۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:

بین ایران و آمریکا پیام غیرمستقیم رد و بدل می‌شود

۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۱۱
کد خبر: 820625
بین ایران و آمریکا پیام غیرمستقیم رد و بدل می‌شود

محمود عباس‌زاده مشکینی گفت: آمریکایی‌ها اول باید تکلیف خودشان را روشن کنند آیا به آن امضایی که می‌زنند، متعهد هستند یا نه؟ اگر متعهد باشند و این را در عمل مشخص کنند، ما مذاکره می‌کنیم. پیغام‌هایی بین ما و آن‌ها بده و بستان می‌شود و واسطه‌هایی وجود دارد. این در عرف دیپلماسی طبیعی است. طبیعتا بین ایران و آمریکا هم این پیام‌ها به صورت غیرمستقیم رد و بدل می‌شود و مهم این است در این پیام آنها چه می‌خواهند. به نظر می‌رسد تا آمریکایی‌ها این رفتارهای دوگانه و تناقضات را کنار نگذارند، به سختی بتوانیم با آنها کنار بیاییم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، محمود عباس‌زاده مشکینی درباره عملیات اخیر ایران در عراق، سوریه و پاکستان و میزان بازدارنگی ایجاد شده در پی این حملات علیه مواضع ترریست‌ها، گفت: از منظر جمهوری اسلامی ایران تمامیت ارضی همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه برای ما محترم است و انتظار داریم برای تمام کشورها مؤلفه تمامیت ارضی محترم باشد و همه حق یکدیگر را ادا کنند. جمهوری اسلامی ایران دنبال صلح و امنیت است و حتی اقتدار و ظرفیت خود را در خدمت امنیت کشورهای همسایه می‌داند و انتظار دارد کشورهای همسایه هم نگاه‌شان همین باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این‌که مرزهای‌ ما محدود به مرزهای جغرافیایی روی کره زمین نیست، گفت: مرزهای ما منافع ملی ما است و منافع ملی ما امنیت ماست، هر گروه و هر جریانی به ویژه گروه‌های تروریستی بخواهند امنیت کشور و مردم ما را تهدید کنند و آسیب بزنند و به کشورهای همسایه بازگردند، پناه بگیرند و آنجا استراحت کنند و وقتی به حال آمدند بیایند به کشور و مرزهای ما تعرض کنند و عملیات انجام دهند و همشهری‌ها و هموطنان ما را شهید کنند، جان زنان و کودکان ما را بگیرند و بروند در کشورهای همسایه پناه بگیرند، ما با این‌ها تعارف نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: ابتدا انتظار داریم کشورهای همسایه خاک‌شان را پناهگاه تروریست‌ها قرار ندهند و امنیت این گروه‌های تروریستی را به تعبیری تامین نکنند. اگر آن‌ها نتوانند و یا نخواهند، جمهوری اسلامی ایران با این‌ها تعارف نخواهند داشت. ما بسیار صبر کردیم و اولین بار نیست برخی گروه‌ها در کشورهای همسایه عراق، پاکستان و افغانستان نفوذ می‌کنند و می‌آیند و در کشور ما  عملیات و جنایت انجام می‌دهند، بارها و بارها این اتفاق افتاده است و به کشورها و همسایگان محترم اعتراض کردیم، درخواست دادیم که با این فرآیند مقابله کنید و همکاری نکنید که نتیجه نگرفتیم. وقتی که اینگونه تحرکات تروریستی و جنایت‌ها تمامی ندارد، ما در دفاع از منافع ملی خود، امنیت شهروندان و جان سربازان خودمان با کسی تعارف نخواهیم داشت.

نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توان و ظرفیت ما در خدمت صلح و امنیت است و بر اساس مفاد منشور سازمان ملل هم تحرکات بازدارنده و دفاع از صلح حق ماست، تاکید کرد: این گونه نیست که تروریست‌ها کارهای تروریستی خودشان را انجام دهند و بروند در این کشورها مأمن و پناه بگیرند، من تاکید می‌کنم ما در قبال این‌گونه تحرکات تعارف نخواهیم نداشت هرچند اعتقاد داریم کشورهای میزبان باید با این‌ها مقابله کنند. اگر این اتفاق بیفتد و ما آسیب ببینیم، باید بدانند دوران بزن دررو تمام شده است هرکسی یکی بزند چهار تا خواهد خورد.

وی درباره پیشنهاد مذاکره ایران و آمریکا برای کاهش تنش‌ها در منطقه، گفت: ما اهل مذاکره هستیم و با مذاکره مشکل نداریم. ما غیر از رژیم صهیونیستی که نامشروع است، با همه اعضای سازمان ملل مذاکره می‌کنیم و تجربه مذاکره با آمریکا در برجام را هم داریم اما متاسفانه این کشور دیوار بی‌اعتمادی را خودش درست کرد، برجام را امضا کرد اما زیرش زد و به تعبیری چک‌هایی که امضا کرد، بی‌محل از آب درآمد. دائما هم مذاکره می‌کنیم؛ ما حرف‌هایمان را می‌زنیم آن‌ها هم حرف‌شان را می‌زنند، ما غیرمستقیم حرف می‌زنیم. رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه ما صحبت می‌کنند و آن‌ها جواب‌شان را می‌دهند و بالاخره این هم یک نوع گفت‌وگو است. گفت‌وگوی روی پرده و پشت پرده هم داشتیم. در دولت روحانی وزیر امورخارجه ما با آقای جان کری در خیابان قدم زد اما آمریکا نشان داد اهل مذاکره نیست و به چیزی که امضا می‌کند، پایبند نیست.

عباس‌زاده مشکینی افزود: آمریکایی‌ها اول باید تکلیف خودشان را روشن کنند آیا به آن امضایی که می‌زنند، متعهد هستند یا نه؟ اگر متعهد باشند و این را در عمل مشخص کنند، ما مذاکره می‌کنیم. پیغام‌هایی بین ما و آن‌ها بده و بستان می‌شود و واسطه‌هایی وجود دارد. این در عرف دیپلماسی طبیعی است. طبیعتا بین ایران و آمریکا هم این پیام‌ها به صورت غیرمستقیم رد و بدل می‌شود و مهم این است در این پیام آنها چه می‌خواهند. به نظر می‌رسد تا آمریکایی‌ها این رفتارهای دوگانه و تناقضات را کنار نگذارند، به سختی بتوانیم با آنها کنار بیاییم.

وی یادآور شد: امروز در منطقه رژیم صهیونیستی را به پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌های نظامی مسلح کرده‌اند و ۲۰۰ الی ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیارش گذاشته‌اند و عضو NPT هم نیست کسی هم نمی‌گوید بالای چشمش ابروست و آمریکا هم حمایت نامحدود می‌کند. جنگ علیه مردم بی‌دفاع غزه را خود آمریکایی‌ها و فرماندهان آمریکایی حمایت می‌کنند. آمریکایی‌ها باید از این رفتارهای دوگانه دست بردارند، ملت ایران که یک ملت تاریخی، بافرهنگ و مسلمان است، زیر بار ظلم نمی‌رود. مسلم است که با آمریکا نمی‌سازد به نظرم آمریکا باید تکلیفش را با خودش روشن کند. ملت ایران یک ملت روشن است دولت و نظام ما محصول اراده ملت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha