۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

آتش افروزی در دریای سرخ؛ چرا حمله ائتلاف آمریکایی به یمن اشتباه است؟

۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۲۸
کد خبر: 821098
محمد بیات
آتش افروزی در دریای سرخ؛ چرا حمله ائتلاف آمریکایی به یمن اشتباه است؟

یکی از کلیشه‌های رایج در ادبیات روابط بین‌الملل، ناکارآمدی گزینه «جنگ» برای حل مسائل پیچیده نظام جهانی است. با وجود اثبات ناکارآمدی این «ابزار» اما به نظر می‌رسد همچنان واشنگتن- لندن برای حفظ «هژمونی» خود در سراسر جهان علاقه‌مند به استفاده از نیروی نظامی و تسلیحات پیشرفته هستند. از دوازدهم تا بیست‌وسوم ژانویه بیش از پنج نوبت سنتکام و نیرو هوایی انگلیس اهداف مرتبط با انصارالله را هدف قرار دادند؛ اما همچنان نتوانستند «امنیت» را به محدوده دریا سرخ بازگردانند. تحلیلگران معتقدند واشنگتن اگر واقعاً به دنبال پایان بحران در منطقه است، باید از تجربه تاریخی استفاده از گزینه نظامی در خاورمیانه درس گرفته و تجاوز به تمامیت ارضی و حاکمیت یمن را متوقف کند.

اقتصاد آنلاین، محمد بیات؛ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت بایدن گزینه «جنگ» را به جای بازگشت امنیت به محدوده دریای سرخ انتخاب کرده است. تداوم محاصره و عملیات زمینی ارتش اسرائیل در مرکز و جنوب غزه سبب شده است تا انصارالله کشتی‌های مرتبط با بنادر اسرائیل و متحدان این رژیم را به عنوان اهداف مشروع هدف قرار دهد. سیاست بازدارنده مقاومت سبب شده است تا کشتی‌های وابسته به شرکت‌های بزرگ به جای عبور از شمال اقیانوس هند، کرانه جنوبی قاره آفریقا یعنی دماغه امیدنیک (افزایش طول مسیر از 25 به 34 روز) را برای رسیدن به بازارهای شرقی- غربی انتخاب کنند. تداوم بحران در دریای سرخ سبب افزایش قیمت حمل‌ونقل دریایی در سراسر جهان شده است. به عنوان مثال قیمت محموله بنزین برای انتقال بار از سواحل غربی اروپا به سواحل شرقی آمریکا به 38 هزار دلار (سه برابر قیمت سال قبل) رسیده است. همچنین تغییر مسیر کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ساعتی 360 دلار به کشورهای اروپایی خسارت وارد کرده است. یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن بارها اعلام کرده است که شرط بازگشت آرامش به محدوده سوئز- باب المندب پایان جنگ یک طرفه در غزه است. در پاسخ به مطالبه مشروع انصارالله دولت‌های غربی تصمیم گرفتند تا به جای پیگیری آتش بس در غزه، به زیرساخت‌های نظامی یمن حمله کنند.

آتش افروزی در دریای سرخ؛ چرا حمله ائتلاف آمریکایی به یمن اشتباه است؟

حملات هوایی آمریکا انگلیس به انصارالله یمن

شامگاه دوشنبه بیست‌ودوم ژانویه سنتکام با همراهی نیروهای نظامی انگلیس و پشتیبانی استرالیا، بحرین، کانادا و هلند 8 هدف راهبردی شامل سامانه‌های موشکی، پرتابگرها، سامانه‌های پدافند هوایی، رادارها، تأسیسات و انبارهای تسلیحاتی زیرزمینی را در صنعا، الحدیده، تعز و البیضاء هدف قرار دادند. تنها دو روز قبل یعنی شنبه بیستم ژانویه نیروهای سنتکام حملات هوایی علیه محل استقرار یک موشک ضدکشتی ترتیب دادند. سلسله حملات ائتلاف واشنگتن-لندن علیه مقاومت یمن از دوازدهم ژانویه وارد فاز حمله مستقیم نظامی شد. پس از این حملات قیمت نفت در بازارهای جهانی 4 درصد افزایش یافت و به بشکه‌ای 100 دلار رسید. پیش از این لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با ایجاد نیروی امنیت دریایی «نگهبانان سعادت» سعی داشت تا جلوی حملات هدفمند مقاومت یمن را بگیرد و مسیری امن برای کشتی‌های تجاری ایجاد کند. ناتوانی واشنگتن برای بازگرداندن امنیت به دریا سرخ این سوال را در میان کارشناسان روابط بین‌الملل ایجاد کرده که آیا آمریکا توان «نظم‌سازی‌» و «حفظ نظم» را از دست داده است؟ طی 110 روز اخیر آمریکایی‌ها در میدان «دیپلماسی» و «حملات نظامی» نتوانستند سبب برقراری صلح در سرزمین‌های اشغالی شوند و در عین حال نتوانستند تغییری در اراده صنعا ایجاد کنند.

آتش افروزی در دریای سرخ؛ چرا حمله ائتلاف آمریکایی به یمن اشتباه است؟

تلاش‌های بی‌ثمر بلینکن برای رسیدن به نقطه صلح در خاورمیانه

اخلال در مسیر کشتی‌رانی سوئز- باب المندب سبب به خطر افتادن 12 درصد از تجارت جهانی شده است. عملیات پیجیده انصارالله در این محدوده علاوه بر توقف فعالیت‌های روزمره در بندر ایلات، سبب به خطر افتادن منافع متحدان آمریکا نیز شده است. در جریان آخرین سفر بلینکن به منطقه خاورمیانه، وی از طریق کانال‌های غیرمستقیم سعی داشت این پیام را به ایران و اعضای مقاومت منتقل کند که واشنگتن علاقه‌ای به گسترش دامنه جنگ در منطقه ندارد. محور مقاومت در پاسخ به این پیام در تریبون‌های رسمی و کانال‌های غیررسمی اعلام کرده است که تنها راه‌وحل پایان تنش‌ها در خاورمیانه، پایان تجاوز ارتش اسرائیل در غزه می‌باشد.  

آتش افروزی در دریای سرخ؛ چرا حمله ائتلاف آمریکایی به یمن اشتباه است؟

تظاهرات مردم صنعا در حمایت از مقاومت یمن

افزایش حملات ائتلاف آمریکایی به یمن علاوه بر افزایش محبوبیت انصارالله در میان ملت‌های مسلمان، موجب شکل‌گیری اتحاد میان جریان‌های سیاسی داخل یمن خواهد شد. پس از اعلام جنگ واشنگتن به انصارالله، حزب اصلاح وابسته به جریان اخوان المسلمین اعلام کرد که تا پایان جنگ غزه اختلافات با صنعا را کنار خواهد گذاشت. طی دو هفته اخیر بسیاری از شخصیت‌های سیاسی مخالف مقاومت یمن در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که در مواجه با اسرائیل، در کنار انصارالله قرار دارند. ضمن آنکه اضافه کردن مجدد نام انصارالله به لیست گروه‌های تروریستی و حمله نظامی دولت‌های غربی به پایگاه‌های مقاومت علاوه بر ایجاد «مقبولیت» گسترده، سبب افزایش وزن این بازیگر در حیات سیاسی یمن خواهد شد. پس از پایان عملیات نظامی واشنگتن-لندن علیه مقاومت، صنعا می‌تواند به عنوان گروهی که در برابر تجاوز غربی‌ها ایستادگی کرده و از کیان جهان اسلام دفاع نموده، سهم بیشتری در آینده سیاسی این کشور عربی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین US ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    کوس شعر بود !!