۰ نفر

دلیل اصلی مخالفت طلا فروشان با قانون جدید مالیاتی / مالیات طلا فروشان چقدر افزایش پیدا کرده است؟

۱۰ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۱۰
کد خبر: 816867
دلیل اصلی مخالفت طلا فروشان با قانون جدید مالیاتی / مالیات طلا فروشان چقدر افزایش پیدا کرده است؟

بر اساس تصمیم جدید سازمان امور مالیاتی همه مشاغل موظف به اتصال به سامانه مؤدیان هستند تا بر اساس این سامانه هرگونه خرید و فروش ثبت و با ایجاد شفافیت، مالیات‌ستانی عادلانه انجام شود. اما این تصمیم با مخالفت های شدید صنف طلا فروشان مواجه شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در روزهای اخیر تصمیم سازمان امور مالیاتی برای آغاز فعالیت سامانه مودیان در بازار طلا با مخالفت های شدید این صنف رو به رو شده است. نادر بذرافشان در مصاحبه با تسنیم، در خصوص ارتباط با چرایی مخالفت طلافروشان با اجرای قانون جدید سامانه مؤدیان و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، اظهار داشت: در سامانه جامع تجارت از ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ثبت اطلاعات اجرایی شده بود ولی صنف طلا وقت گرفت تا فرایند آموزشی تکمیل شود؛ با این حال سؤال و ابهاماتی برخی از همکاران داشتند که مورد اصلی ثبت سرمایه در این سامانه است؛ می‌گویند "چرا باید سرمایه‌ای که چند نسل گشته است و تعداد زیادی افراد در آن سهم دارند در سامانه ثبت شود؟"، مورد بعدی هم امنیت سامانه است، می‌گویند وقتی طلا ثبت شود و همزمان جنس بخواهد از شهری به شهری دیگر منتقل شود، با چه سامانه امنیتی از اطلاعات محافظت خواهد شد؟

وی با تأکید بر اینکه سامانه مؤدیان هم از سال ۹۸ اجرایی شد ولی قرار بود ۱ تیر امسال عملیاتی شود ولی با اعلام سازمان امور مالیاتی فرایند اجرایی به اول دی ماه انتقال یافت؛ تصریح کرد: در این زمان هم ابهاماتی ایجاد شد، قرار بود در تمام صنوف واحدهایی که بالای ۱۸ میلیارد تومان در شش‌ماهه اول سال مبادلات داشتند، اطلاعات خود را ثبت کنند ولی ۴۸ ساعت قبل از زمان تعیین‌شده برای آغاز اجرای این سیاست، اعلام شد که صنف طلافروشان و پزشکان از این محدودیت مبلغ مستثنی هستند و باید تمام اطلاعات خود را ثبت کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همچنین تأکید کرد: باید این موضوع را از قبل اعلام می‌کردند، ولی ۴۸ ساعت قبل از زمان اجرای قانون اعلام کردند.

وی با بیان اینکه "شایعات غیرکارشناسی و برداشتن سقف در نظر گرفته‌شده برای اعلام ثبت مبادلات باعث شد در زمان اجرا برخی آسیب‌ها متوجه مردم و همکاران ما شود"؛ خاطرنشان کرد: هر کدام از این سامانه‌ها حوزه‌های متفاوتی دارند؛ سامانه مؤدیان و فروشگاهی اصلاً ربطی به سامانه جامع تجارت ندارد، هر کدام جدا هستند؛ ولی همکاران ما به این مسئله هم اعتراض دارند و می‌گویند "ما در چند سامانه باید اطلاعاتمان را ثبت کنیم؟"، تعدد سامانه‌ها و نبود اطلاع‌رسانی این روزها صنف را دچار مشکل کرده‌اند. باید قبل از ثبت قوانین برای صنایع و صنوف از فعالان این صنوف هم مشورت بگیرند؛ از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی جامع و کامل انجام شود تا مردم و فعالان واحدهای صنفی کمتر دچار آسیب شوند.

شایعه‌سازی برای فرار از مالیات

در هفته گذشته شایعه‌ای در خصوص دریافت مالیات ۲۵ درصدی از فروش طلا در شبکه‌های اجتماعی در میان مردم دست به دست شد در حالی که این موضوع صرفاً یک شایعه بود. در واقع این شایعه‌سازی در فضای مجازی هم‌زمان شد با الزام اتصال مشاغل مختلف به سامانه مؤدیان که به نظر می‌رسد، این عملیات روانی برخی فراریان مالیاتی در راستای اجتناب از ثبت معاملات و شفافیت درآمدهای خود بوده است.

پمپاژ این شایعه توسط فراریان مالیاتی، بیش از پیش نشان داد که مسیر حرکت دولت سیزدهم در تحول نظام مالیاتی فراریان مالیاتی را نقره‌داغ می‌کند. با توجه به پیوست عدالت در حوزه مالیاتی، افرادی که دارای مشاغل خاص با درآمدهای هنگفت هستند امکان اجتناب از پرداخت مالیات نخواهند داشت و به عبارت دیگر مانند سال‌های گذشته بار مالیاتی روی دوش مشاغل عادی و کارمندان نخواهد بود بلکه با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی و مشاغل خاص به سمت نظام مالیاتی عادلانه حرکت خواهیم کرد.

همین امر صدای برخی مشاغل خاص و فراریان مالیاتی را بلند کرده است و به دلیل اینکه نمی‌توانند به صورت علنی اظهارنظر کنند که قصد اجتناب از پرداخت مالیات را ندارند، سعی می‌کنند با عملیات روانی و شایعه‌سازی‌های گسترده در موضوعات مرتبط با نظام مالیاتی، مانع ادامه پیشروی حرکت دولت سیزدهم به سمت مالیات‌ستانی عادلانه شوند.

مالیات طلا فروشان چقدر است؟

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هیچ‌گونه نرخ جدید یا پایه جدید مالیاتی برای طلافروشان وجود ندارد، گفت: طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین مکلفند از اول دی ۱۴۰۲ به سامانه مؤدیان مالیاتی متصل شوند و صورتحساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند.
مهدی موحدی‌بک‌نظر اعلام کرد: هیچ نرخ جدید یا پایه جدید مالیاتی برای طلافروشان وجود ندارد و فقط تکلیفی که از قبل برای آنها در نظر گرفته شده بود، این است که طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین بر اساس جزء ۴ بند «ب» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ مکلف هستند از اول دی ۱۴۰۲ به سامانه مؤدیان مالیاتی متصل شوند و صورتحساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند و این در راستای الزام قانون تسهیل کسب و کارهاست.

وی افزود: طلافروشان مانند سابق ملزم هستند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت و کارمزد طلا بپردازند و هیچ حکم جدیدی برای طلافروشان وجود ندارد. طلافروشان بر اساس قانون از ابتدای دی‌ماه مکلفند صورتحساب‌های خود را در سامانه مؤدیان بارگذاری کنند. یعنی فقط اتصال آنها به سامانه مؤدیان و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی مدنظر است و نرخ جدیدی از مالیات طلافروشان مطرح نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    شما کم مالیات میدهید اگر هم درست مالیات بدهید دولتها در50سال گذشته فقط فکر جیب خودشون هستند وضرر هم بدهید قبول نداند کلا این دولت خار هم ... سرویس میکنه پس جوش نزننید