۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

صفر تا صد «فخوز»

۶ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۱۶
کد خبر: 816148
صفر تا صد «فخوز»

شرکت فولاد خوزستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در کشور است که در این گزارش تحلیلی به معرفی سهم و ارزندگی آن خواهیم پرداخت.

تحریریه اقتصاد آنلاین؛ سهام شرکت فولاد خوزستان با نماد فخوز در قیمت 3573 ریال و با ارزش بازار 679 هزار میلیارد ریال دربازار اول بورس داد و ستد میشود.

شرکت فولاد خوزستان به عنوان اولین مجتمع تولیدکننده آهن و فولاد کشور با روش کوره قوس الکتریکی و احیای مستقیم در سال 1366 ثبت و سال 1368 تاسیس شد. این شرکت در زمینه ریخته گری، عملیات ذوب، نورد فلزات و آلیاژهای فولاد برای تولید انواع مفاطع هندسی فعالیت می‌کند. فخوز دارای سه واحد اصلی برای تولید محصولات میانی و نهایی است. این سه واحد شامل کارخانه احیاء مستقیم، کارخانه گندله سازی و بخش فولاد سازی است.

کارخانه احیاء مستقیم در زمینه احیای گندله‌های سنگ آهن به آهن اسنفجی فعالیت می‌کند. کارخانه گندله سازی نیز خود شامل دو مدل گنداله سازی، هر یک به ظرفیت 3.2 میلیون تن گنداله در سال است. این کارخانه سالانه 6 میلیون تن گنداله سنگ آهن از پودر تلغیظ شده تولید می‌کند. بخش فولاد سازی هم مخل تولید محصولات تهایی یعنی تختال و شمش از آهن اسفنجی است.

سه کارخانه گندله سازی، کارخانه جات احیاء مستقیم و بخش فولادسازی تولیدات محصولات شرکت را بر عهده دارند. دارایی‌های ملکی فخوز نیز  شامل هتل کیان، آپارتمان‌های شمشک، ساختمان‌های کیانپارس، اسکله و بندر، تصفیه خانه آب پساب صنعتی و شکاره، بیمارستان 96 تخت خوابی، ساختمان‌های ورزشی و مسکونی هستند. به علاوه سایر شرکت‌های وابسته به سهام فخوز نیز شامل گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان، باشکاه فوتبال فولاد خوزستان، مهندسی مشاور پیشگامان شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد فولاد لجستیک شرکت علی جاویدان و شرکت یاوران فولاد جنوب هستند.

 محصولات شرکت فولاد خوزستان عمدتا از طریق بورس کالا به مشتریان عرضه می‌شود. مشتریان این محصولات شامل شرکت‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت الگو تجارت آتیه، شرکت فولاد اکسین خوزستان، شرکت مجتمع فولاد روهینا، فولاد گیلان، شرکت فولاد کاوه اروند، شرکت فولاد آتیه خاورمیانه و تعدادی دیگر هستند. محصولات این شرکت عمدتا به کشورهای منطقه منا و خاور دور صادر می‌شود.

جایگاه فخوز در صنعت

شرکت فولاد خوزستان هم اکنون به عنوان بزرگ‌ترین عرضه کننده محصولات نیمه نهایی فولاد مانند بلوم، اسلب و بیلت در کشور و دومین تولیدکننده فولاد خام کشور است. این شرکت در عرصه‌های ملی و منطقه ای نیز حضور فعال دارد و به عنوان یکی از بنگاه‌های پیشروی اقتصادی شناخته شده است. در طول سه دهه، تولیدات فولاد خوزستان در فاز اول از ظرفیت 1.5 میلیون تن به 2.4 میلیون تن رسید و در فاز دوم به 3.2 میلیون تن افزایش یافت. تولیدات این شرکت هم اکنون بالغ بر 3.8 میلیون تن است.

ظرفیت اسمی تولید شرکت فولاد خوزستان شامل 3 میلیون و 800 هزار تن شمش طلا، 6 میلیون و 400 هزار تن گندله و 4 میلیون تن آهن اسفنجی در سال است.

سهامداران عمده فخوز:

گروه توسعه اقتصادی پایندگان اشاره کرد که با 46.26 درصد سهم، جزو اصلی‌ترین سهامداران است. بعد از آن، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا در جایگاه دوم قرار دارد که 3.01 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد. این دو سهامدار بزرگ تاثیر زیادی بر میزان اعتبار و ارزش سهام فخوز دارند.

از دیگر سهامدارانی که بین 1 تا 2 درصد در این شرکت سهم دارند، می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران با 1.72 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی با 1.66 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد با 1.34 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری استان فارس با 1.25 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان با 1.22 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با  1.14 درصد سهم و شرکت سرمایه‌گذاری استان اصفهان با 1.10 درصد سهم اشاره کرد.

کدال و وضعیت عملکرد خوب شرکت:

در نهمین ماه سال مالی فولاد خوزستان توانسته است فروشی برابر 6,041 میلیارد تومان داشته باشد. فروش نه ماهه امسال رشد 54% نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.  در ماه جاری مقدار فروش محصولات شرکت 315.2 هزارتن ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد 283.4 هزارتن بوده است.  فخوز در این ماه نیز تولید 336.2 هزارتن محصول را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر 299.3 هزارتن بوده است . علی رغم محدودیت گازرسانی به صنایع، فخوز به مانند ماه گذشته آهن اسفنجی تولید کرده است. نرخ فروش این شرکت در ماه مورد گزارش برابر 191,686 ریال است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ های 147،835 ریالی استوار بوده است.   

تحلیل تکنیکال و روند پیش روی سهم

فخوز در سناریویی محتمل یک مثلث را تکمیل میکند و این الگو از 99 تاکنون به طول انجامیده و شاهد نوسانات زیادی در سهم بوده ایم. حال در اواخر الگو هستیم و انتظار داریم در کمتر از سه هفته این الگو تمام شده و وارد موج صعودی جدیدی شویم. حال در شاخه E به صورت ترکیبی هستیم که مطابق تصویر کم کم به پایان میرسد . حد ضرر بگذاریم محدوده حمایتی معتبر 300-325 تومان و سهم را با دید میان مدت بررسی کنیم. هدف ها با شکست محدوده 400-375 و تثبیت بالای مقاومت مهم می تواند سقف تاریخی در 450-480 باشد و سپس 540. مجدد به روزرسانی میشود.

صفر تا صد «فخوز»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha