۰ نفر

خبردرمانی برای مهار بازار ارز؛ دلار کنترل می‌شود؟

۸ بهمن ۱۴۰۲، ۲:۳۰
کد خبر: 821633
خبردرمانی برای مهار بازار ارز؛ دلار کنترل می‌شود؟

کارشناسان اقتصادی معتقد هستند، هر چند بازارساز تلاش زیادی برای کاهش نرخ ارز با استفاده از خبردرمانی می‌کند، اما شاخص‌های اقتصادی مسیر متفاوتی را می‌روند؛ به نظر می‌رسد اکنون نوعی جدال میان این دو ایجاد شده و معامله‌گران منتظر اقدام بعدی سیاست‌گذار هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تجارت نیوز، آنچه تحلیلگران اقتصادی باور دارند متغیرهای اقتصادی است که در همه کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشیم با ریتم اخبار مساعد، فاکتورهای اقتصادی تغییر کند. به نظر می‌رسد بعید است که دلار با سناریوسازی سیاست‌گذار در بلندمدت کنترل شود.

 قیمت دلار در هفته اول بهمن با رشد بازدهی ۱۶۵۰ تومانی به کانال ۵۵ هزار تومانی ورود کرد. این اسکناس در آخرین معامله هفته اخیر با قیمت ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد.

چهارشنبه چهارم دی آخرین روز معاملات دلار در بازار آزاد بود. این اسکناس بیشترین افزایش قیمت را در این روز داشت. معامله‌گران، طی هفته نخست بهمن روند تقاضا را افزایشی عنوان کردند. برخی از بازیگران بازار ارز معتقدند در صورتی که بازارساز با ارزپاشی این بازار را در هفته دوم بهمن مدیریت نکند، این اسکناس به راحتی به منطقه قیمتی ۵۶ تا ۵۸ هزار تومانی ورود می‌کند.

با وجود اینکه بانک مرکزی روند صعودی قیمت دلار را موقت می‌داند؛ اما کارشناسان اقتصادی معتقدند، هر چند بازارساز تلاش زیادی برای کاهش نرخ ارز با استفاده از خبردرمانی می‌کند، اما شاخص‌های اقتصادی مسیر متفاوتی را می‌روند. به نظر می‌رسد اکنون نوعی جدال میان این دو ایجاد شده و معامله‌گران منتظر اقدام بعدی سیاست‌گذار هستند. در این میان ارزش ذاتی دلار نیز در حال رشد است. آنچه تحلیلگران اقتصادی باور دارند متغیرهای اقتصادی است که در همه کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشیم با ریتم اخبار مساعد، فاکتورهای اقتصادی تغییر کند. به نظر می‌رسد بعید است که دلار با سناریوسازی سیاست‌گذار در بلندمدت کنترل شود.

همراهی بازارهای مجاور با دلار تهران

قیمت دلار روز چهارشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۲ در بازارهای مجاور نیز همانند دلار تهران افزایش داشت. دلار سلیمانیه با رشد ۷۰۰ تومانی روی رقم ۵۵ هزار و ۸۳۰ تومانی ایستاد. دلار هرات با افزایش ۷۷۰ تومانی به کانال بالاتر راه یافت و با قیمت ۵۴ هزار و ۶۷۰ تومان معامله شد. قیمت درهم امارات ۲۱۰ تومان گران‌تر از روز سه‌شنبه و با قیمت ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha