۰ نفر

این زنان وسط جنگ اوکراین لوازم آرایش می‌فروشند

۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۱۹
کد خبر: 822081
این زنان وسط جنگ اوکراین لوازم آرایش می‌فروشند

طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین باعث شد تا خیلی از خانم های اوکراینی سعی کنند که کسب و کار خود را احیا کنند و به زندگی عادی بازگردند.

اقتصادآنلاین - محمدرضا جعفری؛ با ادامه جنگ روسیه و اوکراین، هزاران زن اوکراینی برای حمایت از خانواده‌های خود، به فروش محصولات آرایش و بهداشتی «مری کی» روی آورده اند. شرکت بازاریابی آمریکایی «مری کی» در طول جنگ اوکراین به کمک زنان این کشور آمده است. به طور تخمینی 70 هزار زن اوکراینی، محصولات این شرکت را می فروشند و این فرصت اقتصادی، به تنها راه نجاتشان تبدیل شده است. النا کریوچنکووا، 58 سال سن دارد و از دهه 90 میلادی که این شرکت برای اولین بار در اوکراین راه اندازی شد، محصولات مری کی را می فروشد و در دوران جنگ هم به کارش ادامه داده است. اما آمار فروشش به شدت کاهش پیدا کرده. طبق گزارش گلوبال دیتا، فروش محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی در اوکراین در سال گذشته با 13 درصد کاهش به 189 میلیون دلار رسید. البته این افت فروش تنها مربوط به اوکراین نیست و شرکت «مری کی» در سراسر دنیا با این مشکل دست به گریبان است. این شرکت در اواخر سال 2022، کارش را به آرامی از سر گرفت.

ترجیح می‌دهم خوشگل بمیرم

پس از شروع جنگ، عملیات این شرکت در اوکراین به دلیل بمباران شدید کیف، جایی که انبار اصلی مری کی قرار دارد، متوقف شد. در آن چند ماه اول جنگ، مشاوران برای تأمین مخارج خود و خانواده ‌شان به فروش محصولاتی که در دست داشتند، متوسل شدند.

در همان هفته‌های ابتدایی پس از تهاجم روسیه به اوکراین شرایط اقتصادی نابسامان شد. ماریچکا لوکیانوا یکی از زنان اکراینی است که تا پیش از شروع جنگ در کشورش در تجارت لوازم آرایشی بهداشتی فعالیت میکرد ولی شروع جنگ، زندگی خودش و خانواده اش را تغییر داد. در فوریه 2022، ماریچکا لوکیانوا با پیام‌هایی از خانواده و دوستانش غرق شد تا مطمئن شوند که او و دو فرزندش از حملات هوایی در امان هستند. خوشبختانه جای آنها امن بود ولی مشکلات اقتصادی در پیش بود. ماریچکا همان روزها از خودش پرسید در میان این جنگ، دیگر چه کسی به دنبال لوازم آرایشی است. اما یک پیام او را شگفت زده کرد؛ در همان هفته های اول جنگ، یکی از مشتریانش می خواست قبل از تمام شدن کرم صورتش، مقدار بیشتری از آن بخرد: «او نمی‌خواست پیر بشود، حتی وقتی موشک‌ بالای سرش پرواز می‌کند.»

تبدیل پناهگاه به سالن زیبایی

تاتیانا کورنیچوک، 50 سال سن دارد و حتی در شرایط بمباران هوایی هم دست از فروش محصول نکشید. او وقتی به پناهگاه میرفت، محصولات آرایشی را همراه خودش می برد تا وقتی زنها دورهم جمع شده اند لوازم را امتحان کنند و بخرند. کورنیچوک که در ژیتومیر زندگی می کند، میگوید: «ما پناهگاه را به یک سالن زیبایی تبدیل کردیم.»

مارینا چایکیفسکا، 29 ساله، کرم دور چشم، پاک کننده و ماسک های زغالی را که در دفترش ذخیره کرده بود، فروخت و حدود هزار دلار در ماه درآمد کسب کرد. شوهرش پس از بمباران در خارکف، شغل خود را در یک شرکت داروسازی از دست داد. برای همین به خط مقدم رفت تا از مدرک پزشکی خود، برای درمان سربازان مجروح استفاده کند. چایکیفسکا، که در حوزه رژیم های مراقبت از پوست مشاوره میدهد 1500 فالوئر در اینستاگرام دارد و سعی میکند از این طریق کارش را گسترش بدهد. او معتقد است در حال حاضر راه حل دیگری وجود ندارد.

رژ لب، داروی ضد افسردگی زنان

برای بسیاری از زنان، درآمد اضافی، تنها مزیت کار در طول جنگ نیست. اولگا بویسیان، داروساز سابق که سال گذشته به شرکت ملحق شد، میگوید: «در این دوران سخت، مری کی به زندگی ما رنگ داده است.» او به فوربس گفت که وقتی منتظر شنیدن صدای شوهر و پسرش است که در ارتش خدمت می کنند، فروش لوازم آرایشی باعث میشود کمی حواسش پرت شود. ناتالیا مارینتس یکی دیگر از فروشندگان «مری کی» میگوید: «من این فرصت را دارم که حواس زنانمان را از منفی بافی پرت کنم و در عین حال روحیه خوبی به آنها بدهم. حتی در طول جنگ جهانی دوم، رژ لب قرمز مانند یک داروی ضد افسردگی برای زنان بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha