۰ نفر

سد نرماب تا پایان دولت سیزدهم تعیین‌تکلیف می‌شود

۱۱ دی ۱۴۰۲، ۲۱:۳۷
کد خبر: 817261
سد نرماب تا پایان دولت سیزدهم تعیین‌تکلیف می‌شود

استاندار گلستان از تعیین تکلیف سد نرماب و آبرسانی به روستاهای مرزی تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: پرونده بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام استان در دولت مردمی آیت‌الله رییسی بسته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی‌محمد زنگانه  در همایش تجلیل و تقدیر از مدیران و همکاران دستگاه‌های اجرایی استان در ستاد پاسخگویی و پردازش نامه‌های مردمی دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان اظهار کرد: برپایی مرکز ارتباطات مردمی سفر رییس جمهور در گلستان بازخورد مناسبی داشت و مردم از شیوه پاسخگویی کاربران این مرکز رضایت داشتند.

وی ادامه داد: برای خروج شاخص‌های اقتصادی گلستان از وضعیت نامطلوب یک چشم‌انداز ترسیم شده که تحقق آن به همت و تلاش مضاعف همه دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های مختلف نیاز دارد.

استاندار گلستان با تاکید بر اینکه گلستان باید از لیست استان‌های با کمترین سرانه درآمدی و کمترین درآمد ناخالص خارج شود، بیان کرد: در حالی که در شاخصه فقر و درآمد ناخالص جزو چهار استان فقیر کشور بودیم در دولت سیزدهم در این شاخص‌ یک پله ارتقا پیدا کرده و درآمد سرانه نیز از ۴۶ به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

زنگانه اظهار کرد: برای افزایش ۲ برابری درآمد ناخالص گلستان حداقل باید ۲۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، میزان سرمایه‌گذاری گلستان در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی از مرز ۱۵۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌ بخش‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در گلستان به کار گرفته شده است، افزود: در دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان، ۱۳۰ طرح و پروژه کلنگ‌زنی و افتتاح شد.

استاندار گلستان اضافه کرد: تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اعتبارات عمرانی گلستان در ۲ سال باقی‌مانده دولت سابق چهار هزار میلیارد تومان بوده که در ۲ سال اول دولت سیزدهم رشد چهار برابری داشته و به ۱۶ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

زنگانه به اهتمام ویژه دولت سیزدهم برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام گلستان اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم پرونده بسیاری از پروژه‌ها را که در مدت ۱۰ الی ۳۰ سال بلاتکلیف بود، بست و در حال حاضر تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام گلستان از هزار و ۲۰۰ مورد به کمتر از ۸۵۰ پروژه کاهش یافته است.

وی ضعف زیرساختی در حوزه برق، آب و فاضلاب را از مشکلات گلستان برشمرد و افزود: میانگین بهره‌مندی کشور از شبکه فاضلاب بیش از ۵۰ درصد است اما گلستان در این شاخص فاصله معناداری با کشور دارد.

استاندار گلستان یادآور شد: در سفر رییس جمهور به گلستان بیش از ۶ هزار میلیارد تومان طرح در حوزه نیرو مصوب شد که برق‌رسانی و خط انتقال برق از نیروگاه به شهرک هزار هکتاری اترک و شبکه انتقال برق به منطقه آزاد اینچه‌برون مهم‌ترین پروژه‌های این بخش بود.

زنگانه با بیان اینکه در دولت سیزدهم هزار میلیارد تومان اعتبار به سد نرماب اختصاص یافت، خاطرنشان کرد: مصوبات حوزه نیرو به رفع اشکالات زیرساختی گلستان در حوزه نیرو کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی‌آبادکتول ۲۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای استان به همراه دارد، افزود: گلستان با داشتن ۹۵ نقطه حادثه‌خیز پس از تهران دومین استان کشور از لحاظ نقاط حادثه‌خیز بود که در دولت سیزدهم، ایمن‌سازی ۳۱ نقطه حادثه‌خیز گلستان انجام شده است.

استاندار گلستان با بیان اینکه در دور اول سفر رییس جمهور در حوزه آموزش و پرورش اتفاقات خوبی رخ داده و بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه اجرا شده است، گفت: بیش از ۹۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های مختلف حوزه آموزش و پرورش اعتبار اختصاص پیدا کرده که ناشی از توجه ویژه دولت به حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ دارد.

زنگانه به کسانی که پروژه‌های حوزه نیرو در گلستان را بلاتکلیف گذاشتند هشدار داد و متذکر شد: با وجود خشکسالی، ۹۸ درصد آب موردنیاز گلستانی‌ها از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود و فرونشست زمین در استان وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای دارد که می‌طلبد مسئولان ذی‌ربط در سطح کشور برای حل چالش‌های آبی گلستان اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ ۲۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و تکمیل مجتمع‌های فرهنگی و هنری نیمه‌تمام استان اختصاص پیدا کرد، افزود: در بخش مسکن نیز نهضت ملی مسکن با سرعت در استان در حال انجام است.

استاندار گلستان با بیان اینکه استان گلستان از لحاظ صادرات جزو استان‌های پیشرو است، تصریح کرد: تلاش ما شکل‌گیری دوباره صادرات چمدانی در استان است تا منطقه آزاد اینچه‌برون به تقویت هر چه بیشتر دیپلماسی اقتصادی گلستان کمک کند.

زنگانه در پایان به وضعیت خلیج گرگان اشاره کرد و توضیح داد: اگر استان گلستان با ابرچالش خلیج گرگان مبارزه نکند و پیروز این میدان نشود تمامیت کشاورزی، میراث چندین میلیون ساله جنگل‌های هیرکانی، سلامت و محیط زیست گلستان با خشکیدن خلیج گرگان به خطر می‌افتد.

وی متذکر شد: اجازه نمی‌دهیم مصوبه ستاد ملی تالاب‌ها که در نتیجه هشت هزار صفحه مطالعه و یافته‌های علمی انجام شده بر زمین بماند و روند علاج‌بخشی خلیج گرگان را با قدرت ادامه خواهیم داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha