۲ نفر

ثروتمندترین کشورهای جهان کدامند؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۴۳
کد خبر: 823166
آرش نصیری
ثروتمندترین کشورهای جهان کدامند؟

بر اساس تولید اقتصادی به ازای هر نفر و خرید جزئی لوکزامبورگ به عنوان ثروتمندترین کشور جهان رتبه‌بندی می شود، اما بر اساس شاخص برابری قدرت خرید  (PPP) و محاسبه ساعات واقعی کار، رتبه‌بندی تغییر می‌کند.

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ موفقیت اقتصادی یک کشور را چگونه می‌سنجند؟ با یک معیار کلاسیک، تولید ناخالص داخلی سرانه، رفاه اقتصادی فردی را نشان می‌دهد. اما مقایسه کشورها به سادگی با این معیار کل داستان را بیان نمی‌کند. برای داشتن فهم بهتر از استانداردهای زندگی، باید دید که پول شما تا چه اندازه با  بهره‌وری نیروی کار سنخیت دارد.

ثروتمندترین کشورهای جهان، بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه

همانطور که جدول زیر نشان می دهد، کشورهای کوچکتر بسیار بهتر عمل می‌کنند. از بین ۱۰ کشور ثروتمند برتر، هشت کشور زیر ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارند.

رتبه

کشور

GDP سرانه سال ۲۰۲۲ (دلار)

۱

🇱🇺 لوکزامبورگ

۱۲۶۴۲۶

۲

🇧🇲 برمودا

۱۱۸۸۴۶

۳

🇳🇴 نروژ

۱۰۶۱۴۹

۴

🇨🇭 سوئیس

۹۲۱۰۱

۵

🇶🇦 قطر

۸۸۰۴۶

۶

🇸🇬 سنگاپور

۸۲۸۰۸

۷

🇺🇸 ایالات متحده

۷۶۳۹۹

۸

🇮🇸 ایسلند

۷۲۹۰۳

۹

🇩🇰 دانمارک

۶۶۹۸۳

۱۰

🇦🇺 استرالیا

۶۴۴۹۱

لوکزامبورگ که بخش مالی آن ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد، ثروتمندترین کشور جهان از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه است.

این کشور با جمعیت تنها ۶۶۰۰۰۰ نفر، بهشت مالیاتی نیز در نظر گرفته می‌شود و به دلیل سیاست‌های مالیاتی مطلوب، سرمایه‌گذاری خارجی را تشویق می‌کند. به دلیل ثروت قابل توجه این کشور کوچک، شهروندان آن از آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و حمل و نقل رایگان برخوردار هستند.

برمودا نیز مانند لوکزامبورگ به عنوان بهشت مالیاتی شناخته می‌شود. این کشور جزیره‌ای تبدیل به پناهگاهی برای میلیاردها دلار پول چندین شرکت چندملیتی شده است از جمله گوگل که در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۲۳ میلیارد دلار را به یک شرکت صوری انتقال داد تا هزینه‌های مالیات خارجی را کاهش دهد.

سنگاپور با تولید ناخالص داخلی سرانه ۸۲۸۰۸ دلار، ثروتمندترین کشور آسیا به دلیل نقش آن به عنوان یک مرکز جهانی برای امور مالی، تجارت و گردشگری است.

یک چشم‌انداز جدید: برابری قدرت خرید (PPP)

روش دیگری برای مقایسه کشورها، تولید ناخالص داخلی سرانه را بر اساس قیمت نسبی کالاها و خدمات تنظیم می‌کند تا تفاوت در هزینه زندگی و قدرت پول محلی را در نظر بگیرد.

این مقایسه واضح‌تری از استانداردهای زندگی در بین کشورها ارائه می‌دهد زیرا ارزش یک دلار می‌تواند کالاهای بیشتری را در کشورهای مختلف خریداری کند. در زیر نشان می‌دهیم که چگونه کشورها بر اساس این معیار، که به عنوان تولید ناخالص داخلی سرانه تعدیل شده با برابری قدرت خرید (PPP) شناخته می‌شود، عملکرد متفاوتی دارند:

رتبه

کشور

GDP سرانه سال ۲۰۲۲ (دلار)، PPP

۱

لوکزامبورگ

۱۴۲۲۱۴

۲

سنگاپور

۱۲۷۵۶۵

۳

نروژ

۱۱۴۸۹۹

۴

قطر

۱۱۴۶۴۸

۵

برمودا

۹۵۸۳۷

۶

امارات متحده عربی

۸۷۷۲۹

۷

سوییس

۸۳۵۹۸

۸

ایالات متحده

۷۶۳۹۹

۹

دانمارک

۷۴۰۰۵

۱۰

هلند

۶۹۵۷۷

همانطور که می‌بینیم، سنگاپور هنگام تنظیم PPP به طور قابل توجهی در رتبه‌بندی بالا می‌رود.

نگاهی به ثروتمندترین کشورهای جهان به این صورت نشان می‌دهد که استانداردهای زندگی در سنگاپور بالا است، زیرا واحد پول آن‌ها می‌تواند فراتر از سایر کشورها باشد. اغلب کشورهای ثروتمندتر در نتیجه بهره‌وری نیروی کار بالاتر، فناوری پیشرفته و عوامل دیگر، قیمت‌های بالاتری خواهند داشت.

به همین ترتیب، امارات متحده عربی با پیشی گرفتن از سوئیس و آمریکا، به ۱۰ کشور برتر صعود می‌کند. این کشور به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت در سراسر جهان، در سال ۲۰۲۲ ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورد که معادل حدود ۱۰۰۰۰۰ دلار برای هر شهروند است.

ثروتمندترین کشورهای جهان، تنظیم شده با ساعت کار

چگونه رتبه‌بندی با در نظر گرفتن بهره‌وری تغییر می‌کند؟ برای تجزیه و تحلیل این موضوع، تولید ناخالص داخلی سرانه بر اساس PPP بر اساس ساعات کار تخمین زده شده برای هر نفر تنظیم می شود. اقتصادهایی که دارای نیروی کار با کیفیت و مولد با استانداردهای زندگی قوی هستند، معمولاً با استفاده از این معیار رتبه خوبی دارند.

رتبه

کشور

GDP سرانه سال ۲۰۲۲ (دلار) PPP

تنظیم شده بر اساس ساعت کار هر نفر

۱

نروژ

۱۱۰۸۳۴

۲

لوکزامبورگ

۹۲۴۴۶

۳

قطر

۸۸۹۴۰

۴

برمودا

۸۴۳۲۶

۵

دانمارک

۷۴۴۶۱

۶

بلژیک

۷۲۲۵۶

۷

سوییس

۶۸۶۵۴

۸

امارات متحده عربی

۶۸۱۰۰

۹

اتریش

۶۷۳۹۷

۱۰

سوئد

۶۶۹۰۹

در این مورد نروژ بهترین رتبه جهانی را دارد. این نمایش قوی احتمالاً تحت تأثیر ساعات کار کمتر در مقایسه با جمعیت آمریکا به دلیل تعطیلات رسمی بیشتر و سایر عوامل است.

در همین حال، جالب توجه است که ایالات متحده از نظر تعدیل ساعات کار بر خلاف دو دسته‌بندی قبلی در بین ۱۰ کشور برتر جایی ندارد و در جایگاه یازدهم قرار گرفته است و کشورهای عمدتاً اروپای غربی در رتبه‌بندی بالاتر هستند. به طور مشابه، کشورهایی از جمله هلند، سنگاپور، هنگ کنگ و برونئی هنگام تنظیم ساعات کاری تنزل رتبه می‌یابند.

نکته مهم این است که ثروتمندترین کشورهای جهان را نمی‌توان تنها با یک معیار درک کرد. تنها با نگاه کردن به طیفی از معیارها است که می توانیم ببینیم که کشورها چگونه در رتبه‌بندی بسته به ملاک‌ها و معیارهای انتخابی متفاوت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 0
    چرا ایران ما با این همه ثروت نفت و گاز و منابع طبیعی چرا ما مردم مثل گداها باید زندگی کنیم
  • هاشمی IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 0
    کاش روتون میشد جایگاه ایران را بنویسید
  • سعید IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    بسیار عالی. چقدر این مطالب مفید و جالب هستند