۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

افزایش ۱.۵ درصدی قیمت نفت، پس از گسترش تنش‌ها در خاورمیانه/ نرخ بنزین در آمریکا کاهش یافت

۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۴۹
کد خبر: 818072
افزایش ۱.۵ درصدی قیمت نفت، پس از گسترش تنش‌ها در خاورمیانه/ نرخ بنزین در آمریکا کاهش یافت

هر دو شاخص نفت برنت و نفت WTI آمریکا در مسیر صعودی به پایان هفته اول سال می‌رسند، زیرا تنش‌های خاورمیانه، ضررهای روز پنجشنبه را که ناشی از افزایش شدید ذخایر بنزین و تقطیر ایالات متحده بود، جبران کردند؛ ضمن اینکه همزمان قیمت بنزین در آمریکا به روند کاهشی سه ماهه خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا،  با بالا گرفتن درگیری‌های اسرائیل و حماس، آماده سفر به خاورمیانه برای تلاش برای مهار تنش‌های منطقه‌ای می‌شود، قیمت نفت بیش از یک دلار افزایش یافت.

معاملات آتی نفت برنت ۱.۱۰ دلار یا ۱.۴۲ درصد افزایش یافت و به ۷۸.۶۹ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۴۵ دلار یا ۲.۰۱ درصد افزایش به ۷۳.۶۴ دلار  رسید.

هر دو شاخص در مسیر صعودی به پایان هفته اول سال می‌رسند، زیرا ضررهای روز پنجشنبه را که ناشی از افزایش شدید ذخایر بنزین و تقطیر ایالات متحده بود، جبران کردند.

پس از اینکه تنش‌های خاورمیانه به جبران زیان‌ها پس از داده‌های موجودی انبار آمریکا کمک کرد، قیمت نفت این هفته با افزایش جزئی به پایان خواهد رسید. علیرغم برداشت سنگین ۵.۵ میلیونی از ذخایر نفت خام، که گمان می‌رود تسویه معمول موجودی انبارها در پایان سال برای به حداقل رساندن مالیات بر روی موجودی باشد، واکنش فوری پس از افزایش سهام بنزین و گازوئیل، روند اندکی نزولی بود. با این حال، ادامه حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و تشدید رویارویی اسرائیل و ایران، کاهش قیمت‌ها را محدود کرده و برنت حدود ۷۸ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

تاماس وارگا، تحلیلگر PVM در یادداشتی نوشت: «بازگشت قیمت به عنوان «یادآوری خطری است که ریشه در تنش‌های فزاینده در خاورمیانه دارد.»

در عین حال، کشتیرانی مرسک (MAERSKb.CO) اعلام کرد که تمام کشتی‌ها را برای آینده قابل پیش‌بینی از دریای سرخ منحرف خواهد کرد و به مشتریان در مورد اختلالات هشدار داد.

وزیر دفاع رژیم صهیونیستی هم روز پنجشنبه گفت که نیروهای اسرائیلی برای رویکرد هدفمندتر در شمال غزه و تعقیب بیشتر رهبران حماس در جنوب برنامه ریزی کرده‌اند.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد که با ادامه خطر گسترش درگیری، بلینکن قرار بود برای یک هفته دیپلماسی به خاورمیانه سفر کند. در عین حال، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه گفت که خطر تشدید تنش در مرز بین اسرائیل و لبنان «متاسفانه بسیار واقعی است.»

سرمایه‌گذاران همچنین داده‌های اقتصاد کلان را برای نشانه‌هایی از زمان شروع کاهش نرخ بهره رصد کردند، زیرا کاهش استقراض کمتر می‌تواند رشد اقتصادی را تحریک کند و تقاضای نفت بالاتر را به همراه داشته باشد.

تورم منطقه یورو در ماه دسامبر افزایش یافت و ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی به افزایش خود ادامه دهد که این امر فشار بر بانک مرکزی اروپا برای شروع کاهش نرخ‌ها را کاهش می‌دهد.

در ایالات متحده، داده‌های رسمی روز جمعه نشان داد که کارفرمایان ایالات متحده در ماه دسامبر کارگران بیشتری را بیش از حد انتظار استخدام کردند و دستمزدها را افزایش دادند، که احتمالاً انتظارات فدرال رزرو برای کاهش سریع نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهد.

 کاهش قیمت بنزین در آمریکا در مخالفت با افزایش نفت خام

طبق آخرین داده ها، قیمت خرده فروشی بنزین در ایالات متحده در روز جمعه به کاهش خود ادامه داد و به ۳.۰۸۸ دلار در هر گالن رسید. این نسبت از میانگین دیروز که ۳.۰۹۰ دلار به ازای هر گالن بود، و نسبت به ۳.۱۲۰ دلار یک هفته قبل کاهش یافته است. در همین حال، نفت خام WTI در هفته در هفته افزایش می یابد و در روز جمعه به ۷۳.۶۴ دلار در هر بشکه مبادله می‌شود، در حالی که یک هفته پیش ردر چنین روزی ۷۱.۶۵ دلار بود.

در اوایل این هفته، داده‌های API و EIA هر دو افزایش عظیمی را در ذخایر بنزین و تقطیر در ایالات متحده نشان دادند؛ اما ذخایر نفت خام کاهش یافت.

بر اساس داده های EIA، ذخایر نفت خام ۵.۵ میلیون بشکه کاهش یافت و ۲ درصد کمتر از میانگین پنج ساله در این زمان از سال است. بر اساس داده های EIA، ذخایر بنزین افزایش چشمگیری به میزان ۱۰.۹ میلیون بشکه داشته است و اکنون ۱ درصد بالاتر از میانگین پنج ساله است. میعانات نیز افزایش عمده‌ای به میزان ۱۰.۱ میلیون بشکه داشته است، اما همچنان ۶ درصد کمتر از میانگین پنج ساله است.

قیمت بنزین در ایالات متحده در سه ماه گذشته به طور پیوسته در حال کاهش بوده است و از ۳.۷۳ دلار در هر گالن در اکتبر به کمتر از ۳.۱۰ دلار امروز کاهش یافته است. این لغزش عمدتاً همگام با قیمت نفت خام WTI پیش می‌رفت که سه ماه پیش به قیمت ۸۲.۳۱ در مقایسه با ۷۳.۵۸ دلار امروز معامله می‌شد.

قیمت بنزین معمولاً در طول ماه‌های زمستان به دلیل فرمولاسیون گازهای زمستانی و کاهش تقاضا کاهش می‌یابد. رانندگان آمریکایی امیدوار بودند که پیش‌بینی تحلیلگران نفتی مبنی بر اینکه قیمت بنزین ممکن است برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ به زیر سطح ۲.۹۹ دلار سقوط کند، درست باشد که به نوبه خود از قیمت بنزین حمایت کرده است؛. اما تنش‌ها در خاورمیانه و سفته‌بازان توانسته‌اند مانع از کاهش بیشتر قیمت نفت خام شوند که به نوبه خود از قیمت بنزین حمایت کرده است.

EIA تخمین زده است که قیمت بنزین در سال جاری به طور متوسط ​​۳.۳۶ دلار در هر گالن خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha