۰ نفر

از بیروت تا کرمان؛ رمزگشایی از کمپین ترور اسرائیل علیه شخصیت‌های مقاومت

۱۳ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۵۹
کد خبر: 817636
از بیروت تا کرمان؛ رمزگشایی از کمپین ترور اسرائیل علیه شخصیت‌های مقاومت

با گذشت قریب به سه ماه از تجاوز هوایی- زمینی ارتش اسرائیل به باریکه غزه، حال صهیونیست‌ها قصد دارند برای احیای بازدارندگی و موازنه از دست رفته در برابر محور مقاومت، سیاست «تهاجمی» را در جبهه شمالی دنبال کنند. ترور سید رضی موسوی و صالح العاروری نشان‌دهنده آغاز فعالیت کمپین ترور تل‌آویو برای ضربه به بدنه فرماندهی- سیاسی مقاومت و کاهش شانس آتش‌بس در کوتاه مدت است. در حالی که تهران- واشنگتن علاقه‌مند به کنترل دامنه تنش‌ها و مدیریت بحران در منطقه غرب آسیا هستند اما به نظر می‌رسد کابینه جنگ اسرائیل قصد دارد تا با افزایش حملات به نیروهای مقاومت در لبنان، سوریه و بمب گذاری اخیر در کرمان جبهه جدیدی علیه تهران باز کند.

اقتصاد آنلاین - محمد بیات؛ پس از پایان جنگ جهانی دوم تا به امروز، اسرائیل بیش از هر کشور غربی اقدام به ترور مخالفان و دشمنان خود در سراسر جهان کرده است. رونن برگمن خبرنگار مشهور نیویورک تایمز در اثر مشهود خود به نام «برخیز و اول تو بکش» به تاریخچه ترورهای سازمان یافته سرویس موساد علیه رهبران سیاسی، فرماندهان نظامی و حتی دانشمندان مصری، سوری، عراقی، لبنانی، فلسطینی و ایرانی پرداخته است.کمپین حدف رهبران و شخصیت‌های وابسته به سازمان آزادی بخش فلسطین پس از حوادث المپیک مونیخ (1972) شاید یکی از برجسته‌ترین نمادهای ماشین ترور اسرائیل در قرن بیستم باشد. ترور هدفمند شهید سید رضی موسوی مسئول پشتیبانی و لجستیک سپاه پاسداران در منطقه زینبیه و شهید صالح العاروری نائب رئیس دفتر سیاسی و مسئول شاخه کرانه باختری جنبش حماس در جنوب بیروت نشان دهنده آغاز به کار ماشین ترور صهیونیست‌ها برای ضربه به جبهه مقاومت و تضعیف مذاکرات آتش‌بس از طریق کانال‌های دیپلماتیک است. سرویس‌های امنیتی اسرائیل بر این اعتقادند که حذف نیروهای تأثیرگذار در جبهه نبرد ضمن ایجاد خلأ در ساختارهای عالی سیاسی- فرماندهی، موجب سردرگمی دشمن در کوتاه مدت و افزایش آسیب‌پذیری طرف مقابل در جبهه‌های مختلف خواهد شد. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به رمزگشایی از کمپین ترور اسرائیل علیه شخصیت‌های کلیدی محور مقاومت بپردازیم.

از بیروت تا کرمان؛ رمزگشایی از کمپین ترور اسرائیل علیه شخصیت‌های مقاومت

ترور صالح العاروری نائب رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت

احیای بازدارندگی از دست رفته

عملیات هفتم اکتبر تنها یک عملیات نفوذ برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی فلسطین نبود. در نظر استراتژیست‌های برجسته نظامی عملیات طوفان الاقصی، موازنه قوا در منطقه غرب آسیا را به شکل معنا داری به نفع محور مقاومت تغییر داد. در این معادله جدید این گروه فلسطینی محدود در نوار غزه می‌تواند با عبور از مرزهای هوشمند اسرائیل وارد عمق 24 کیلومتری این رژیم شده و برای چند روز کنترل بخشی از مناطق را در اختیار بگیرد. وقوع این فاجعه نظامی- امنیتی برای تل‌آویو سبب شد تا مقامات این رژیم به مانند گذشته نتوانند از ایجاد بازداندگی در برابر محور مقاومت صحبت کنند. به عبارت دیگر دامنه حملات گروه‌های فلسطینی حاضر در غزه و کرانه باختری دیگر محدود به حملات موشکی- پهپادی نخواهد بود، بلکه مقاومت می‌تواند به عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده و حتی برای بازپس‌گیری سرزمین فلسطین اقدام نظامی را در دستور کار قرار دهند. هم‌زمان تشدید حملات حزب الله لبنان و انصارالله یمن در جبهه‌های شمالی- جنوب موجب به چالش کشیده شدن نیروهای ارتش اسرائیل و پراکنده شدن تمرکز آنها در هفت جبهه مختلف شده است.

از بیروت تا کرمان؛ رمزگشایی از کمپین ترور اسرائیل علیه شخصیت‌های مقاومت

دستگیری مظنونان جاسوسی برای اسرائیل توسط سرویس امنیتی ترکیه

رونن بار رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل موسوم به «شین بت»، در چهارم دسامبر 2023 تهدید کرد که تمام رهبران حماس را در لبنان، ترکیه و قطر هدف قرار خواهد داد. هم‌زمان با حمله شامگاه سه‌شنبه دوم ژانویه در بیروت، نیروهای سرویس میت ترکیه با انجام عملیات گسترده در هشت استان ترکیه مدعی شد که 33 تن از اعضای مظنون به جاسوسی برای موساد را دستگیر کرده است. به نظر می‌رسد تل‌آویو قصد دارد تا از طریق به چالش کشیدن امنیت کشورهای فوق، زمینه اخراج و تبعید رهبران فلسطینی را فراهم کند. دیگر هدف سرویس موساد از پیگیری کمپین ترور ایجاد اخلال در نظام تصمیم‌گیری و اراده رهبران حماس در پای میز مذاکرات سیاسی است. تل‌آویو قصد دارد با ایجاد وحشت در میان گروه‌های مقاومت زمینه آزادسازی اسرا را بدون قبول آتش‌بس دائمی و خروج کامل از غزه دنبال کند. برهمین اساس به نظر می‌رسد شهید صالح العاروری آخرین ترور هدفمند صهیونیست‌ها نبوده و باید آماده هدف قرار گرفتن سایر رهبران فلسطینی نیز باشیم.

اخلال در روند صلح

به گزارش رویترز در حالی که آنتونی بلیکن قرار بود برای پنجمین بار برای بررسی آخرین وضعیت جنگ غزه و تلاش‌های بازیگران میانجی برای پایان بحران راهی منطقه شود، ظاهراً وزیر خارجه آمریکا تصمیم گرفته است تا این سفر را یک هفته با تاخیر انجام دهد. به نظر می‌رسد حملات آمریکا به کتائب حزب الله در عراق و نیروهای فاطمیون در منطقه مرزی البوکمال از یک سو و از سوی دیگر سلسله ترورهای اسرائیل علیه نیروهای مقاومت شانس به سرانجام رسیدن مذاکرات صلح با تهران و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را کاهش داده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی جنبش حماس پس از ترور العاروری رئیس شاخه کرانه باختری این گروه در بیروت، تمام مذاکرات سیاسی برای آزادی اسرا را به حالت تعلیق درآورده است. علاوه بر این ترور «مؤثرترین» فرمانده ایرانی در سوریه می‌تواند با هدف تحریک نیروهای مستشاری و گروه‌های مقاومت در سوریه برنامه‌ریزی شده باشد. سیاست‌های ضدایرانی اسرائیلی به این حملات ختم نشد و تروریست‌ها مورد حمایت این رژیم روز چهارشنبه سوم ژوئیه (سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی) با بمب‌گذاری در کرمان بیش از 103 نفر را شهید کردند (آخرین آمار تا ساعت 18 چهارشنبه). تحولات میدانی حاکی از آن است که تل‌آویو قصد دارد با گسترش دامنه جنگ شانس درگیری میان ایران و آمریکا را افزایش داده و از این طریق به هدف مورد نظر خود یعنی احیای بازدارندگی این رژیم در منطقه خاورمیانه دست یابد.

از بیروت تا کرمان؛ رمزگشایی از کمپین ترور اسرائیل علیه شخصیت‌های مقاومت

حمله تروریستی به مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در کرمان

 هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در منطقه، ابراهیم رئیسی قرار است روز پنج شنبه به همراه هیات عالی‌رتبه راهی آنکارا شده و با رجب طیب اردوغان دیدار و گفتگو کند. برخی کارشناسان معتقدند میان عقب افتادن سفر بلیکن به خاورمیانه و حضور رئیسی در ترکیه ارتباط مستقیمی وجود دارد و ممکن است زمینه‌ای برای تشدید هماهنگی میان تهران- آنکارا برای کنترل دامنه بحران در حوزه شامات، شمال اقیانوس هند، سازوکار تبادل اسرا و پایان جنگ باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha