۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

خواب آشفته دلالان برای بازار ارز/ زور جدید سفته بازان نتوانست آرامش را از بازار بگیرد

۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۲۱
کد خبر: 818034
خواب آشفته دلالان برای بازار ارز/ زور جدید سفته بازان نتوانست آرامش را از بازار بگیرد

سفته بازان در شرایطی سوار بر موج اتفاقات روزهای اخیر در ایران تلاش داشتند که قیمت ارز را با نوسان مواجه کرده و این تئوری را القا کنند که بازار با نوسان مداوم، افزایش را تجربه خواهد کرد که کارشناسان بر این باورند که بازار ارز باثبات است و خبری از تلاطمات نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، اتفاقات و حوادث اخیری که از سوی برخی شیطان صفتان در کشتار جمعی مردم کرمان رخ داد در کنار برخی اتفاقات و تصمیمات کشورهای همسایه در مواجهه با تبادلات ارزی با ایران، سفته بازان را که هفته های متمادی است از نوسانات شدید نرخ ارز در بازار ناامید شده اند، امیدوار کرد که بتوانند سوار بر موج، نبض قیمت را در دست بگیرند و دوباره افزایش های قیمت را رقم زنند. رویایی که با تدابیر در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی نقش بر آب شد.

در این میان هر چند که انتقاداتی به برخی روش هایی که بانک مرکزی در برخی امور در نظر گرفته وجود دارد؛ اما به هر حال بی انصافی است اگر تلاش های ماههای گذشته این بانک و مجموعه سیاستگذاری آن را نادیده انگاشت؛ چراکه بازار ارز ایران به طور سنتی و سنواتی در برخی مقاطعی همچون پایان سال های میلادی و یا برخی مقاطع خاص سیاسی، بسیار نوسان پذیر است و ممکن است به لحاظ روانی تحت تاثیر قرار بگیرد؛ اما اکنون هفته ها است که آرامش بر بازار حاکم شده و بسیاری از سفته بازان نیز به خواب خرگوشی زمستانی فرو رفته اند؛ هر چند اتفاقات روزهای اخیر سبب شده که برخی از آنها از خواب بیدار شوند و سودای بر هم ریختن بازار را داشته باشند.

گزارش میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین از میدان فردوسی حکایت از آن دارد که بسیاری از صرافی ها، نوسانات اندک و جزئی بازار را جدی نمی پندارند و بر این باورند که این نوسانات، چیزی جز یک هیجان زودگذر نیست و بازار با ثبات مواجه است؛ البته حضور بازارساز را نیز نباید نادیده انگاشت؛ هر چند به گفته صرافان، کنترل بانک مرکزی بر بازار گاهی بیش از حد است و شرایط کاری را برای آنها محدود کرده و بیشتر به سمت صرافی های بانکی سوق داده است.

کامران سلطانی زاده، کارشناس مسائل ارزی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: عللی از قبیل حمله تروریستی در کرمان و اعلام خبر محدودیت تبادل ارز در عراق با ایران در کنار تغییر جهت بانک مرکزی در خصوص پذیرش طلا به عنوان رفع تعهد ارزی سه موردی هستند که در کنار هم، موجب افزایش مقطعی و گذرای نرخ دلار شد.

دبیرکل سابق کانون صرافان افزود: البته این افزایش با توجه به مقدار آن، اصلا نگران کننده نیست و بازار از ثبات لازم برخوردار است.

سلطانی زاده معتقد است، بازار ارز با عادی شدن شرایط و کاهش اثرات روانی ناشی از اتفاقات اخیر، آرامش را تجربه خواهد کرد و افزایش قیمت چشمگیر در راه نیست.

وی ادامه داد: با توجه به آمارهای صادرات نفت، بازگشت ارز حاصل از آن و نیز ذخایر مناسب بانک مرکزی، قطعا بازار ارز به آرامش باز خواهد گشت و هموطنان نگران ادامه دار بودن این افزایش قیمت نباشند؛ زیرا این افزایش قیمت دو تا سه درصدی، کاملا طبیعی است و دامنه گسترده ای را رقم نخواهد زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha