۰ نفر

نتیجه مصوبات بودجه مجلس تورم و کسری است

۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۲۹
کد خبر: 821767
نتیجه مصوبات بودجه مجلس تورم و کسری است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سنندج با بیان اینکه تغییرات نمایندگان در لایحه بودجه، باعث ناترازی آن خواهد شد، گفت: تغییرات مجلس در بودجه باید سنجیده باشد و محل تامین منابع را پیش‌بینی کند، زیرا در غیر این صورت دچار کسری بودجه خواهیم شد که این کسری مهم‌ترین دلیل تورم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، محمد شعبانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سنندج  اظهارداشت: بودجه برنامه مالی است که دولت‌های برای سال پیش‌روی خود پیش‌بینی می‌کنند.

شعبانی افزود: دولت‌ها تلاش می‌کنند بودجه‌های سنواتی خود را تراز تدوین کنند و بخش هزینه و درآمد در آنها برابر است، اما این برنامه‌ها معمولا در مرحله تصویب مختلف تغییر می‌کند و می‌توان گفت در مرحله نهایی دستگاه‌ها هستند که برنامه‌های پیش‌بینی شده در بخش هزینه‌ها و درآمدها را چگونه اجرا می‌کنند.

تغییرات مجلس در سال‌های گذشته همواره با کسری بودجه مواجه شذه است

وی تاکید کرد: متاسفانه مجلس در سال‌های گذشته بودجه دقیقی تصویب نکردند و دستگاه‌های اجرایی نیز در اجرای برنامه‌های مالی موفق نبودند و در نتیجه کشور همواره با کسری بودجه مواجه بوده است و باید گفت که اجرای بودجه اهمیت زیادی دارد و دستگاه‌های اجرایی بایستی مدیریت منضبطی در درآمدها و هزینه‌ها داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سنندج گفت: همواره دوگانگی بین تهیه کنندگان بودجه (دولت) و تصویب کنندگان بودجه (نمایندگان مجلس شورای اسلامی) وجود دارد و مجلس‌ها با اهداف مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی لایحه‌های بودجه را در کمیسیون‌ها دستخوش تغییراتی می‌کنند.

وی ادامه داد: با تغییراتی که نمایندگان مجلس در لوایح پیشنهادی بودجه ایجاد می‌کنند این شائبه به وجود می‌آید که این اقدام سیاسی است، زیرا بودجه برخی دستگاه‌ها کاهش و برخی نیز افزایش می‌یابد و این اتفاق خوبی نبوده و مورد قبول هیچ‌کدام از کارشناسان اقتصادی نیست و باید نگاه عادلانه‌ای بین نمایندگان وجود داشته باشد.

کسری بودجه مهمترین دلیل تورم در اقتصاد است

شعبانی تصریح کرد: دولت به دلیل کمبود منابع و نیازهای ضروری که وجود دارد، تلاش می‌کند بهترین تخصیص‌ها را پیش‌بینی کند، اما تغییراتی که توسط مجلس انجام می‌شود باعث ناترازی بودجه سنواتی خواهد شد.

وی تاکید کرد: مجلس باید همواره توجه داشته باشد هر تغییری که در بودجه اعمال می‌کند، سنجیده باشد و عواقب آن را نیز درنظر بگیرد و محل تامین منابع را پیش‌بینی کند؛ زیرا در غیر این صورت دچار کسری بودجه خواهیم شد و این کسری مهمترین دلیل تورم در اقتصاد است.

این کارشناس اقتصادی گفت: بایستی دولتمردان و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق رایزنی‌های لازم را انجام دهند و توافقات لازم انجام شود تا بودجه‌ای تراز تصویب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha