۰ نفر

با کاشت این درختان پولدار شوید

۸ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰
کد خبر: 816525
با کاشت این درختان پولدار شوید

با توجه به وضعیت کنونی اقتصادی سخت جامعه بسیاری از مردم به دنبال کسب درآمد از شغل های مختلف هستند، کشاورزی و پرورش درختان یکی از کارهای است که می تواند شما را به سود دهی فراوانی برساند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، کشاورزی جزو پردرآمدترین شغل های دنیاست اگر بتوان آگاهانه درخت مناسبی را برای کاشت انتخاب کرد . دو تا از پرسودترین درخت های دنیا  درخت گردو و صنوبر هستند.

در سال‌های اخیر، پرورش گردو در ایران رونق زیادی گرفته است. این امر به دلیل افزایش تقاضای داخلی و خارجی برای این محصول است. یکی از عوامل مهم در افزایش سوددهی باغ‌های گردو، استفاده از نهال‌های اصلاح‌شده و پربار است.  گردو نسبت به سایر میوه ها مزایای زیادی دارد، نهال گردو نسبت به سایر میوه ها بسیار ارزان است و رشد و نگهداری آن آسان است، از طرفی گردو نسبت به انواع دیگر میوه ها در برابر آفات و بیماری ها مقاوم تر است. موضوع مقاومت در برابر بیماری ها بسیار مهم است زیرا هر ساله خسارت های زیادی از حشرات و بیماری ها در باغ ایجاد می شود که زحمات چندین ساله باغدار را هدر می دهد. بنابراین کاشت گردو با نهال های مقاوم در برابر آفات و بیماری ها اقدامی بسیار هوشمندانه و اقتصادی خواهد بود.

پر بار ترین نهال های گردو کدام اند؟

نهال گردو ژنوتیپ

نهال گردو ژنوتیپ یکی از پربارترین نهال‌های گردو در جهان است. این نهال از نظر ژنتیکی دستکاری شده است و به همین دلیل، باردهی بالایی دارد. در هر هکتار از باغ گردو ژنوتیپ، می‌توان تا ۱۰ تن گردو برداشت کرد. نهال گردو ژنوتیپ، میوه‌های شیری رنگ با وزن تقریبی ۸ تا ۱۲ گرم دارد. پوست سبز این نهال به راحتی جدا می‌شود.

نهال گردو چندلر

نهال گردو چندلر نیز یکی از نهال‌های پربار گردو است. این نهال در ارتفاع ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ متری از سطح دریا کشت می‌شود. باردهی نهال چندلر در هر هکتار حدود ۸ تن است. نهال گردو چندلر از سال اول کشت شروع به باردهی می‌کند، اما پس از بلوغ، به نهایت باردهی خود می‌رسد. یعنی چیزی حدود ۵ سال پس از کاشت. درخت گردو چندلر بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کند.

نهال گردو فرنور

نهال گردو فرنور در ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا کشت می‌شود. وزن میوه این نهال ۱۳ گرم است که ۶۰ درصد این عدد متعلق به مغز آن است. نهال گردو فرنور، گردوهایی با پوست نازک دارد که به راحتی از مغز جدا می‌شوند.

صنوبر

دومین درخت پر سود برای کشاورزی صنوبر است، درخت صنوبر شاید در ظاهر یک درخت مرتفع با برگ های کشیده و بدون میوه به نظر برسد، اما چوب نرم و سفید رنگ این درخت است که در صنایع چوبی، ساخته های زیادی را به وجود می آورد. از کبریت گرفته تا ستون و تیرک های چوبی، همگی با چوب درخت صنوبر ساخته شده اند.

شرایط لازم برای کاشت صنوبر چیست؟

صنوبر درختی است که در مناطق سردسیر به خوبی رشد می کند و در بیشتر موارد به ۳۰ متر می رسد. این درخت ۱۰ تا ۱۵ برابر بیشتر از سایر درختان جنگلی تولید چوب می کند. بهتر است نهال های صنوبر را در زمین های سنگی و شیب دار کاشت نکنید. اگر اهل طبیعت گردی باشید، متوجه می شوید که این درخت بیشتر در حاشیه رودخانه ها و باغات میوه کاشته می شود. طبیعی است که خاک حاصلخیز و نور کافی می تواند رشد صنوبر را افزایش دهد و از ریشه و تنه درخت در برابر آفات و بیماری ها محافظت کند.

آبیاری نهال های صنوبر معمولا از یک بار در هفته تا ده روز یکبار متغیر است. درختانی که در حاشیه رودخانه کاشته شده اند، نیازی به آبیاری دائمی ندارند.

بهترین نوع نهال صنوبر

نهال صنوبر تبریزی و کبوده دو نهال رایج هستند که مورد توجه خریداران محصولات کشاورزی قرار می گیرند. همچنین از آنجایی که این درخت نیاز به مراقبت خاصی ندارد، می توان کشت و تولید چوب از آن را به عنوان یک شغل ثانویه در نظر گرفت. صنوبر حدود ۶ سال طول می کشد تا ضخیم و بلند شود. درخت صنوبر وقتی ۶ ساله شود می تواند ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلو چوب تولید کند.

بهترین زمان برای کاشت نهال‌ها اوایل فروردین هر سال است چون در این فصل شیرابه‌ی نهال هنوز جاری نشده و تازه بعد از گرم شدن هوا شروع به فعالیت زیستی می‌کند و فرصت مناسبی برای پرورش پیدا می‌کند.

در روش خزانه داری به ساخت و ایجاد گلخانه و مسقف کردن زمین احتیاجی نیست، به همین خاطر هزینه‌ای اضافی بابت درست کردن گلخانه ندارید و می‌توانید آن را در خریدن نهال صرف کنید.

مزایای اقتصادی کاشت درخت صنوبر

بهره برداری صنوبر در مدت زمان کوتاه تری نسبت به سایر درختان غیر مثمر انجام می شود.

قابلیت تولید در آب و هوای مختلف و در زمین های کوچک.

حفاظت از اراضی ساحلی در برابر سیل و طغیان.

صنوبر با سایر محصولات مانند گندم، هندوانه، سیب زمینی و ...... مغایرتی ندارد.

از چوب قطر کم آن برای ساخت نئوپان و محصولات کاغذی استفاده می شود.

تقاضا برای چوب صنوبر در حال افزایش است و قیمت ها مناسب است.

نهال های صنوبر در مقایسه با سایر درختان جنگلی غیر مثمر گران هستند.

قابلیت کاشت ردیف در فاصله حداقل یک یا دو متری.

امکان صادرات چوب صنوبر به کشورهای عربی و کسب درآمد زیاد از آن.

برای کاشت و تولید درخت از صنوبر به ابزار و افراد زیادی نیاز ندارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha