۴ نفر

ده سال دیگر نفتی برای صادرات نداریم !

۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۵۳
کد خبر: 820960
ده سال دیگر نفتی برای صادرات نداریم !

طبق گزارش صندوق توسعه ملی، این احتمال وجود دارد که از سال ۱۴۱۲ تولید و مصرف نفت ایران با هم برابر شده و حتی بدون وجود تحریم‌های آمریکا نیز با افزایش مصرف و کاهش برداشت‌ها، رقم صادرات نفت ایران به صفر برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «رساندن صادرات نفت ایران به صفر»، رویای ناکام ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از آغاز دوره دوم تحریم‌‎ها بود؛ رویایی که بعد از او جو بایدن نیز با اعمال بیش از ۱۸۰ تحریم جدید نفتی دنبال کرد اما رقم فروش نفت کشور اکنون به روزانه ۱.۴ میلیون بشکه افزایش یافته است.

اما انحراف درآمدهای نفتی دولت از سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت به مصارف هدفمندی یارانه‌ها در تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۳ می‌تواند حتی بدون تحریم‌ها نیز صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

صندوق توسعه ملی در گزارشی اعلام کرد  که با ادامه روند فعلی افت تولید و افزایش مصرف، «ایران تنها حدود یک دهه با تبدیل‌شدن از صادرکننده به واردکننده نفت فاصله دارد» و در سال ۱۴۱۲ تراز نفت ایران نیز صفر می‌شود.

طبق گزارش شرکت ملی نفت، در ابتدای دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه ۲.۱ میلیون بشکه بود اما امروز این رقم به ۳.۴ میلیون بشکه افزایش یافته و ظرفیت تولید نفت نیز به ۳.۸ میلیون بشکه پیش از تحریم‌ها بازگشته است که البته حفظ آن به انجام سرمایه‌گذاری وابسته است.

هشدارها درباره افت تولید نفت ایران درحالی است که وزیر نفت جواد اوجی از برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به ۵.۷ میلیون بشکه در روز در ۸ سال آینده خبر می‌دهد، برنامه‌ای که البته به سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد دلاری منوط شده است.

از ابتدای آغاز برنامه‌های توسعه، حتی در شرایط غیرتحریمی و حضور غول‌های نفتی دنیا نیز رقم تولید نفت کشور از ۴.۲ میلیون بشکه فراتر نرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهواز IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 1
    ان شاءالله ایران با خاک یکسان بشه راحت بشیم از این خامنئی و بقیه سگ هاش ⚰️⛏️🪶
  • محمود IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    تا حالا و در این ۴۰ سال که صادرات نفت داشتیم چه شد؟ آیا برای مردم عادی سودی داشته؟ خیر، تمام این پولها خرج مسئولین طراز اول کشور و خانواده های آنان شده، خرج یکسری تفکرات کهنه و عقب مانده شده است، مسئولین با بی سوادی و بی تدبیری در طی این سالها تمامی این منابع مالی را هدر دادند و اوضاع زندگی مردم به تباهی رفته.
  • ایراندوست IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    امیدوارم که از سال آینده حتی نون هم برای سران مملکت نباشه خدا اگه جای حق نشسته باید ظلم این دولت به مردم رو نشون بده تا کی مردم از فقر و بدبختی حرف نزنند و سکوت کنند
  • گرگ IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    پس به وزارت اطلاعات و عرزشی ها و ایمه جمعه اطلاع رسانی کنید .. تا مومنین وابسته به باجناقها و هزار فامیل رهبری دزدی ها را بیشتر و پر پیمانه تر انحام دهند
  • GB ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    تمام بدبختی این کشور و ملت از نفته....مگر کشورهایی که نفت ندارن از بین رفتن... مثل کره جنوبی و ترکیه و و و ..کاش زودتر نفت تموم بشه تا ملت راحت بشن.
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    در هر صورت نفعی برای ملت نداره،هرچه هست از حسن نصرالله،حشدالشعبی،حوثی های یمن،حزب الله و فاطمیون وزینبیون هست،جالبتر اونجایی هست که معدن سنگ آهن توی خراسان رضوی شهر خواف هست که سرویس ایاب و ذهاب نیروهای شرکت رو مردم بومی انجام میدادن،حالا سپاه ماشین آورده و مردم بومی رو بیکار کرده.‌..
  • احمد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    اونموقع یه عده به دنبال افزایش جمعیت هستند ایران ضرفیت جمعیت بیش از ۶۵ ملیون نفر را ندارد
  • احمدفولادوند IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    تنها دولتی که مدام در حال امید بخشی ورفاه آوری برای ملت خودش است، این دولت عدالت محوردر عرض دو سال بوده، دومین دارنده گازومعیانات گازی در کره زمین(ایران عزیراست)نخبه گانش امید می دهند، وای گاز ایران ته کشید، سومین یا حتی دومین دارنده دخایر نفتی کره زمین ایران عزیزه،افاضات میفرمایند:ای وای نفتش درحال تمام شدنه،دارای معادنهای اورانیوم، طلا ومس وآهن ونقره ودیگر سنگهای قیمتی فراوان است، میفرمایند:معادن محو شده ، ابهای سرزمینی ورودخانه های وسیع پُر اب داریم که البته با سیاست های من درآوردی با عنوان ( ابتکاری) وزراءبا لیاقت خارجه غصب کشورهایی مثل ترکیه، اذربایجان وعراق وپاکستان وحتی عده قلیلی در افغانستان، خشک شده ووووو اما اقتصادوارتباط منطقه ای وجهانی و جامعه مملو ازرفاه ما رشد چشم گیری داشته، از خودتان خجالت نمی کشید، از این همه دروغ ودخل وریاء وهوجیگری شرم نمی کنید؟ این شعارهای پوچ بی محتوا را برای چه کسانی میزنید؟ اُمت وملت بسیار دانا تروفهیم تر از این چنگولک بازی های شمایند، به خودتان توهین وخود را تمسخر کرده اید.
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    انشالله که زودتراز 10سال هم تمام شود بلکه ریشه فساد حکومتی بلکه خشک شود
  • مصطفی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    خوب کمتر برداشت کنید اینقدر خام فروشی انجام ندین . آمریکا خیلی از چاهای نفتش پلمپ کرده برای آیندگانش.ما داریم نفت خام مفت میفروشیم با سیاست تحریم آمریکا
  • ایران IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    بله تخصص شگا مسئولین محترم درکشک کردن هست البته نه درتورم وگرانی درخشک کردن سدها چاها دریاچه ها دریای خزر چاهای نفت وگاز جیب ملت سفره ملت بانک مرکزی فقط نمیدونیم کی ریشه شماها خشک میشه
  • کوشا IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    سلام کاش زودتر تمام بشود ملت ایران سودی از نفت نمی برند
  • محمود IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    حرف مفت می زنین چهل سال قبل گفتن بیست سال دیگر نفت تمام می شود هر روز یک حرف
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    امیدوارم ته بکشه مردم که خیری ندیدن از نفت
  • ناشناس IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    چرا ده سال دیگه همین الان کل منابع و معادن تقدیم سید ولادیمیر و حاج شی جین پین شده
  • اسی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    به درک... مگر نفت ملی ...مگر ما سهم از نفت داریم به درک
  • اکو IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    تمام منابع نفت تمام شد ولی نه زیر ساختی برای سرمایه گذاری ودرامد زایی ساخته شد ونه مملکتی اباد شد در تاریخ ازما به عنوان نسلی که این مملکت رو به باد دادیم یاد خواهند برد شک نکنید
  • دوگوز IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    غصه نخور تا اونوقت خودم نفت کشف می کنم
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    شماکه همه این سرمایع میلی رودادین به فلسطین ولبنان وسوریه اینم ۱۰سال هم روش بعدش هم بیاین بشینین روش لذت ببریه توهم دیگه بزن به سررهبرکسخول یه داستان دیگه برام مملکت ومردم که به روزسیاه نشونده بسازه
  • Morteza IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    همه منابع کشور رو خام فروشی میدن تا آیندگان چیزی نداشته باشم چه فرقی با مغول های خونخوار دارید
  • سلیمان نظری IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    همه ای دنیا یارانه ده برابری، میدن، چرا کم نمیارند ما باهمین چوس سنار کم اوردیم. واقعانکه، اگر کمک به کشورهای دیگر رو منعادل کنیم واز جنگ افروزی فاصله، بگیرم و جیب گشاد اقایون و اقا زادهاشون رو بدوزیم و چاهای عمیق تری بزنیم که کشورهای هم جوار اینکار و کردن ، و سرمایه گذاری درست کنیم پول خیلی خیلی هست نفتم هست، الکی به یارانه ناچیز ملت گیر ندید بیشرفها
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    اونوقت ایران ویران چطور میخواهد ایران بشه
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    ابن همه سال در طول انقلاب از نفت و منابع دیگر بهره برداری شد،کاشکی برای عمران و آبادانی کشور بیشتر هزینه میشد،ن برای ملت‌های دیگری ک هیچ سنخیتی با آب و خاک وطنمون ندارند و خیلی زود این محبتها رو برامون میکنند،پس برای وطنمون سرمایه گذاری کنیم تا کشور ب شکوفایی و رشد و مردم ب رفاه نسبی دست پیدا کنند.. این سرمایه های عظیم نفت ..خیلی زود در حال تموم شدن هس،ب تاراج کشیده نشه..
  • یک شهروند IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    خیلی هم خوب؛ الآنشم نفت برای صاحبان اصلیش یعنی مردم ایران هزینه نمی شه. دیگه جنگ افروزی هم تعطیل میشه
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    م ردم ایران هیچ زمانی از نفت سودی نبردند زمانی متعلق به خانواده سلطنتی بود و ۴۵ سال هم صرف عراق و غزه و بسنی و سوریه و یمن و لبنان اقازاده هاست خدا وکیلی دروغ میگم
  • صادق IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    بهترین خبریه که شنیدم. چون وابستگی به فروش نفت دولتمردان ما را تنبل کرده. از اون طرف تبدیل شدن به مصرف کننده نفت، خودش یک امتیازه.
  • ع IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    نفت نباشه...عوضش دولت با گرفتن مالیات از همه چیز مردم و بالا بردن آن..جبران می‌کنه..البته می‌تونه بقیه رودهای مهم ایران رو خشک کنه یا به چین هدیه کنه ..
  • حقیقت IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    این همه نفت فروختین چه کار مفیدی کردین؟ محمدرضا پهلوی تو سال ۵۶ دقدقش تموم شدن نفت بود و هدفش رفتن به سمتی بود که کشور بدون نفت هم بتونه دوام بیاره، ته تمام معادن رو هم که درآوردین،فاتحه ی میراث فرهنگی رو هم که خوندین،فاتحه ی جنگل ها رو هم خوندین،بعید میدونم اینطوری بیشتر از ۱۰ سال دیگه دوام بیارین.
  • حسینی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    امکان ندارد رقم تولید صفر شود حتی بیشتر هم خواهد شد طبق نظر متخصصان آمریکا و کانادا چاههای نفت دنیا هیچ وقت تمام بشو نیست جو ندهید
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    این شعر گویی ها برای اینه که به خورد افکار عمومی بدید که قیمت بنزین باید افزایش پیدا کنه.بنزین در ایران نسبت به درآمدها اصلا ارزان نیست
  • محمد IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    پس عربستان ک روزانه ۱۱میلیون بشکه نفت صادر میکنه باید چند سال پیش وارد کننده میشد
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    امیدوارم تا اون موقع کسانی که دوست دارن تو تحریم باقی بمونه وجود نداشته باشند ،وه داخلی و چه خارجی
  • بهمن اسماعیل زاده کندجانی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    باسلام، این موضوع چندان واقعیتی ندارد وبقول یک کارشناس ارشد وزمین شناس نفتی، هر کدام قله های آننی کلینال ها اگر درداخل کشور ویا در خلیج همیشگی فارس وبحر خزررا حفاری کنیم. منابع هیدرو کربنی به وفور یافت می شود.البته به صرف ونفع ماست که از گنبدهای مشترک کشور های همجوار برداشت ککیم. البته یادمان نروی که محصولات دانش بنیان در ایستگاه های ودر امتداد نقل وانتقالات نفتی در داخل ومنطقه وبا رهیافت های بیش از هزارات محصول وتولیدات جانی نفت وگار برای بیش از ده ها قرون متمادی می توانیم با ارزش های افزوده بوراتب در آمد های بیش از انتظار راهی بازار های جهانی بکنیم.
  • eghtesadonline.com/x8YWj IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    خوبه ده سال دیگه شاید رنگ آرامش و ببینیم