۰ نفر

هشدار مهم به تهرانی‌ها؛ نمک نخورید!

۹ دی ۱۴۰۲، ۱۹:۱۱
کد خبر: 816834
هشدار مهم به تهرانی‌ها؛ نمک نخورید!

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه میزان شیوع دیابت در شهروندان تهرانی ۱۶.۹ درصد است،گفت:فقط ۱۱درصد شهروندان میزان مصرف مناسب نمک دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، علیرضا زالی،رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از شرکت بیش از ۳۰ میلیون نفر در کشور و یک میلیون و ۱۳۰ هزار تهرانی در این پویش ملی در مجموعه مراکز تحت پوشش دانشگاه خبر داد و گفت: جمعیت مناطق شمالی، شرقی و جنوب شرقی استان تهران، تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. آمارها نشان می‌دهد تاکنون ۱.۹ درصد شرکت کنندگان به فشارخون و ۱.۲ درصد به دیابت مبتلا بودند؛ به بیان دیگر ۳۰ هزار نفر موارد جدید فشارخون و ۲۰ هزار نفر موارد جدید دیابت گزارش شده‌اند.

رئیس دانشگاه جمعیت هدف این پویش ملی را تمام افراد بالای ۱۸ سال اعلام کرد و گفت: افراد بالای ۴۰ سال، افراد دارای سابقه خانوادگی فشارخون و دیابت اهمیت بیشتری در این طرح دارند. بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۱در استان تهران ۲۹.۷ درصد افراد مبتلا به فشارخون بودند که تنها ۵۶ درصد از این گروه می‌دانستند فشارخون دارند.

زالی ادامه داد: اگر قندخون بالای ۱۲۶ ناشتا را در نظر بگیریم، میزان شیوع دیابت در شهروندان تهرانی ۱۶.۹ درصد است؛ در حالی‌ که آمار کشوری ۱۴.۵ درصد است و اگر A۱C را در نظر بگیریم، میزان شیوع در تهران ۲۱.۵ درصد و در کشور ۱۷ درصد است.

به گفته وی، کلسترول ۲۸.۹ درصد شهروندان تهرانی بالاست و فقط ۱۱درصد شهروندان میزان مصرف مناسب نمک دارند.

رئیس دانشگاه اظهار کرد: کلانشهری مثل تهران نیاز به برنامه ریزی فشرده‌تر دارد و لازم است شهروندان مشارکت بیشتری داشته باشند. بسیاری از افرادی که در این پویش وارد شدند، برای اولین بار متوجه ابتلای خود به فشارخون یا دیابت بودند.

 زالی با اشاره به اینکه مراکز جامع سلامت امکان دسترسی به پزشک را برای افراد فراهم می‌کند، گفت: در کنار اقدامات تشخیصی، آموزش‌های خود مراقبتی و بهداشتی و در صورت نیاز ارجاع به پزشک مربوطه پس از تشکیل پرونده در سامانه سیب نیز انجام می‌شود. هدف اصلی این پویش اموزش همگانی است.

وی افزود: همچنین بعد از یک ماه، از فرد خواسته می‌شود برای پیگیری به مراکز بهداشتی مراجعه کند تا اثربخشی درمان بررسی شود.

به گفته رئیس دانشگاه، در میان شهروندان تهرانی مبتلا به دیابت، فقط ۳۰.۹ درصد پوشش درمانی کامل و مستمر دریافت می‌کنند. همچنین تنها ۶۰ درصد تهرانی‌های مبتلا به کلسترول درمان لازم را دریافت می‌کنند.

زالی از آمار مصرف مواد دخانی در تهران را ۱۱ تا ۱۴ درصد اعلام کرد و گفت: ایران متعهد شده است تا پایان سال ۲۰۲۵، ۲۵ درصد میزان مرگ و میر ناشی از بیماری غیرواگیر را کاهش دهد و این مهم باید با کاهش۳۰ درصدی میزان مصرف دخانیات، کاهش۳۰ درصدی مصرف نمک طعام، کاهش ۲۵ درصدی میزان بروز ابتلا به فشارخون، کاهش۲۰ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و به صفر رساندن میزان اسیدهای چرب ترانس در مواد غذایی و فرآورده‌ها محقق شود.

به گفته زالی، پویش ملی دیابت و فشارخون بخشی از تعهد ملی و بین‌المللی برای تحقق اهداف ۱۳ گانه در راستای کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر است.

وی در خصوص تاثیر تشخیص زودهنگام ابتلای به دیابت و فشارخون در کاهش بار هزینه‌های نظام سلامت، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود اگر این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی و درمان پذیر تشخیص داده نشود، بین ۵ تا ۷ برابر هزینه نظام سلامت را افزایش می‌دهد.

رئیس دانشگاه همچنین با بیان اینکه مرگ زیر ۷۰ سال، مرگ زودرس تلقی می‌شود، گفت: مرگ‌های زودرس از دیگر مسائلی است که در پایتخت مطرح است، از سوی دیگر هدف از برگزاری این پویش‌ها کاهش میزان مرگ و میر زودرس و قابل پیشگیری است.

زالی محتوای آموزش‌ها را معطوف به الگوی تغذیه‌ای، فعالیت فیزیکی منظم، رفتارهای سالم و اصلاح سبک زندگی دانست و افزود: بر اساس گزارش‌ها تا پایان سال گذشته در استان تهران ۵۲ درصد از شهروندان فعالیت فیزیکی کم داشتند که این رقم در کشور ۵۰ درصد است. می‌توان گفت از هر ۲ شهروند تهرانی یک نفر به دلیل کم تحرکی در معرض خطر است.

وی در پایان از ابتلای ۴۳ درصد شهروندان تهرانی به اضافه وزن و ۲۳ درصد از شهروندان به چاقی خبر داد و گفت: آمار کشوری مبتلایان به اضافه وزن۳۸.۲ درصد و مبتلایان به چاقی۲۰ درصد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha