۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بهترین و بدترین ارزهای ۲۰۲۳

۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۰۲
کد خبر: 818466
بهترین و بدترین ارزهای ۲۰۲۳

شاخص دلار آمریکا در پاییز ۲۰۲۲ به بالاترین سطح خود در نزدیک به دو دهه گذشته رسید که در واکنش به افزایش شدید نرخ بهره افزایش یافت در ۲۰۲۳ اما شاخص دلار آمریکا از بالاترین سطح خود نزول کرد. در میان سایر ارزهای مهم جهان اما پزو مکزیک بهترین عملکرد و لیر ترکیه بدترین عملکرد را در سال ۲۰۲۳ از خود نشان داده‌اند.

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ شاخص دلار آمریکا در پاییز ۲۰۲۲ به بالاترین سطح خود در نزدیک به دو دهه گذشته رسید که در واکنش به افزایش شدید نرخ بهره افزایش یافت. این شاخص ارزش دلار آمریکا را در برابر سبدی از ارزهای اصلی شش کشور می‌سنجد. افزایش نشان می‌دهد که دلار در برابر سبد افزایش یافته است و بالعکس. یورو بزرگترین مؤلفه در شاخص است و بنابراین ارزش و بازده شاخص را تغییر می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳، شاخص دلار آمریکا از بالاترین سطح خود نزول کرد در حالی که همچنان سطح نسبتاً بالایی را حفظ کرد زیرا نرخ‌های بهره ثابت مانده‌اند. اما سایر ارزهای اصلی در برابر دلار چگونه عمل کرده‌اند؟

با استفاده از داده‌های TradingView، بازده ۱۲ ارز در برابر دلار آمریکا را بررسی می‌کنیم.

تا کنون بهترین ارز سال ۲۰۲۳ در میان ارزهای اصلی، پزو مکزیک بود که در برابر دلار نزدیک به ۱۵ درصد افزایش یافت. پزو به لطف افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی آن (در حال حاضر ۱۱.۲۵ درصد) به طور قابل توجهی افزایش یافت زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال بازده بهتر هستند.

با این حال، افزایش مداوم پزو می‌تواند بر رقابت‌پذیری صادرات مکزیک تأثیر منفی بگذارد. همزمان، واردات آسیایی به این کشور ارزان‌تر می‌شود که می‌تواند به بخش صنعتی داخلی کشور آسیب برساند.

در اینجا نحوه عملکرد سایر ارزهای مهم در سال ۲۰۲۳ آمده است.

رتبه

نام ارز

درصد بازده ۲۰۲۳

۱

 🇲🇽پزو مکزیک

۱۴.۸+

۲

 🇨🇭فرانک سوئیس

۹.۸+

۳

 🇬🇧پوند انگلیس

۵.۳+

۴

🇪🇺 یورو

۳.۲+

۵

  🇨🇦 دلار کانادا

۲.۳+

۶

🇦🇺 دلار استرالیا

۰.۱-

۷

🇮🇳 روپیه هند

۰.۵-

۸

  🇳🇿 دلار نیوزیلند

۰.۵-

۹

 🇨🇳 یوان چین

۲.۸-

۱۰

🇯🇵 ین ژاپن

۷.۰-

۱۱

  🇷🇺 روبل روسیه

۱۷.۵-

۱۲

🇹🇷 لیر ترکیه

۳۶.۶-

-

شاخص دلار آمریکا

۲-

از آن سوی اقیانوس اطلس، فرانک سوئیس، پوند انگلیس و یورو همگی افزایش یافتند.

در همین حال، در حالی که ین ژاپن ۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است، چشم انداز بسیار قوی تری برای سال ۲۰۲۴ دارد، به طوری که بانک مرکزی ژاپن احتمالاً نرخ‌های بهره را برای مهار تورم افزایش می‌دهد و پول را تقویت می‌کند.

در انتهای فهرست، روبل روسیه و لیر ترکیه به ترتیب نزدیک به یک پنجم و یک سوم ارزش خود را در برابر دلار از دست دادند.

لیر بیش از یک دهه است که به طور پیوسته در حال کاهش بوده است (۹۴٪) زیرا کشور شاهد چندین تحول مهم سیاسی بوده است که اقتصاد و همچنین احساسات سرمایه‌گذاران را متزلزل کرده است.

در همین حال، اقتصاد روسیه به شدت به صادرات سوخت فسیلی وابسته است، بخشی که به شدت از تحریم‌های غرب آسیب دیده است. با خریداران کمتر نفت و گاز آن، درآمد صادراتی کاهش یافته و مازاد تجاری کشور را کاهش داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha