شد

حالا یک مقام مطلع در نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین خبر از انتشار ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی می‌دهد و می‌گوید: دولت اینگونه توجیه شده بود که با انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی، قرار است نقدینگی از دست مردم جمع شده و یا در یک نگاه دیگر، سپرده‌های کوتاه مدتی که در نظام بانکی وجود دارند و هر از چند گاهی به بازارهای نقدشونده دیگر منتقل شده و آنها را متلاطم می کنند، تبدیل به سپرده های بلندمدت یکساله شوند.

او می‌افزاید: در واقع، دولت اینگونه در ذهن داشت که با این اقدام بانک مرکزی، حتی ممکن است حجم قابل توجهی از پول های جدید وارد نظام بانکی شود، در حالیکه این طور نشد و عمدتا اتفاقی که در نظام بانکی رخ داد، تبدیل سپرده‌های بلندمدتی بود که نظام بانکی بابت آنها ۲۳ تا ۲۵ درصد سود می‌پرداخت و حالا باید برای همان پول‌ها، ۳۰ درصد سود بدهد.

افزایش ناموزون نرخ سود بین بانکی

نکته حائز اهمیت دیگری که باید به آن اشاره کرد، افزایش نرخ سود بین بانکی متاثر از این تصمیم بانک مرکزی است؛ به نحوی که این نرخ سود اکنون با رشد تصاعدی مواجه بوده است و حتی گزارش‌های میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین حکایت از آن دارد که تا پیش از اجرای این سیاست بانک مرکزی، شبکه بانکی برای سپرده‌های درشت بالای یک میلیارد تومان حداکثر ۲۸ درصد سود می‌پرداخت، اما اکنون این سود به ۳۲ تا ۳۳ درصد رسیده است.

در واقع، این تصمیم بانک مرکزی علیرغم شعارهای زیبای رییس کل آن، منجر به تحمیل بار مالی سنگینی به بانکداران شده و بسیاری از بانکها نیز از این گواهی ها شاکی هستند و حالا بدتر از همه آنکه بانک مرکزی خبر از انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان گواهی اوراق سپرده دیگر داده است که این موضوع، بسیاری را با نگرانی های عمیقی مواجه ساخته است.

۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده جدید در راه است!

یک مقام مسئول در نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با انتقاد از تصمیم جدید بانک مرکزی می گوید: متاسفانه در ماههای گذشته تصمیمات عجیب و غریبی از سوی بانک مرکزی اتخاذ می شود که اتفاقا نتایج آن منجر به تورم، کاهش ورود ارز و هدررفت منابع ارزی می شود؛ موضوعی که شاید ماهها بعد آثار آن مشخص شود.

او می گوید: بانک مرکزی مداخلات سنگینی را در بازار ارز صورت داده است اما در نتیجه آن، تنها توانسته نرخ را در حدود ۵۴ تا ۵۵ تومان به ازای هر دلار نگاه دارد و متاسفانه این تصیمات غلط با اجرای سیاست های دستوری و ارزپاشی همچنان ادامه دارد.

این مقام مسئول می گوید: تصمیمات اخیری همچون انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی هم حتما پایه پولی را افزایش داده و منجر به افزایش ناترازی بیشتر بانکها می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    هر کسی منافع خودش و گروهش را مد نظر میگیرد و حرف میزند! اتفاقا بانک مرکزی نسبتا خوبتر از قبل عمل کرده
  • عباس IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    شما هم سورنا را از در گشادش می نوازید! مردمی که سرمایه ی زندگی شان با نرخ تورم حدود 50 درصدی هر روز آب می شود، اگر 2 ریال سود بیشتر دریافت کنند بد است؟! حالا بانک هایی که از محل منابع مالی مردم هر روز بر دارایی و ثروت شان افزوده می شود و تعداد زیاد شعبه های بانکی پر زرق و برق در شمال تهران به خوبی وضعیت آن ها را نشان می دهد، اکنون عزادار شده اند و شما هم به ظاهر برای زحمات آن ها مجلس روضه خوانی راه انداخته اید و اشک تمساح می ریزید. با این تحلیل های مسخره فقط می خواهید زخم مردم را عمیق تر کنید تا زالوها بیشتر خون آن ها را بمکند.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    اقتصاد پت و متی
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    اقای فرزین ریال حکام تهران در ریاست شما زمان همتی مساوی با پشگل بود الان زمان فرزین مسای با کود مرغی شده ایا اقتصاددان خبره نیست در جهان استفاده کنید تا کل معظلات راندها دوزدیها فسادها مالکیت بانکها از سر اقتصاد مملکت نابود شود
  • حسن IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    شعار همیشگی منتقدان دولت:::: چرا آب توی تلمبس،، چرا گوش کوب قلمبس:::این ترس از موفقیت سیستم اقتصادی دولت آخرش باعث سکته یکی میشه، میگی نه ببین!!!
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    ۲ تا اشکال هست اول سیاست‌های اقتصادی مالی بالادستی کلان نظام غلط و جهان ستیز است تعامل صحیح با جهان ندارید دوم از اشخاص متخصص باتجربه در مسائل اقتصادی بانکی استفاده نمی کنید کشور در جا می‌زند. آن فردی که رئیس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد را نصب می‌کند احاطه بر امور مربوطه ندارد و نمی‌داند که چه اشخاصی را باید نصب کند از اشخاص آگاه در این زمینه هم مشورت و حرف شنوی ندارد و...
  • علی محمد IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    عرضه این سپرده با نرخ ۳۰ درصد یعنی تزریق حدود ۹۰ همت پول نقددریکسال بعنوان سود ماهانه به بازار ..ولی برای یک عده که با همین سود زندگی میکنند ودرآمد دیگری ندارند خوب شد
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    ایران یکی از ثروت مند ترین کشور هاست کلی منابع داره نفت گاز مس فولاد معدن شن و ماسه معدن طلا نیکل و ..... اگر به هر ایرانی ماهی 500 میلیون هم یارانه بده باز هم پول هست پس نگران سود 30درصدی بانک نباشید اتفاقا کار درست رو انجام میده زیرا 1. وقتی حساب بلند مدت رو پول برداری میاد رو 7 درصد سودت به جای 24 درصد 7 درصد باهات حساب میکنه بعد میگه برو سال دیگه بیا 30 درصد بدم 2. کارمزد هم که کم بشه عالی میشه
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    از قدیم گفتن گاه نادانی سنگی به چاهی انداخته که صد عاقل از بیرون آوردنش ناتوان هستند
  • تقی AU ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    نظر ارائه شده کاملا صحیح است سپرده های با سود کم نزد بانکها بعضا به ۳۰درصد تبدیل شده و اتفاق خاصی نیفتاده جز فشار مضاعف به بانک‌ها و مصرف سپرده ها در طرحهای سود بازده بالای ۳۰درصد شوخی بیش نیست.‌
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    مرگ بر اصهال طلبان منافق فتنه گر
  • دانشجوی دکترا IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    اتفاقا هوش فرزین خیلی بالاست واسه همینم تونسته یه ثبات نسبی تو بازار ارز ایجاد کنه
  • محمد IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    به نظر من مشکل اقتصاد ایران ، کلا این است که ثروت در دست یکعده مصادره وقفل شده و با این سیاست‌ها و به طبع آن، کوچ هایی که این عده با سرمایه خود انجام میدهند، فقط آنها ثروتمندتر می‌شوند و باقی مردم و ملک بار این ناعدالتی را تحمل می‌کنند! شاید یا باید دروازه ها به سوی دنیای خارج جدا بازشود ! یا اینکه با همایت عملی و واقعی ، این چرخه محدود سرمایه داری را شکست! یک مثال ساده میزنم، سرمایه دارها بدون وحشت از قطع شدن یارانه خود، هرسال ۲۱۰۰ دلار نرخ دولتی، ثبت نام خودرو داخلی وخارجی و چه و چه می کنند! اما طبقه متوسط از ترس تهدیدهایی که مثلا یارانه شان قطع می‌شود ویا چه خواهد شد ، از این حق خود بی بهره مانده اند! واین یک شکاف بزرگ است! از تاریخ هزاران ساله تبعیض و سقوط دولت‌ها در ایران باید درس گرفت و بداد طبقه متوسطی که نه گرسنه اند و نه سیر و قدرت واقعی حفظ ملک را دارند رفت !! ثروتمندان بااین سیاست هرروز ثروتمندتر و به طبع آن ، هرروز قصداختر و خوشگذرانتر و بی تفاوتر از روز قبل نسبت به حال جامعه گشتند! و طبقه متوسط و کمربند امنیت مملکت ، هرروز نازک‌تر و ظعیفتر و سرخورده تر گشته!
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    به همین دلیل باید مباحث مالی در دروس کلاس پنجم ششم گنجانده شود 😁
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    حرکت شتابزده بانک مرکزی. افزایش نامعقول سود سپرده
  • امیر IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    آقای فرزین‌مردم‌بیچاره شدن‌از‌تصمیمات‌احمقانه شما،
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    به نظرم این تصمیم برای نرخ ۳۰ درصدی سود سپرده ها بسیار خوب بوده البته باید چندین سال پیش انجام می‌شد وهمچنین باید ادامه دار باشد وقتی پول به بانک‌ها سرازیر بشه کم کم بازار ارز وطلا ومسکن کم گم فروکش می کنه اما در صورتی که مقطعی باشه هیچ گره ای از مشکلات حل نخواهد شد
  • ح IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    اقای فرزین ژاپن با تورم صفر سود سپرده بالا پرداخت میکند؟ طالبان تازه کار تورم افغانستان را منفی کرد ،کدام کشور دنیا تورم را با سود نجومی کنترل کرده ؟ اگر این تصمیم از هر قسمت اقتصادی بدنه دولت بجز بانک مرکزی گرفته می‌شد می‌گذاشتیم پای لی تخصصی آنها، ولی شما از بدنه بانکی وارد بانک مرکزی شده اید و باید بهتر بدانید با این نرخ چه خیانتی در حق مردم بویژه اقشار ضعیف و محتاج تسهیلات کرده اید و در آینده ای نزدیک چندین درصد تورم بالاتر خواهد رفت . خدا به شما و هیت دولت و مجلس ایمان و وجدان عطا کند و شماها را به راه راست هدایت کند.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    من که یک هفته رفتم بانک گردی، چیزی از اوراق سی درصدی گیرم نیومد، اما امیدوارم نرخ سود سپرده ها که الان نسبت به تورم منفی هست مثبت بشه،تاتقاضای وام که مبلغش خرج سفته بازی میشه کاهش پیدا کنه،نقدینگی در صورت منفی بودن نرخ بهره نسبت به تورم باعث افزایش تقاضای وام میشه و این خودش عاملی برای افرایش بیشتر نقدینگی نسبت به حالتی هست که نرخ بهره مثبت باشه،دولت یازدهم نرخ بهره برد روی ۲۴درصد، سالانه همون قدر افزایش نقدینگی داشت، دولت دوازدهم نرخ بهره رو کاهش داد رسوند به پونزده درصد اما نقدینگی سالانه چهل درصد زیاد شد چون تقاضا برای وام بالا رفت و با قانون سیستم ذخیره ده درصدی منابع بانکها نزد بانک مرکزی که داریم در این حالت آهنگ رشد نقدینگی طی یکسال استعداد این رو داره که هشتصد درصد هم رشد کنه،به نظرم اگر رسما نرخ بهره به ۳۵درصد برسه ،حداکثر سالانه ۳۵درصد رشد نقدینگی خواهیم داشت در غیر اینصورت روی رشد نقدینگی سه رقمی حساب کنید
  • ناصر IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    به نظر کار خوبی بود چون سپرده های قبلی هرموقع نیاز داشتند بر می داشتند و وارد بازارمیشد ولی این سپرده یکسال فریز است واگر بردارن ۱۲ درصد میشود که برای سپرده گذار مقرون به صرفه نیست واگر سپرده گذار چنین کاری انجام دهد به نفع بانک میشود
  • علی DE ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    وقتی نخبه ها در خانه و گوساله ها در راس کار باشند ؛ نتیجه اش همین میشود/
  • مهدی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    پروفسور نویسنده مقاله کیست که کمترین استدلال علمی برای مدعایش نیاورده و فقط از قول فلان اقتصاددان نامعلوم و بهمان مقام مسئول موهوم نقل قول می‌کنه ... واقعاً مقالات پرباری میزنید و البته مغرض نیستید!
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    جالبه این دولت هنوز نفهمیده آنهایی که عاشق سپرده هستند هیچ وقت پول خود را داخل ارز و سکه نمی برند معمولا آنهایی که اهل سپرده گذاری در بانک هستند قدرت ریسک پایین دارند
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    باسلام اگربانکهااحترام ایران ودولت را نکه می داشتند ارزش پول ملی رابالامیبردندمثل دوران امام ره رحمت الله که ارزش پول ملی ایران ازدلاروفلان باارزشتر بودبااررش بودن پول ملی یعنی باارزش بودن مملکت درحالی ایران درکل دنیا غنی تر وپرفکارازسایر کشورها می باشدخداوند عقل وصبر عطافرمایند
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    همه ی این اتفاقات برای این افتاد که نرخ دلار دستوری و یک شبه ده برابر شد و عاملان این کار می گفتند به جز قیمت روغن نباتی چیزی گرون نمی شه ولی گندم کیلو دوهزار تومان شده بیست هزار تومان دامداران گوشت کیلو هشتاد هزار تومان را می‌فروشند هشتصد هزار تومان یخچال دو میلیونی شده بیست میلیون و حقوق کارگر ثابت هست و در حد بیست درصد رفته بالا و جوابگوی کرایه ماشین تا محل کار هم نیست بیمه ها که ورودی شون ثابت مونده و هزینه هاشون ده برابر شده درحال ورشکستگی هستند نرخ خرید گندم داخلی دوبرابر قیمت جهانی شده قیمت خونه یک میلیاردی ده میلیارد شده وقبل از افزايش یک شبه و ده برابری نرخ دلار قیمت فروش بنزین در داخل کشور بالاتر از نرخ جهانی بود که حالا با این نرخ جدید دلار باید قیمت بنزین ده برابر بشه تا به به نرخ جهانی برسه و این یعنی تورم جدید و ده برابری مجدد در کشور خدا قوت مسئولینی که می گفتند با افزایش ده برابری و یک‌شبه و دستوری نرخ دلار تو کشور فقط روغن نباتی گرون میشه که اونم با یارانه جبران میشه متاسفم که اختیار کشور و اقتصاد مردم ونون سر سفره مردم به اونها و نقطه نظرات اونها سپرده شده
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    از وقتی آقای فرزین اومده سیستم بانکی را کلا بهم زده