۳ نفر

بلندترین سد کشور در این استان احداث می‌شود

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۰۷
کد خبر: 820786
بلندترین سد کشور در این استان احداث می‌شود

وزیر نیرو از تامین اعتبار برای تکمیل بلندترین سد کشور با عنوان سد بختیاری خبر داد و گفت: با مطالعات کارشناسی و بررسی‌های بسیار دقیق آیین نامه‌ صادرات پایدار برق تجدید پذیر تدوین شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه "نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران" و "سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق" اظهار داشت: آب با زندگی مترادف است و تامین آب به معنی رشد و توسعه زندگی است؛ مهم‌ترین کار و فعالیت مهندسان و متخصصان این است که شرایط اقلیمی را با شرایط زندگی تطبیق دهند.

وی در ادامه به تشریح وضعیت صنعت آب کشور پرداخت و افزود: سرانه آب تجدیدپذیر طی ۴۰ سال گذشته برای هر ایرانی سالانه ۶۵۰۰ مترمکعب بود، اما این عدد در حال حاضر به دلایلی چون رشد جمعیت و شرایط اقلیمی و نیز کاهش بارش‌ها به حدود ۱۳۰۰ مترمکعب رسیده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه طی سال‌های اخیر نیازهای مردم به تامین آب به مراتب افزایش یافته است، اظهار کرد: مصرف آب در همه بخش‌ها از جمله صنعت و کشاورزی رشد چشمگیر و فزاینده‌ای داشته به طوری که تولیدات کشاورزی از ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن به بیش از ۱۳۰ میلیون تن در سال رسیده است.

وی همچنین به رشد قابل توجه صنعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در محصولات آب‌بر به ویژه فولاد و کانی‌های غیرفلزی رشدهای چند ۱۰ برابری را شاهد هستیم.

محرابیان با تاکید بر اینکه اکنون ضرورت دارد با کاهش چشمگیر سرانه آب به فکر مدیریت مصرف و منابع آب کشور باشیم، اضافه کرد: در این زمینه می‌توان اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار داد که احداث و اجرای سازه‌ها و به کارگیری روش‌های نرم‌افزاری و نیز شیوه‌های اجرایی برای مدیریت در بخش توزیع و مصرف از جمله این اقدامات است. همه این موارد به معنای توسعه فناوری، صنعت، علم و پژوهش است.

وزیر نیرو به بازدید خود از سد راغون در کشور تاجیکستان طی هفته‌های گذشته اشاره کرد و افزود: این سازه بلندترین سد جهان بوده و نکته ارزشمند و جالب آن مشارکت فعال شرکت‌های ایرانی در ساخت این ابرپروژه است. حجم دریاچه این سد ۱۴ میلیارد مترمکعب همراه با تولید ۳۶۰۰ مگاوات انرژی برقابی است، ضمن اینکه در بدنه و حاشیه این سازه بیش از ۱۰۰ کیلومتر تونل احداث شده است.

محرابیان در ادامه به از سرگیری عملیات احداث سدی مشابه راغون در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: فرایند احداث سد بختیاری طی سال‌ها پیش متوقف شده بود که با تامین مالی، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برای مدیریت منابع آب کشور باید آخرین یافته‌های علمی به کار گرفته شود، افزود: یکی از ابعاد این مهم بازچرخانی پساب است، این امر کمک می‌کند حداکثر استفاده از منابع آبی کشور صورت گیرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود انرژی‌های تجدید پذیر را مورد توجه قرار داد و افزود: در سال‌های گذشته پایان سوخت فسیلی و متعاقب آن آینده سرد و تاریک برای جهان توسط دانشمندان پیش‌بینی می‌شد، اما تولید انرژی‌های تجدید پذیر سرنوشت بشر را تغییر داد.

محرابیان با تاکید بر اینکه انرژی‌های تجدید پذیر افق‌های توسعه را با تحول روبرو کرده است، تصریح کرد: این نوع از انرژی زندگی و فناوری‌های دنیا را به شدت رشد و تعالی بخشید. تجدیدپذیرها در جهان امروز به عنوان انرژی لوکس و فرضی برای انتخاب محسوب نمی‌شوند، بلکه تولید این نوع انرژی یک ضرورت بوده و باید دنیا در مسیر آن حرکت کند.

وی بیان این که تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران تابع مسائل اقتصادی با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده است، ادامه داد: این نوع انرژی در سایه نیروگاه‌های حرارتی و یارانه‌های سوخت نتوانست سهم اقتصادی مربوط به خود را تامین کند و موجب شد به رغم وجود ناترازی‌ها در برق کشور آن‌طور که باید نتوانیم به میزان لازم از این فناوری در تامین انرژی و برق کشور بهره‌مند شویم.

وی تاکید کرد: به واسطه توسعه تجدید پذیرها، در کنار پاسخگویی و رفع ناترازی انرژی برق در کشور، می‌توانیم در مسیر حفظ محیط زیست و نیز برطرف کردن ناترازی در منابع آب کشور گام‌های موثری را برداریم.

وزیر نیرو یادآور شد: در نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق در یک واحد باید تا ۱۰ چاه آب حفر شود و منابع آبی منطقه صرف تولید برق کشور می‌شود با در نظر گرفتن راندمان نیروگاه‌های حرارتی بخش قابل توجهی از این منابع اتلاف می‌شوند.

وی ضمن ارزیابی مثبت از روند رشد توسعه تجدید پذیرها به واسطه برنامه‌ریزی‌های مدون و هدفمند، ابراز داشت: امروز تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بدون اینکه تابع سیاست‌های یارانه‌ای باشد، می‌تواند فعال باشد و به عنوان شغلی پرسود و پویا برای فعالان این عرصه تعریف می‌شود.

وی مهم‌ترین موضوع در حوزه تجدید پذیرها را تقاضا عنوان کرد و گفت: در قوانین و مصوبات امروز مجلس شورای اسلامی و دولت تقاضای کافی برای تجدید پذیرها به وجود آمده است، به طوری که از زمان رونمایی از تابلوی سبز بورس انرژی همه روزه شاهد معامله در این بازار هستیم و عرضه کننده و مصرف کننده بخش خصوصی در یک فضای کاملاً رقابتی اقدام به خرید و فروش انرژی تجدید پذیر می‌کنند.

محرابیان ضمن دعوت از همه فعالان اقتصادی کشور برای توجه ویژه به این عرصه از تدوین و امضای آیین نامه‌ای برای صادرات برق تجدید پذیر به صورت پایدار خبر داد و گفت: موضوع صادرات برق سالیان سال است که مورد نقد و بررسی قرار دارد و با چالش‌هایی همراه است، اما با مطالعات کارشناسی و بررسی‌های بسیار دقیق آیین نامه‌ای تدوین شده که امکان را برای صادرات برق تجدید پذیر به صورت پایدار فراهم می‌کند.

وی در این زمینه توضیح داد: این آیین نامه و قرارداد این اجازه را می‌دهد که تولید کنندگان تجدید پذیر طی ۸ ماه در سال بدون محدودیت برق را صادر کنند و پیرو آن برای پیشبرد این مهم همه امکانات وزارت نیرو در خدمت تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

محرابیان ضمن اشاره به برقراری خطوط پایدار و مطلوب بین ایران و سایر کشورها ادامه داد: تولید کنندگان بخش خصوصی می‌توانند از این امکان استفاده کنند و چهار ماه در سال که کشور با ناترازی برق روبروست از طریق بورس انرژی و تابلوی سبز که قیمت‌های آن مشابه قیمت‌های صادراتی است، اقدام به مبادله برق در داخل کشور کرده و در ۸ ماه دیگر برق تولیدی را به سایر کشورها صادر کنند.

وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون خطوط پایدار مناسب تبادل برق بین ایران و پاکستان و نیز ایران و ترکیه احداث شده است، اضافه کرد: بستر مناسب برای اتصال شبکه برق ایران به ترکیه و در ادامه اتحادیه اروپا به بهره‌برداری رسیده است. بر این اساس امروز در بازار اتحادیه اروپا و ترکیه امکان مبادله روزانه و ساعتی برق برای تولیدکنندگان فراهم شده است.

وی تاکید کرد: هدف ما از ایجاد این خطوط مبادله انرژی برق است که در زمان نیاز، برق و انرژی را وارد می‌کنیم، تقریباً در ۸۰ درصد ایام سال امکان صادرات برق فراهم است.
به گفته محرابیان مسئله اصلی تامین نیاز برق داخل کشور با حفظ حقوق و سودآوری تولید کنندگان است.

وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون عملیات اجرایی احداث بیش از ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر آغاز شده است، گفت: در کشور تولید کنندگان در حال احداث واحدهای تجدید پذیر هستند که بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده و امکان بومی‌سازی پله به پله این صنعت وجود دارد.

وی به ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان در صنعت برق مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: در این قانون پیش بینی شده تا ۵ درصد برق صنایع طی ۵ سال توسط انرژی‌های تجدید تامین شود و بر این اساس همراه با رشد صنعت شاهد رشد تجدید پذیرها نیز خواهیم بود.

وزیر نیرو در این زمینه تصریح کرد: همچنین بر اساس این قانون باید ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز دستگاه‌های دولتی نیز توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود و اگر امکان ساخت نیروگاه در این دستگاه‌ها وجود ندارد می‌توانند از طریق بورس انرژی اقدام به خرید برق کنند.

محرابیان در ادامه یادآور شد: در بخش تجاری و خانگی نیز به مرور زمان، تقاضاهایی را برای تولید تجدید پذیر خواهیم داشت؛ نکته مهم این است که باید کشش تولید تجدید پذیر رو به جلو باشد.

وی با بیان اینکه استراتژی توسعه کشور مبتنی بر تقویت انرژی و حوزه‌های مربوطه است گفت: در دی ماه امسال شاهد رشد مصرف برق در بخش صنعتی کشور بودیم که به معنای رشد تولید است، برای مثال صنایع سیمان و فولاد کشور در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۲۹ درصدی را در مصرف برق به ثبت رسانده که به معنای رشد تولید نیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    این سد نیمه کاره است که متاسفانه بعلت بی توجهی مسیولین سالیان سال است که تعطیل شده است؟!! این سد در ناحیه راه آهن لرستان در ایستگاه تنگ پنج و حومه تله زنگ قرار دارد
  • محمد IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    مافیای سد ساز هنوز مشغوله
  • مرتضی م IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    آفرین بر انرژی تجدید پذیر و پاک تا میشه باید از هدر رفت آب شیرین و ریختن آن به دریا جلوگیری کرد
  • مجید IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    شما هنوز دنبال سد سازی هستین با اینکار اب پایین دست کم میشه باید ذخیره سازی در پایین دست انجام بشود به صورت استخری دوم اینکه ما با داشتن دریا در جنوب باید این اب تا تهران البرز قزوین سمنان بیاد تصفیه برای کشاورزی گلخانه ای یاد بگیرید از عربستان
  • مجید IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    شما هنوز دنبال سد سازی هستین با اینکار اب پایین دست کم میشه باید ذخیره سازی در پایین دست انجام بشود به صورت استخری دوم اینکه ما با داشتن دریا در جنوب باید این اب تا تهران البرز قزوین سمنان بیاد تصفیه برای کشاورزی گلخانه ای یاد بگیرید از عربستان
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    انرژی تجدید پذیر که همان سلولهای خورشیدی هستند. با این وسعت بیابانی که در کشور ایران ودائماً آفتابی چرا برای تولید انرژی برق به صد درصد نمیرسانید .
  • عبدالله GB ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    دنیا داردبرای حفظ محیط زیست سدها را خراب می کند. ما داریم جنون آمیز می سازیم
  • M IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 0
    چرا جایی از میلیونها اتباع خارجی که در ایران ساکن هستند ومنابع اب ایران را مصرف میکنند حرفی زده نمی شود در استانهایی مانند کرمان یزد شیراز سیستان و بلوچستان خراسان اتباع خارجی را به کشور خودشان بفرستید درصد زیادی از مشکل اب اشامیدنی این استانهاحل خواهد شد