۰ نفر

تکنوفاند «شیران»

۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۰۷
کد خبر: 821798
تکنوفاند «شیران»

"شیران" بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلکیل‌ بنزن خطی LAB، آلکیلات سنگین HAB و نرمال پارافین در منطقه خاورمیانه چه وضعیت نموداری دارد؟

معرفی سهم

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (سهامی عام) در سال ۱۳۶۳ تأسیس گردید. عملیات اجرایی طرح ایجاد مجتمع آلکیل بنزن خطی (LAB) در اواخر سال ۱۳۶۹ در ناحیه‌ای به مساحت ۳۴۲۰۰۰۰ مترمربع در منطقه صنعتی شمال غرب اصفهان آغاز شد. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران  ICIIC از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلکیل‌ بنزن خطی LAB، آلکیلات سنگین HAB و نرمال پارافین در منطقه خاورمیانه می‌باشد. شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در اصفهان واقع گردیده و صادرات محصولات این شرکت به اقصی نقاط جهان از طریق شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران در بندر بوشهر انجام می‌پذیرد. علاوه بر آن بارگیری محصولات برای مشتریان داخلی و برخی از مشتریان خارجی در کشورهای همجوار با استفاده از تجهیزات مکانیزه به طور مستقیم از مجتمع اصفهان صورت می‌گیرد. بیش از ۷۰% از نیازهای مواد اولیه  LAB شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده در ایران توسط شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران تامین می‌شود. در حال حاضر شیران با ظرفیت عملی تولید ۱۱۵٬۰۰۰ تن الکیل بنزن خطی LAB و ۶٬۹۰۰ تن الکیلات سنگین و ۱۶۳٬۰۰۰ تن نرمال پارافین در سال مشغول فعالیت است. در منطقه غرب آسیا، کشورهای قطر و عربستان صعودی از تولیدکنندگان بزرگ LAB و نرمال پارافین در منطقه هستند. از آن‌جایی که کشورهای قطر و عربستان در روابط مالی خود محدودیت‌های تحریم ندارند، به‌راحتی می‌توانند به شیوه‌ی LC محصولات خود را عرضه و سهم بازار را به خود اختصاص دهند. در حالی‌که صنایع شیمیایی ایران باتوجه به دانش فنی و مهندسی پایه خود که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصول LAB و NP نرمال پارافین در منطقه به‌شمار می‌آید، تا حدودی از این امکان محروم است.

محصولات شرکت:

تکنوفاند «شیران»

آلکیل بنزن خطی LAB، آلکیلات سنگین HAB  محصول جانبی فرآیند تولید آلکیل بنزن خطی بوده و ترکیبی از دی‌فنیل‌آلکان‌ها و دی‌آلکیل‌بنزن‌ها است. نرمال پارافین NPبا محدوده کربنی C۱۰-C۱۳ به‌طور گسترده در تولید آلکیل بنزن خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرمال پارافین (NP) ویژه شامل پارافین خطی با محدوده کربنی C۱۰-C۱۳ و حاوی آروماتیک پایین­تر از ۰.۱۵ درصد وزنی.

تحویل فرآورده‌های شرکت به خریداران داخلی، فله‌ای و EX-WORK است. صادرات آن‌ها عمدتا به شیوه FOB در بندر بوشهر یا EX-WORK در گمرک اصفهان انجام می‌شود. نرخ داخلی محصولات شیران بر اساس مصوبات دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و به صورت هفتگی اعلام میگردد. این نرخ بر اساس ۹۵ درصد نرخ فوب خاورمیانه ای محصولات در مجله  ICIS و نرخ تسعیر ارز سنا تعیین میشود.

صنایع‌شیمیایی‌ایران با قیمت ۴۸۴ تومان را دارد. تابلوی معاملات شیران:

تکنوفاند «شیران»

سهامداران شرکت:

بانک صنعت و معدن و گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند از سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران هستند:

تکنوفاند «شیران»

گزارش عملکرد شرکت:

شیران سال مالی را با رشد ۷۱ درصدی و ثبت فروش ۷۶۳۴ میلیارد ریالی اغاز کرده است:

فروش داخلی: هدف گذاری سالانه فروش محصول نرمال پارافین (NP) عمدتا در حوزه صادرات می باشد با این وجود تنها خریدارعمده داخلی این محصول شرکت پتروشیمی بیستون می باشد که با توجه به شرایط و برنامه تولید خود به صورت مقطعی و بعضی ماه های سال اقدام به خرید این محصول به عنوان ماده اولیه برای تولید LAB می نماید. نوسانات مربوط به فروش صادراتی محصولات در ماه های مختلف ناشی از تغییرات نرخ های جهانی نفت به عنوان مواد اولیه اصلی و نیزبالتبع شرایط بازار جهانی محصولات تولیدی می باشد. همچنین از جمله عوامل اثر گذار در بحث صادرات این محصولات وضعیت متغیر لجستیکی مربوط به آنها (حمل ونقل دریایی) می باشد که با توجه به شرایط تحریمی ایران در تعیین زمان حمل محصول و مقدار فروش صادراتی هرماه موثر خواهد بود. سال مالی آذر ماه رادارد و در اولین ماه از سال مالی جدید

فروش دی ماه ۱۴۰۲= ۷۶۳ میلیارد تومان

فروش دی ماه ۱۴۰۱= ۴۴۷ میلیارد تومان

شاهد رشد ۷۱ درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

حدود ۴۰ درصد صادرات دارد و در سه ماه گذشته نرخ الکیل بنزن خطی نرخ داخلی افت کرده ولی در بخش صادراتی الکیل بنزن خطی نرخ اش این سه ماه اخیر افزایشی بوده  است.  ۷۶۳ میلیارد تومان در آمد فروش داشته است که ۴۶۵ میلیارد آن داخلی و ۲۹۸ میلیارد تومان از فروش ، صادراتی بوده است.

https://cdn.sahamyab.com/guest/image/generic/a41f82e3-ccf2-44af-89de-c8d0f2f25f56

https://cdn.sahamyab.com/guest/image/generic/2e7df7b7-ec64-4f8c-883a-28bc5edfe7e7

شرکت شیران، مالک ۱۰۰ درصد شرکت بازرگانی خدمات بندری ایران و ۴۱ درصد شرکت شکلر و ۱۶ درصد شرکت ساینا می باشد.

مبلغ سود سهام شرکت در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶۷ میلیارد تومن بوده که ۴۶ درصد آن مربوط به شکلر و ۳۰ درصد آن مربوط به شرکت بازرگانی خدمات بندری ایران میباشد.

طرح های توسعه شرکت که منجر به سودآوری ، افزایش درآمد فروش و رشد حاشیه سود شرکت خواهد شد:

افزایش ظرفیت تولید LAB:

شرکت در حال اجرای پروژه نوسازی و توسعه خط تولید LAB خود و افزایش ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال میباشد (با هزینه برآوردی حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان) که تا کنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برآورد شرکت از تاریخ بهره برداری آن اواخر خرداد سال ۱۴۰۳ میباشد. همچنین پروژه طرح توسعه دوم افزایش ظرفیت تولید LAB با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال(با هزینه برآوردی ۳۱۷۰ میلیارد تومان) مدنظر شرکت میباشدکه تا کنون پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی داشته است.

لذا با توجه به رشد روز افزون مصرف مواد شوینده در دنیا و وجود مازاد تولید نرمال پارافین در مجتمع و همچنین نیاز واحدهای تولیدی موجود به نوسازی، تصمیم بر انجام طرح توسعه LAB۲ و تبدیل نرمال پارافین مازاد به آلکیل بنزن خطی که دارای ارزش افزوده بالاتری می‌باشد گرفته شده است:

هدف از اجرای طرح نوسازی :

  • افزایش تولید LAB به میزان ۱۰۰،۰۰۰ تن در سال
  • افزایش سود عملیاتی شرکت به میزان ۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال در سال

ویژگی های طرح نوسازی :

  • نوسازی واحد اسیدی با توجه به پایش وضعیت در تعمیرات اساسی
  • استفاده از مازاد نرمال پارافین تولیدی و تبدیل به LAB و ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی
  • انجام کامل طرح با توان و دانش بومی
  • ساخت بیش از ۸۵ درصد تجهیزات به صورت داخلی
  • زمان بهره برداری، نیمه اول سال ۱۴۰۳
  • رفع گلوگاه های تولید
  • ایجاد امکان همزمانی تعمیرات اساسی و تولید و کاهش زمان توقف تولید در تعمیرات اساسی
  • امکان اضافه شدن طرح کاتالیست جامد در آینده

بهره برداری از ظرفیت جدید ۱۰۰ هزار تنی محصول LAB تا تاریخ شهریور ۱۴۰۳ برای سال مالی ۱۴۰۳ موجب افزایش تولید LAB به میزان ۵۰ هزار تن میباشد.

همچنین شرکت  در حال اجرای طرح توسعه و نوسازی بر مبنای استفاده از کاتالیست مایع(دانش فعلی) را نیزمدنظر داشته (با هزینه برآوردی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان) که ضمن بهره گیری از دانش موجود، پیشبینی های لازم جهت تعبیه تجهیزات تکنولوژی تولید به روش کاتالیست جامد نیز در نظر گرفته شده و بدین ترتیب در شرایط تحریم نیز کار نوسازی و توسعه متوقف نگردد.پیشرفت فیزیکی این طرح تا مهر ۱۴۰۲ نیز حدود ۴۵ درصد بوده و شیران پیشبینی میکند که طرح تا اواسط سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

نیروگاه خورشیدی ۳ مگاواتی:

افزایش امنیت انرژی در صنایع شیمیایی ایران با ساخت نیروگاه خورشیدی

هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران موفق شد با اجرای پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۳ مگاوات، علاوه بر قرار گرفتن جزء شرکت های صنعتی پیشرو کشور در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر،از فهرست صنایعی که باید در تابستان و زمان‌های پیک شبکه برق سراسری تولید خود را کاهش داده و مصرف برق را کم کنند، خارج شود. این عدم‌النفع کاهش تولید ناشی از کمبود انرژی را حذف نماید.

هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با توجه به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر و با نگاهی پیش‌بینانه به الزامات قانونی پیش رو در حوزه انرژی، طرح تأسیس نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۳ مگاوات را در دو فاز مصوب نموده و اجرایی کرد که با اجرای آن، جزء شرکت های صنعتی پیشرو کشور در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر قرار گرفت. ایده اولیه تأسیس نیروگاه خورشیدی در این شرکت در سال ۱۳۹۶ مطرح و در سال ۱۳۹۸ به تصویب هیئت مدیره رسید. پس از تلاش‌های فراوان، فاز اول پروژه به ظرفیت یک مگاوات در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید و تصویب و اجرای فاز دوم پروژه با ظرفیت ۲ مگاوات، از اواسط سال ۱۴۰۱ آغاز و ظرف کمتر از  ۱۱ ماه، در خرداد ماه سال جاری به شبکه سراسری برق متصل شد.

اجرای این طرح در محل انبار ضایعات شرکت  بوده و  این طرح موفق در زمینی به مساحت  ۴۵ هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری حدود یک و نیم میلیون یورویی  اجرا شده است.

 بازگشت سرمایه نیروگاه خورشیدی صنایع شیمیایی ایران؛ کمتر از ۱۰ روز!

اجرای این پروژه دستاوردهای مهمی برای شرکت به همراه داشته است. اولین و شاید مهم‌ترین دستاورد این نیروگاه، افزایش امنیت تأمین انرژی الکتریکی است.  که با توجه به قوانین جاری در کشور، اجرای این پروژه شرکت را از لیست صنایع ملزم به کاهش بار در زمان پیک شبکه برق سراسری خارج کرد و حذف عدم‌النفع تولید ناشی از کمبود برق در تابستان ۱۴۰۲، موجب شد تا سرمایه‌گذاری انجام شده برای اجرای کل پروژه ظرف کمتر از ۱۰ روز به شرکت بازگردد.

دستاورد بعدی، نگاه پیش‌بینانه درباره قوانین جاری کشور در حوزه انرژی است. بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، صنایع شیمیایی ایران موظف است سالانه ۵۰۰ کیلووات نیروگاه انرژی خورشیدی تأسیس کند و طی ۵ سال آن را به ۲.۵ مگاوات برساند. پروژه اجرا شده در شرکت الزام به این قانون را برطرف کرده و حتی بیش از ظرفیت ابلاغی در قانون، انرژی پاک و تجدیدپذیر تولید می‌کند. در صورت تأسیس نکردن نیروگاه خورشیدی توسط صنایع طی ۵ سال اول، طبق قانون موظفند معادل کل هزینه اجرای پروژه را در قالب جریمه به برق منطقه‌ای پرداخت نمایند. بهبود ۲.۵ برابری شاخص‌های محیط زیستی نیز دستاورد دیگر این طرح است.

وضعیت نموداری سهم:

سناریو شمارش پیش روی شیران:

تکنوفاند «شیران»

پس از تکمیل سمیترکی زمان بر از ۹۹ تا اواخر ۱۴۰۱ شاهد پساالگویی شارپی تحت عنوان A از الگوی جدید بوده ایم و سهم از کف ۲۸۰ به محدوده پیک تاریخی ۷۵۰ تومان رسیده است. سپس از اردیبهشت تاکنون یک دیامتریک را تکمیل میکند و اواخر الگو هستیم. انتظار داریم یکی دو هفته دیگر در صورت مثلث نبوده لگ g،   با رعایت حد حمایت ۴۱۰-۴۶۰ تومان رشد موج صعودی بعدی C اغاز گردد.

هدف های این موج ۵۵۰ و سپس ۷۵۰-۷۸۸ تومان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha