۰ نفر

حداقل حقوق در تهران و شهرستان‌ متفاوت است؟

۴ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۲۴
کد خبر: 821048
حداقل حقوق در تهران و شهرستان‌ متفاوت است؟

حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان هر ساله دستخوش تغییر می‌شود و این تغییر برای تمامی حقوق بگیران در سراسر کشور به طور یکسان اعمال می‌شود، با این حال در هفته‌های اخیر پیشنهاد منطقه‌ای شدن مزد کارگران به صورت جدی مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است و این طرح در صورت اجرایی شدن می‌تواند حقوق کارگران در مناطق مختلف کشور را با تغییرات قابل ملاحظه‌ای مواجه کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در حال حاضر حداقل حقوق در تهران و شهرستان‌ها هیچ تفاوتی ندارد و تعیین حقوق به صورت سراسری صورت می‌گیرد. با این حال هر ساله با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال که حقوق سال آینده در مجلس به تصویب می‌رسد، بحث منطقه‌ای شدن مزد مطرح می‌شود. این طرح موافقان و مخالفان بسیاری دارد و هر دو گروه دلایل متعددی را برای موافقت یا عدم موافقت خود با طرح مذکور عنوان می‌کنند.

عمده موافقان منطقه‌ای شدن مزد تأکیدشان روی متفاوت بودن شرایط زندگی کارگران در تهران و کلانشهرها با سایر شهرستان‌هاست. این افراد معتقدند فردی که در تهران زندگی می‌کند هزینه‌های ماهانه‌اش از جمله هزینه کرایه خانه به مراتب بالاتر از هزینه‌های افرادی است که در شهرهای کوچکتر زندگی می‌کنند. اگر مزد منطقه‌ای از مزد ملی کمتر نباشد و فرصت شغلی و زیرساخت‌های اقتصادی دیگر در شهرهای کوچک‌تر فراهم شده باشد، طرح موفقی خواهد بود.

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در دفاع از این طرح می‌گوید: تعیین حداقل حقوق منطقه ای کارگران یک تکلیف قانونی است که در بیست سال اخیر مغفول ماند و به آن توجه نشد. قانون کار بر دو موضوع مزد برای مناطق مختلف و مزد برای صنایع مختلف تاکید دارد و تعیین حداقل حقوق منطقه ای، بجای حداقل حقوق یکسان برای همه، براساس این قانون مطرح شده است.

از آن سو مخالفان طرح منطقه‌ای شدن حقوق کارگران معتقدند مزد منطقه‌ای باعث افزایش مهاجرت از شهرهای کوچک به بزرگ می‌شود و برخی از فعالان کارگری هم این طرح را زنگ خطری برای بی‌حقوق‌سازی بیشتر کارگران دانسته‌اند.

هادی ابویی، دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کارگری می‌گوید: هرکجا که مزد بیشتری پرداخت شود کارگران به همان جا مهاجرت می کنند تا شاید بهتر زندگی کنند. این تصمیمات درحال حاضر چیزی جز افزایش مشکل برای دولت و مردم ندارد. ابتدا حداقل دستمزد ملی را تعیین و سپس برای برخی مناطق درصدی بیشتر از حداقل حقوق تعیین کنیم.

منطقه‌ای شدن مزد به کجا رسید؟

جلسه کمیته مزد با موضوع دستمزد منطقه‌ای به تازگی برگزار شد تا درباره طرح مذکور نتیجه‌گیری شود. در این جلسه بحث مزد منطقه‌ای با مخالفت قاطع نمایندگان کارگری مواجه شد، با این حال چون جمع‌بندی نهایی صورت نگرفت قرار است بحث مزد منطقه‌ای در جلسه بعدی کمیته مزد مجدداً مورد گفت‌وگو قرار بگیرد و نتیجه‌گیری نهایی انجام شود.

محسن باقری، عضو کارگری شورای عالی کار در پایان این جلسه بیان کرد: گروه کارگری و نمایندگان تأمین اجتماعی همچنان بر مخالفت خود در خصوص اجرایی شدن این طرح مُصر هستند چرا که همانطور که پیشتر نیز گفته‌ایم این طرح مشکل اجرایی دارد. حضرات ادعا می‌کنند که چنین طرحی مطابق قانون است. لکن آنچه که مدنظر ایشان است و از این طرح عاید خواهد شد، همانی نیست که ادعا می‌کنند.

علیرضا میرغفاری، عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران نیز گفت: الزام نمایندگان کارگری این است که حداقل دستمزد برابر با سبد معیشت در نظر گرفته شود و سپس با ساختار سه جانبه‌گرایی و چانه‌زنی برای صنایع و مناطق مختلف مزد بالاتر از حداقل‌ها در نظر گرفته شود.

زمان برگزاری جلسه آتی کمیته مزد هنوز مشخص نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    نمایندگان کارگری به فکرکارگرنیستن حتی کارگری هم نکردن چراازمیان خود گروهای کارگری نماینده نمی‌برم که الحق کارگردفاع کنن
  • مجید IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    هزینه ی زندگی در کرج بیتا از اصفهان مشهد تبریز و شیراز هست جمعیت کرج دراصل بعد از تهران و مشهد است اما به دلیل نزدیک بودن به مراکز صنعتی بعد تهران گرانترین شهر کرج هطت