۴ نفر

فوری/ جوانان بخوانند

۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۰۱
کد خبر: 818272
فوری/ جوانان بخوانند

نماینده مجلس شورای اسلامی در حالی از افزایش وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ خبر داده که رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید بانک‌ها قادر به پرداخت این مبلغ نیستند. وام ازدواج هر ساله درصدی افزایش می‌یابد و به گفته نماینده مجلس این میزان افزایش در سال ۱۴۰۳ بسیار قابل توجه خواهد بود. 

به گزارش اقتصاد آنلاین، به گفته سیدمحسن دهنوی، نماینده مجلس شورای اسلامی مبلغ وام ازدواج برای جوانان زیر ۲۵ سال به ۳۵۰ میلیون تومان می‌رسد و این به معنای افزایش ۱۳۰ میلیون تومانی وام ازدواج است. 

عضو کمیسیون تلفیق و نماینده تهران اعلام کرده است در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت در لایحه بودجه وام ازدواج برای جوانان پسر زیر ۲۵ سال و دختر زیر ۲۳ سال به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان در کمیسیون تلفیق پیشنهاد شده و برای سایر متقاضیان ۳۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.

عضو کمیسیون تلفیق می‌گوید: سازمان برنامه و بودجه مانند سال گذشته چگونگی پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را از لایحه بودجه حذف کرد و اختیارش را به شورای پول و اعتبار داد، اما کمیسیون تلفیق در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت، از وام ازدواج حمایت می‌کنند.

واکنش دولت به افزایش مبلغ وام ازدواج

در حالی که عضو کمیسیون تلفیق از پیشنهاد افزایش مبلغ وام ازدواج خبر داده است داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه مبالغ پیشنهاد شده برای تسهیلات ازدواج را خارج از توان مالی بانک‌ها می‌داند. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس روز گذشته در این‌باره به ایرنا گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست امروز کمیسیون تلفیق با انتقاد از مصوبه امروزکمیسیون درباره افزایش میزان وام ازدواج خواستار این شد تعیین تکلیف و تعیین میزان وام ازدواج به شورای پول و اعتبار سپرده شود چون بانک‌ها قادر به پرداخت این تسهیلات نیستند.

به گفته امیرآبادی فراهانی، منظور در ادامه از کمیسیون تلفیق درخواست کرده این موضوع برای تعیین تکلیف و تعیین میزان وام ازدواج به شورای پول و اعتبار سپرده شود چون شرایط بانک‌ها را بهتر می‌داند. بنابراین تعیین میزان وام ازدواج باید به این شورا سپرده شود.

امیرآبادی فراهانی می‌گوید دولت در لایحه بودجه وام ازدواج را برای هر نفر از زوجین ۲۰۰ میلیون تومان و برای زوج‌هایی که زوج کمتر از ۲۵ سال و زوجه کمتر از ۲۳ سال سن داشته باشد ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته بود.

وام ازدواج در سال جاری چقدر است؟

در سال ۱۴۰۲ وام ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها از ابتدای سال ۹۸ بوده مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در دسته ۱۸۰ میلیون تومانی، میزان ماهیانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در دسته ۲۲۰ میلیون تومانی، حدود یک میلیون و ۸۳۳ هزار تومان به‌عنوان قسط بازپرداختی در نظر گرفته می‌شود. این مبلغ‌ها با توجه‌ به نرخ سود ۴ درصد در سال ۱۴۰۲ و باتوجه‌ به دوره بازپرداخت تعیین می‌شود که معمولاً تا ۱۰ سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha