۱ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

یزد و خراسان رضوی آماده عملیات اکتشافاتی در ۱۴۰۳ / رشد ۳ برابری عملکرد اکتشافی در سال جاری

۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۴۴
کد خبر: 822777
یزد و خراسان رضوی آماده عملیات اکتشافاتی در ۱۴۰۳ /  رشد ۳ برابری عملکرد اکتشافی در سال جاری

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی از پیشرفت سه‌ برابری اکتشافات سازمان نسبت به سال گذشته و شروع به کار سازمان در استان‌های خراسان‌رضوی و یزد در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اقتصادآنلاین _ باران شاکری: علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: این سازمان در ابتدای دولت سیزدهم اجرای طرح تحول زمین‌شناسی را آغاز کرد؛ زیرا در کشور معضل تامین خوراک‌اولیه برای صنایع معدنی وجود داشت؛ اما با اجرای این طرح سعی شده مناطقی را که پتانسیل ذخایر مواد معدنی در آنها وجود دارد، مشخص کرده و کار اکتشافاتی را به صورت منظم در آن مناطق انجام دهیم.

وی در خصوص برنامه‌های اکتشافی ۱۴۰۳ گفت: برنامه طرح تحول را از سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم و طبق روند برنامه‌ریزی شده، اجرای این طرح را از خراسان جنوبی شروع کردیم و به کردستان و آذربایجان‌غربی، قم و مرکزی و اصفهان رسیدیم؛ ضمن اینکه امسال در منطقه یزد متمرکز بودیم و برای سال ۱۴۰۳ نیز بر قسمت دوم استان یزد و خراسان رضوی تمرکز خواهیم داشت. 

شهیدی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود سال آینده، برخی فعالیت‌ها مثل لایه اطلاعاتی را به صورت پایلوت و برای اولین بار برای اکتشاف دقیق منابع سطحی در سال ۱۴۰۳ انجام دهیم.  

رئیس سازمان زمین‌شناسی گفت:  اغلب ذخایر معدنی، جزو ذخایر پنهان هستند و در عمق ۱۰۰ متر به پایین قرار دارند؛ بنابراین سریع‌ترین روش برای شناسایی این مواد مطالعات ژئوفیزیک هوایی بوده که برای مطالعه تا عمق ۴۰۰ متر مناسب است.

وی افزود: همچنین طرح ژئوفیزیک هوایی در پهنه‌های سبزوار به طول خطی ۸۸ هزار کیلومتر صورت گرفته که این طرح نخستین لایه اطلاعاتی است و سپس سه لایه اطلاعاتی شامل تولید نقشه‌های زمین‌شناسی، نقشه‌های ژئوشیمی و نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی در ژئوفیزیک هوایی قرار می‌گیرد.

شهیدی در خصوص عملکرد اکتشافی امسال و پیشرفت آن نسبت به سال گذشته افزود: امسال نسبت به سال گذشته سه برابر رشد داشته‌ایم و شاهد افزایش تنوع مواد معدنی نسبت به سال‌های گذشته بودیم طوری که تاکنون ما برای ۴۰ عنصر معدنی آنالیز انجام می‌دادیم، اما در طرح تحول این تعداد به آنالیز ۵۷ ماده معدنی رسیده که این آنالیزها بر اساس روش‌های پیشرفته صورت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha