۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

طرح فروش خودرو در حاشیه بازار صرفا یک بازی کلامی است/ مخالفان این مصوبه را بشناسید!

۲۴ دی ۱۴۰۲، ۷:۵۲
کد خبر: 819309
طرح فروش خودرو در حاشیه بازار صرفا یک بازی کلامی است/ مخالفان این مصوبه را بشناسید!

یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه ایران‌خودرو و سایپا به لحاظ نقدینگی قفل شده‌اند، گفت: اجرایی شدن مصوبه اخیر میان خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت به دلیل وجود موانع قانونی بعید است.

اقتصادآنلاین - فاطمه جوادیامیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در ارزیابی مصوبه فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار که به تازگی به امضای خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت رسیده است، گفت: این مصوبه قابل تحقق نیست، چراکه به صورت قانونی اجرای آن قفل است و طبق مصوبات شورای رقابت هم، این کار صحیح نیست.

وی افزود: ایران‌خودرو و سایپا با این سیاست‌گذاری و پاسکاری‌ها عملا در حال بدتر کردن شرایط خود و تولید هستند، هر چند خواسته آنها درست است و باید فرآیند قیمت‌گذاری اصلاح شود، اما به دلیل این که مدیران‌عامل آنها دولتی هستند، نمی‌توانند از دولت و حاکمیت شکایتی داشته باشند و منتقد سیاست‌های نادرست دولتی باشند، در غیر این صورت آنها در این شرایط باید از شورای رقابت و وزیر صمت باید برای این مصوبه نادرست شکایت می کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه با قوانینی که در حال حاضر وجود دارد، صحبت از این مصوبه صرفا یک بازی کلامی است و مسئولانی که باید در قبال مردم و صنعت خودرو مسئولیت برعهده بگیرند، عملا شانه خالی می‌کنند؛ به خصوص اینکه مشخص نیست این تعداد خودرو از کدام مدل‌ها و چگونه به فروش خواهد رسید تا خواسته سیاست‌گذار مبنی بر این که بازار بهم نخورد، تامین شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران‌خودرو و سایپا در حال دست و پا زدن بوده و ما در حال تماشا هستیم، گفت: درست است که قطعه‌سازان و خودروسازان با وزیر صمت به توافق رسیده‌اند، اما مصوبه بر خلاف نظر شورای رقابت بوده و این نهاد زیرمجموعه سه قوه است و از نهاد ریاست جمهوری دستور نمی‌گیرد، بنابراین وزیر نمی‌تواند قانون را تغییر دهد؛ ضمن اینکه توافق اخیر یک مانع بزرگ برای اجرا دارد که آن هم تصمیم سیاست‌مدارهای سطح بالا است که حتی بالاتر از دولت هستند و آنها به شدت جلوی این کار را گرفته‌اند.

کاکایی علت انتشار این خبر را اعتراض محترمانه قطعه‌سازان و خودروسازان به وضعیت موجود دانست و گفت: آنها می‌خواهند صدای خود را به مقامات بالادستی برسانند. ایران خودرو و سایپا به لحاظ نقدینگی قفل شده‌اند، به راه‌حلی رسیده‌اند که همان مصوبه است که بعید می‌دانم این به راحتی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: خودروسازان به دنبال تنش و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد نیستند، چراکه هرگونه تنشی به ضرر آنها است؛ بلکه آنها تمایل دارند اصلاح قیمت‌ها در کمال آرامش انجام شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت:‌ قیمت کارخانه‌ای پژو پارس TU5 حدود ۲۷۵ میلیون تومان و قیمت آن در بازار آزاد ۷۲۱ میلیون تومان است و در این میان چیزی بیش از ۴۵۰ میلیون تومان سود خالص نصیب واسطه می‌شود؛ بنابراین اعتراض‌ها به طرح فروش خودرو در حاشیه بازار و آزادسازی قیمت‌ها به همین دلیل است که منافع عده‌ای از بین می‌رود.

کاکایی در پایان تاکید کرد: ادامه روند فعلی باعث تحمیل زیان‌های سنگین‌تر و نابودی کامل ایران‌خودرو و سایپا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    این همه افزایش قیمت تقصیر خودرو سازان هست. این همه مردم توی سامانه یکپارچه ثبت نام کردن واسه چی این دوتا خودرو ساز به وعدشون عمل نمیکنن. اونا از خداشون قیمت بازار بره بالا و قیمت کارخانه نزدیک قیمت بازارشه. من ثبت نام کردم واسه استفاده خودم بوده الان چندساله بدونه ماشین هستم منتظر موندم توی قرعه کشی که 15 مرتبه نوشتم و برنده نشدم.الانم سامانه یکپارچه اولویت بهار 403 هستم که ایران خودرو به وعده ش عمل نمیکنه.اگه میدونستم اینطور میشه از بازار آزاد ماشین می‌گرفتم خیال راحت.الان هم که هی خودرو سازان افزایش قیمت میدن و از بازار هم دیگه نمیتونم بگیریم.خدا باعث وبانیش رو لعنت کنه
  • رضا US ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    ما در دولت صاحب نطر نیستیم وصدایمان به جایی نمیرسد خودروسازان خودروهایی که مردم در سامانه برنده شده اند را به قشرضعیف وکسانی که واقعا یک دوچرخه هم در خانواده خود ندارند تحویل نمایند برای کسانی که درخانواده یک خودرو دارند وکسانی که برای سود ودلالی ثبت نام کرده اند خودرو را همان ۵درصد زیر بازار بدهد لطفا ما که توزندگیمون یه دوچرخه هم نیست وامید مان به این سامانه بودتوان خرید۱۲۰م الی ۲۰۰ م افزایش قیمت را نداریم مسئولین رده بالا رسیدگی نمایند
  • mv IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    قیمت بنز CLS ۵۰۰ در ایران با ۱۲ سال کارکرد (محصول ۲۰۱۲)، معادل ۹میلیارد تومان است، در حالی که بنز صفر کیلومتر CLS ۵۰۰ در امارات (محصول ۲۰۲۴)، معادل ۷.۵میلیارد تومان قیمت دارد.
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    تو هر صنعت و تولیدی فقط دالار است ک سودمیبرد و کل مجموعه ها شوده دالار بازی وواسطی گری و این جماعت را هم ک همه میشناسیم متعسفانه
  • مصطفی IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    لعنت خدا ومقربان درگاهش به عوامل و بانیان مافیای خودرو ایران باشد که هر چه تورم و گرانی وفلاک در این کشور وجود دارد از یمن خودخواهی و انحصاری طلبی است که دولتهای بر سر کار آمده از اول انقلاب به شرکت ها در اصل به غول مافیای خودرو سازی عنایت و عطا نموده اند و مانند اژدهای صد سر در همه سازمان ها و نهادها و ادارات و نمایندگان و وزرا رخنه نموده اند وبه شکلی نبض حرکت کشور و کنترل اقتصاد ایران را برعهده گرفته اند به یاری خدا دیری نخواهد پایید که پشت پرده و پنهانی ها هویدا خواهد شد. انشاءالله