۰ نفر

تاثیر منفی جنگ غزه بر اقتصاد منطقه به روایت صندوق بین المللی پول

۲۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۲۸
کد خبر: 824358
تاثیر منفی جنگ غزه بر اقتصاد منطقه به روایت صندوق بین المللی پول

رئیس صندوق بین المللی پول(IMF) روز یکشنبه طی نشستی در شهر دبی امارات گفت که جنگ غزه موجب تضعیف اقتصاد فلسطین و کشورهای منطقه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین المللی پول روز یکشنبه گفت که جنگ اقتصادهای نوار غزه و کرانه باختری را تضعیف کرده و تنها صلح پایدار در منطقه می‌تواند این وضعیت را بهبود بخشد.

جورجیوا که در نشست اخیر این صندوق در شهر دبی امارات صحبت می‌کرد، افزود: چشم انداز اقتصاد فلسطین با ادامه جنگ وارد وضعیت بحرانی خواهد شد و تنها صلح پایدار در منطقه این وضعیت را تغییر خواهد داد.

رئیس صندوق بین المللی پول گفت که در مناطق ساحلی ویران شده از جنگ، فعالیت اقتصادی از اکتبر تا دسامبر در مقایسه با سال قبل ۸۰ درصد کاهش یافته و در کرانه باختری نیز فعالیت اقتصادی ۲۲درصد کاهش داشته است.

به گفته جورجیوا در فلسطین بیش از ۱۳۰ هزار مجوز شغلی لغو شده و اضافه شدن پست‌های بازرسی فعالیت گردشگری را مختل کرده است. جنگ غزه فراتر از سرزمین های فلسطینی، بخش گردشگری کشورهای همسایه مانند مصر و لبنان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی به افزایش هزینه‌های تجاری ناشی از بحران دریای سرخ نیز اشاره کرد که جنگ غزه عامل اصلی آن بوده است. جنبش انصارالله یمن اعلام کرده کشتی‌هایی که به طرف اسرائیل حرکت می‌کنند را هدف قرار می‌دهد. در حال حاضر حمل و نقل تجاری در سطح جهانی ۵۰درصد کاهش داشته است.

صندوق بین المللی پول در آخرین پیش بینی خود در ماه گذشته گزارش داد که برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی نسبت به سال گذشته شاهد باشیم ولی احتمالاً جنگ غزه این انتظارات را برآورده نخواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha