۰ نفر

​​​​​​​شکایت کیفری توسط وکیل مواد مخدر و وکیل جرایم رایانه ای

۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۰۲
کد خبر: 822283
​​​​​​​شکایت کیفری توسط وکیل مواد مخدر و وکیل جرایم رایانه ای

وکیل مواد مخدر همانند سایر وکلا بر اساس نیازها و مراحل مختلف رسیدگی دارای وظایفی است.

اما در کل، وظایف وکیل مواد مخدر شامل موارد زیر می شود:

  • مشاوره حقوقی: ارائه مشاوره به موکلین در مورد نحوه اظهارات در مراجع انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و دادسرای و دادگاه می باشد. همچنین آشنایی با قوانین و مجازات های مرتبط با مواد مخدر.
  • توضیح قوانین و مجازات های مربوط به حمل، مصرف، تولید و توزیع مواد مخدر.
  • دفاع از موکل: تدوین استراتژی دفاع مؤثر و متناسب با جزئیات پرونده و اتهامات و جهت دهی پرونده با همکاری و هماهنگی متهم.
  • دفاع از موکل در دادسرا، دادگاه و در صورت اقتضا ستاد مبارزه با مواد مخدر و  فران نمودن ادله رفع اتهامات.
  • مطالعه پرونده: مطالعه دقیق پرونده و نکنه برداری از اظهارات، شهود، ادله، صورتجلسات و در صورت امکان تصویر برداری از صفحات پرونده.
  • تجزیه و تحلیل :بررسی صحت و سقم ادله ای که مبنای اتهامات و ادعاهای دادستانی شده است.
  • از این حیث که دلایل، محکم و استوار هستند یا خیر؟ دیگر اینکه قابل طرح و قبول مراجع قضایی هستند یا خیر؟
  • مذاکره با قضات و ضابطین: مذاکره برای راه های کاهش مجازات ها و یا همکاری با ضابطین در بدست آوردن دلایل رفع اتهامات و کشف حقایق

وکیل مواد مخدر باید نسبت به قوانین جدید مرتبط با مواد مخدر تسلط کامل داشته باشد. همچنین آرای وحدت رویه صادره را چه در امور شکلی و چه در امور ماهوی رصد کند. علاوه بر این بهتر است به نظریه های مشورتی نیز اهمیت داده شود و حتما دوباره بررسی نماید.  کلیه پرونده ها از جمله پرونده های مواد مخدر با همفکری و مشورت قضات کیفری کار، وکلای کیفری و اساتید دانشگاه پیگیری می گردد. بدیهی است، در این صورت نتایج بهتری نسبت به دیگر روش‌های وکالت بدست می آید.

وکیل جرایم رایانه ای

جرایم رایانه ای جرایمی هستند که اصطلاحا به آنها جرایم سایبری نیز می گویند. جرایم رایانه ای از جمله جرایمی هستند که اخیرا در کشور برای آنها جرم انگاری شده است. در بسیاری از کشورهای دیگر نیز هنوز قانون جامعی درباره این نوع جرایم دیده نمی شود.

بدیهی است، ناهنجاری ها و بزه هایی که امروزه در قانون مجازات و یا قوانین تخصصی جرم محسوب می گردد به تدریج جرم انگاری شده است. یعنی به مرور زمان آسیب های اجتماعی یک رفتار مشاهده شده است و از باب پیشگیری و یا اصلاح و تنبیه، بسیاری از ناهنجاری های کنونی جرم تلقی شده اند.

بسیاری از ناهنجاری های رایج رایانه ای هنوز شناخته نشده است و یا برای آنان قانونی تعریف نشده است. از این‌ رو، قضات و دادستان‌ها آن فعل و یا ترک فعل ها را تحت عناوین اتهامی قانون مجازات جرم می دانند و برای آنان کیفرخواست صادر می کنند.

​​​​​​​شکایت کیفری توسط وکیل مواد مخدر و وکیل جرایم رایانه ای

در این خصوص اختلاف نظر زیاد است. بعضی از کارشناسان حقوق جزا با استناد به اصل قانونی بودن جرم و مجازات، هر فعلی را جرم نمی دانند مگر آنکه قبلا در قانون جزا و یا قوانین تخصصی آن را جرم دانسته باشد. بنابراین در چنین مواردی نظر به تبرئه متهم دارند. اما گروهی دیگر از حقوق دانان رفتارهای مجرمانه در فضای مجازی را نیز با اینکه جرمی برای  آن تعریف نشده است به دلیل مستهجن و یا مبتذل بودن در زمره قوانین مشابه در قانون مجازات در نظر می گیرند و جرم تلقی می‌کنند. بهرحال، با توجه به اصل تفسیر مضیق به نفع متهم، اصل قانونی بودن جرم و مجازاتها و اخیرا دستورالعمل کاهش حبس تعزیری که به تدریج در ایران تبدیل به اصلی محکم در حقوق جزا خواهد شد، بسیاری از افعال کنونی در فضای مجازی جرم نخواهد بود.

این مهم را نباید فراموش کرد که هر گناهی در حقوق جزا جرم انگاری نشده است. مثلا دروغ گفتن و یا غیبت کردن گناهی بزرگ است اما در قانون جزا، جرم محسوب نمی گردد؛ چراکه در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازاتی در نظر گرفته نشده است. بنابراین، ممکن است بسیاری از رفتارهای ما اعم از فعل و ترک فعل، مستهجن باشد و برای مرتکب آن در اسلام گناه و معصیت باشد ولی جرم و جریمه ای برای آن در قانون در نظر گرفته نشده باشد.

وکیل جرایم رایانه ای می تواند در دفاع از متهم، علاوه بر قوانین و اصول حقوق جزا از این فقدان و نقص قوانین در فضای مجازی نیز بهره مند گردد.

همانطور که ملاحظه نمودید وکالت در پرونده های جرایم سایبری نیاز به تخصص و تجربه دارد. آشنایی به قوانین و نظریات مشورتی و متخصصان حقوق جزای رایانه ای نیز از لوازم وکیل جرایم رایانه ای می باشد.

گروه وکلای کیفری ژیوار جهت دفاع از پرونده های جرایم رایانه ای و همچنین تظلم خواهی و طرح شکایت از تخصص و تجربه برخوردار است. وکلای کیفری ژیوار از نحوه تشکیل پرونده تا صدور حکم با رعایت اصول حرفه ای و تخصصی کنار شما است.

شکایت کیفری

شکایت کیفری دارای شرایط شکلی و ماهوی است. شرایط شکلی شامل شرایطی می شود که برای پذیرش و ثبت شکواییه لازم است. مثلا هزینه های دادرسی، مشخصات مشتکی عنه، مشخصات شاکی، محل وقوع جرم، محل اقامت شاکی و مشترکی عنه و مواردی از این نوع. اما شرایط ماهوی شامل عناصر مادی، معنوی و قانونی جرم می گردد. همچنین دلایل، شواهد و قرائن نیز از جمله شرایط ماهیتی پرونده های کیفری می گردند.

در شکایت کیفری توجه به اصول حاکم بر حقوق جزا و جرم شناسی نبز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در همه پرونده ها چه در مقام دفاع و چه در مقام طرح شکایت کاربرد دارد. شکایت کیفری در کشف نوع جرم و اتهام، تعیین نوع مجازات، شدت و ضعف میزان مجازات و اصولا استراتژی و جهت دهی پرونده بسیار مؤثر است.

تعقیب پرونده های کیفری نیاز به پیگیری  مستمر و ارائه ادله محکمه پسند، محکم و استوار دارد. دلایل متزلزل و کم رنگ اصلا نمی توانند در اثبات جرم قابل اعتنا باشند. مخصوصا اگر جرم ناشی از شاکی خصوصی نباشد و فاقد خسارت به اموال عمومی باشد. اگر صرفا مدعی العموم ادعای وقوع جرمی را نموده باشد قاضی دادگاه نیاز به ادله بسیار محکمی دارد.

درپایان، بهتر است برای تشکیل و دفاع پرونده های کیفری بمانند دعاوی حقوقی از وکلای متخصص و با تجربه در آن موضوع بهره مند شوید. گروه وکلای کیفری ژیوار با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری آقای سید حسن ذوقی که بیش از بیست سال َسابقه وکالت دارند می تواند شما را از ابتدای تشکیل پرونده تا اجرای احکام همراهی نماید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha