۰ نفر

عمران خان مدعی پیروزی در انتخابات پاکستان شد

۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۱۴
کد خبر: 824098
عمران خان مدعی پیروزی در انتخابات پاکستان شد

رییس حزب عمران خان (جنبش عدالت) مدعی پیشتازی در انتخابات پاکستان و تشکیل دولت آتی شد، این درحالی است که کمیسیون انتخابات پاکستان تاکنون نتایج رسمی شمارش آرای انتخابات روز گذشته را اعلام نکرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، گوهر علی خان که براساس گزارش‌های غیررسمی در حوزه انتخاباتی خود برای کسب کرسی مجلس ملی پیروز شده است، لحظاتی پیش در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: حزب جنبش عدالت، دولت آتی پاکستان و همچنین دولت‌های ایالتی در پنجاب و خیبرپختونخوا را تشکیل خواهد داد.

این درحالی است که کمیسیون انتخابات پاکستان برغم سپری شدن ۱۱ ساعت از پایان رای گیری انتخابات عمومی این کشور، تاکنون نتایج رسمی شمارش آرا را اعلام نکرده و تاکنون تنها نتیجه انتخابات از ۳ حوزه انتخاباتی برای مجلس ایالتی از شهر پیشاور را رسما اعلام کرده که بیانگر پیروزی قطعی نامزدهای وابسته به حزب عمران خان است.

گوهر علی خان که اوایل آذرماه امسال پس از کناره گیری عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان از ریاست حزب جنبش عدالت، جایگزین وی شد، هشدار داد: هرگز اجازه موفقیت تلاش‌ها برای تغییر نتایج انتخابات را نخواهیم داد.

وی همچنین طی گفتگو با شبکه پاکستانی جیو نیوز اظهار داشت که حزب وی تصمیمی برای ائتلاف با احزاب دیگر نگرفته است. رئیس حزب عمران خان همچنین هرگونه اتحاد با دو حزب سنتی پاکستان مسلم لیگ نواز و حزب مردم را مردود دانست.

برخی دیگر از مسوولان ارشد حزب عمران خان از ساعاتی قبل مدعی کسب اکثریت کرسی‌های مجلس ملی پاکستان شده و همزمان ماموران پایگاه‌های اخذ رای را به کارشکنی در شمارش آرا و تسهیل تقلب در انتخابات متهم کردند.

پیش از این عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان طی پیامی خطاب به هوادارانش که در حساب رسمی کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، تاکید کرد: مردم پاکستان با حضور گسترده در انتخابات حرف خود را به صراحت اعلام کردند و همانطور که بارها گفته‌ایم؛ هیچ نیرویی نمی‌تواند ایده‌ای را که زمانش فرا رسیده است شکست دهد.

گزارش‌های غیررسمی شبکه‌های خبری پاکستان حاکی از نتیجه غیرمنتظره شمارش آرای انتخابات این کشور است و اینکه نامزدهای مستقل وابسته به حزب عمران خان پیشتاز انتخابات هستند.

با این حال نتیجه نهایی هنوز از سوی کمیسیون انتخابات پاکستان اعلام نشده و این وضعیت نگرانی احزاب این کشور را درپی داشته است.

نامزدهای انتخاباتی حزب عمران خان که به دلیل سلب نشان انتخاباتی حزب خود (جنبش عدالت) از سوی دیوان عالی پاکستان مجبور به حضور در رقابت‌های انتخاباتی بدون عنوان حزب متبوع خود بودند، در صورت پیشتاز قطعی در انتخابات مجبور به پیوستن به یک حزب دیگر که دارای کرسی در مجلس ملی است، هستند، زیرا براساس قانون اساسی پاکستان نامزدهای مستقلی که موفق به کسب کرسی شده‌اند تا زمانی که به حزبی ملحق نشوند قادر به تشکیل دولت نخواهند بود.

عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان هم اکنون به دلیل محاکمه در چند پرونده در زندان بسر می‌برد. وی پرونده‌های اختلاس مالی و زندگی شخصی علیه خود را ساختگی و تبانی سیاسی دانست که از ۲۲ ماه گذشته در پاکستان علیه وی و حزبش در جریان است.

انتخابات پیش روی پاکستان دوازدهمین دوره از نوع خود است که طی آن نمایندگان جدید مجلس ملی و چهار مجلس ایالتی با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. حزبی که اکثریت کافی کرسی‌ها در مجلس ملی (دو سوم کرسی ها) را به دست آورد (یا به صورت ائتلاف با احزاب همسو) قادر به تشکیل دولت آتی خواهد بود.

عمران خان که از تابستان ۱۳۹۷ تا فروردین سال ۱۴۰۱ کرسی نخست وزیری را در اختیار داشت، از تابستان امسال به دلیل اتهامات در پرونده‌های متعدد فسادمالی، سیاسی و امنیتی در زندان به سر می‌برد. وی هم اکنون به تحمل ۳۱ سال حبس در ۳ پرونده قضایی محکوم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha