۰ نفر

خبر مهم رسانه آمریکایی از تجارت نفتی ایران و چین

۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۴۸
کد خبر: 818271
خبر مهم رسانه آمریکایی از تجارت نفتی ایران و چین

خبرگزاری رویترز جمعه‌ای که گذشت مدعی کاهش ۸.۵ دلاری تخفیف نفتی ایران به چین شده است، این موضوع می‌تواند رقمی معادل ۳.۸ میلیارد دلار به درآمد نفتی ایران در ۲۰۲۴ اضافه کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «صادرات نفت ایران به چین متوقف می‌شود» تیتری که خبرگزاری رویترز روز جمعه درباره آخرین وضعیت صادرات نفت ایران اعلام کرد، طبق این گزارش، ایران خواهان افزایش قیمت نفت خام خود و کاهش تخفیف به پالایشگاه‌های چینی است.

این ادعا درحالی مطرح شد که چین در سال ۲۰۲۳ مقصد ۹۱ درصد از فروش نفت ایران در شرایط تحریم بوده است و هم‌اکنون ارز نفتی ایران در چین مهم‌ترین منبع کشور برای واردات کالاهای اساسی است.

طبق گزارش رویترز، میزان تخفیف هر بشکه نفت ایران در ماه جاری میلادی به ۴.۵ دلار کاهش یافته درحالیکه این رقم در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۳ دلار بوده است. با تداوم این روند در سال ۲۰۲۴، درآمد نفتی ایران (با فرض فروش سال ۲۰۲۳) ۳.۸ میلیارد دلار افزایش می‌یابد؛ رقمی که می‌تواند یارانه نقدی دولت به مردم را ۵۰ درصد افزایش دهد.

خبر مهم رسانه آمریکایی از تجارت نفتی ایران و چین

تصویر ۱- مسیر صادرات نفت ایران به چین

براساس آمار موسسه کپلر، میزان فروش نفت ایران به چین بعد از امضای سند همکاری ۲۵ ساله روندی صعودی به خود گرفته و در سال ۲۰۲۳ به یک میلیون و ۲۳۵ هزار بشکه در روز رسیده است؛ ۴ برابر میزان فروش در سال ۲۰۲۰، اتفاقی که درآمد نفتی ایران را ۳۰ میلیارد دلار افزایش داده است.

اما حال رویترز درحالی افت ۳۰۰ هزار بشکه‌ای فروش نفت ایران به چین در ماه دسامبر نسبت به نوامبر را به «توقف صادرات» تعبیر می‌کند که این نوسانات در میزان فروش طبیعی به نظر می‌رسد و روند کلی همچنان صعودی است.

به طور مثال طبق آمار کپلر، میزان فروش نفت ایران به چین در جولای ۲۰۲۳ نیز ۳۷۱ هزار بشکه کاهش یافت و سپس در ماه بعد یعنی آگوست ۳۳۹ هزار بشکه افزایش یافت و به حالت قبلی برگشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha