۰ نفر

به گزارش سرویس مواد غذایی اقتصادآنلاین؛

۷ دلیل مضر بودن شکر کیلویی ۳۹ هزار تومان برای سلامتی! + لیست قیمت انواع شکر

۴ دی ۱۴۰۲، ۱:۰۰
کد خبر: 815544
۷ دلیل مضر بودن شکر کیلویی ۳۹ هزار تومان برای سلامتی! + لیست قیمت انواع شکر

در این مطلب به بررسی قیمت انواع شکر می پردازیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه امین پویا؛ قیمت یک کیلو شکر ریز یزد درجه یک مبلغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان است این در حالیست که قیمت یک بسته ۵۰ عددی شکر رژیمی و بدون قند ساشه ای کامور  مبلغ ۲۸,۵۰۰ تومان اعلام شده است.

برای مطالعه بیشتر درباره قیمت انواع مواد غذایی در بازار روز می توانید به سرویس"مواد غذایی" اقتصاد آنلاین مراجعه کنید توجه داشته باشید این قیمت ها از فروشگاه های آنلاین استخراج شده اند و اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت ها ندارد.

قیمت انواع شکر
نوع برند مقدار قیمت / تومان
شکر سفید شکر سفید ریز یزد یک کیلویی درجه یک یک کیلوگرم ۳۹,۸۰۰
 شکر سفید برلیان ۴۲,۳۰۰
شکر سرخ شکر سرخ ،شکر قرمز شکر یا طبرزد اعلا ۲۹۸,۰۰۰
شکر سرخ طبرزد (قرمز خمیری) نیشکر اصل ۹۹,۷۰۰
شکر قهوه ای شکر قهوه ای نسل سوم ۵۳,۰۰۰
شکر قهوه ای نیشکر شهدانه ۵۰,۶۰۰
شکر رژیمی شکر رژیمی و بدون قند ساشه ای کامور بسته ۵۰ عددی ۲۸,۵۰۰
شکر رژیمی وبدون قند برپایه استویا ۳۰۰گرمی ۷۵,۰۰۰

شکر در مقدار کم ضرر زیادی ندارد؛ اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن، آکنه، دیابت نوع۲ شود و همچنین می‌تواند خطر ابتلا به چندین بیماری جدی را افزایش دهد.

شکر اضافه شده را حتی در غیرمنتظره‌ترین محصولات می‌توان یافت؛ از سس کچاپ گرفته تا کره‌ی بادام زمینی. بسیاری از مردم برای وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها به غذاهای سریع و فرآوری شده متکی هستند. از آن‌جایی که این محصولات اغلب حاوی شکر اضافه شده هستند، بخش زیادی از کالری دریافتی روزانه‌ی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. در ایالات متحده، یک فرد بالغ به طور متوسط روزانه ۱۷ قاشق چای‌خوری شکر مصرف می‌کند.

کارشناسان معتقدند مصرف شکر عامل اصلی چاقی و بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ است. به همین دلیل است که دستورالعمل‌های غذایی پیشنهاد می‌کنند که کالری از قند اضافه شده را به کمتر از ۱۰٪ در روز محدود کنید.

۱. افزایش وزن

نرخ چاقی در سرتاسر جهان در حال افزایش است و شواهد نشان می‌دهد که شکر اضافه شده – اغلب از نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر – یکی از عوامل اصلی چاقی است.

نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مانند نوشابه، آب میوه و چای شیرین سرشار از فروکتوز هستند که نوعی قند ساده است. مصرف فروکتوز بیشتر از گلوکز – نوع اصلی قند موجود در غذاهای نشاسته ای – گرسنگی و میل به غذا را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد فروکتوز ممکن است باعث مقاومت در برابر لپتین شود (هورمون مهمی که گرسنگی را تنظیم می‌کند و به بدن دستور توقف غذا خوردن می‌دهد.) به عبارت دیگر، نوشیدنی‌های قندی گرسنگی شما را مهار نمی‌کنند و مصرف سریع کالری مایع را آسان می‌کنند که این مسأله می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین با افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. همچنین، نوشیدن مقدار زیادی نوشیدنی‌های شیرین شده با قند با افزایش میزان چربی احشایی، نوعی چربی شکمی که به شرایطی مانند دیابت و بیماری قلبی مرتبط است، منجر می‌شود.

۲. افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

رژیم‌های غذایی با قند بالا باعث افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی، که علت شماره یک مرگ و میر در سراسر جهان است، می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با قند بالا می‌تواند منجر به چاقی و التهاب و همچنین تری گلیسیرید بالا، قند خون و سطح فشار خون شود که همگی از عوامل خطر بیماری قلبی هستند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد قند، به ویژه از نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، باعث تصلب شرایین، بیماری که با رسوبات چربی و گرفتگی عروق مشخص می‌شود، می‌شود.

مطالعه ای روی بیش از ۲۵۸۷۷ بزرگسال نشان داد افرادی که قند افزوده بیشتری مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که قند افزوده کمتری مصرف می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عوارض عروق کرونر قرار دارند.

افزایش مصرف قند نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند خطر سکته را نیز افزایش دهد. در همین مطالعه، بیش از هشت وعده در هفته نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر با افزایش خطر سکته مغزی ارتباط مستقیم دارد. تنها یک قوطی ۴۷۳ میلی لیتری نوشابه حاوی ۳۹ گرم قند است که بر اساس یک رژیم غذایی ۲هزار کالری معادل ۸٪ کالری مصرفی روزانه است. این بدان معناست که یک نوشیدنی شیرین در روز برای حد مجاز روزانه‌ی توصیه شده برای قند اضافه کافی است.

۳. افزایش آکنه پوست

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده، از جمله غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، باعث افزایش خطر ابتلا به آکنه می‌شود.

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالاتر، مانند شیرینی‌های فرآوری شده، قند خون را با سرعت بیشتری نسبت به غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین‌تر افزایش می‌دهند. مصرف غذاهای شیرین می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون و انسولین شود که منجر به افزایش ترشح آندروژن، تولید روغن و التهاب می‌شود که همه‌ی این‌ها در ایجاد آکنه نقش دارند.

شواهد نشان داده اند که رژیم‌های غذایی با گلیسمی پایین باعث کاهش خطر آکنه می‌شوند؛ در حالی که رژیم‌های غذایی با گلیسمی بالا باعث افزایش خطر آکنه می‌شوند. به عنوان مثال، مطالعه ای روی ۲۴۴۵۲ شرکت کننده نشان داد که مصرف محصولات چرب و شیرین، نوشیدنی‌های شیرین و شیر با آکنه فعلی در بزرگسالان ارتباط دارد.

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات جمعیتی نشان داده‌اند که جوامع روستایی که غذاهای سنتی و غیرفرآوری‌شده مصرف می‌کنند، در مقایسه با مناطق شهری‌تر و پردرآمد که غذاهای فرآوری‌شده بخشی از یک رژیم غذایی روتین آن‌هاست، میزان آکنه‌ی بسیار کمتری دارند. این یافته‌ها با این نظریه که رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای فرآوری‌شده و مملو از قند به ایجاد آکنه کمک می‌کنند، همزمان است.

۴. افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع۲

دیابت، عامل اصلی مرگ و میر و کاهش امید به زندگی است. شیوع آن در ۳۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است و پیش‌بینی‌ها تخمین می‌زنند که همچنان افزایش خواهد یافت.

مصرف بیش از حد قند از نظر تاریخی با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط بوده است. در حالی که هیچ مطالعه‌ای ثابت نکرده است که مصرف شکر باعث دیابت می‌شود..خوردن مقدار زیاد قند می‌تواند به طور غیرمستقیم خطر دیابت را با افزایش وزن و افزایش چربی بدن افزایش دهد که هر دو خطر ابتلا به دیابت هستند.

چاقی که اغلب به دلیل مصرف بیش از حد قند ایجاد می‌شود، قوی‌ترین عامل خطر برای دیابت در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، مصرف طولانی مدت قند بالا باعث مقاومت در برابر انسولین می‌شود؛ انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید می شود و سطح قند خون را تنظیم می‌کند. مقاومت به انسولین باعث افزایش سطح قند خون می‌شود و خطر ابتلا به دیابت را به شدت افزایش می‌دهد. به علاوه، تحقیقات نشان داده است افرادی که نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند.

یک مطالعه شامل افرادی که بیش از یک دوره‌ی ۴ ساله نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کردند، نشان داد که افزایش مصرف نوشیدنی‌های شیرین، از جمله نوشابه‌های گازدار و آب میوه، با خطر بالاتر دیابت نوع ۲ مرتبط است.

۵. افزایش خطر ابتلا به سرطان

خوردن مقدار زیاد قند ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهد. اول، رژیم غذایی غنی از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به چاقی شود که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین، رژیم‌های غذایی سرشار از قند، التهاب را در بدن افزایش می دهند و ممکن است باعث مقاومت به انسولین شود که هر دو خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

براساس نتایج یک مطالعه روی غذاها و نوشیدنی های شیرین، ۲۳ تا ۲۰۰ درصد خطر ابتلا به سرطان با مصرف بیشتر نوشیدنی های شیرین افزایش پیدا می‌کند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف قند با انواع خاصی از سرطان مرتبط است. مطالعه‌ای روی بیش از ۲۲۷۲۰ مرد در طول ۹ سال نشان داد که افزایش مصرف قند از نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، با افزایش خطر سرطان پروستات ارتباط دارد.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد که سرطان مری با افزایش مصرف ساکارز یا شکر سفره و دسرها و نوشیدنی‌های شیرین مرتبط است. تحقیقات در مورد ارتباط بین مصرف قند افزوده و سرطان ادامه دارد و مطالعات بیشتری برای درک کامل این رابطه پیچیده مورد نیاز است.

۶. افزایش ابتلا به افسردگی

در حالی که یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند، رژیم غذایی سرشار از قند افزوده و غذاهای فرآوری شده می‌تواند به تغییرات در خلق و خو و احساسات کمک کند. حتی امکان ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

مصرف زیاد قند با اختلالات شناختی، مشکلات حافظه و اختلالات عاطفی مانند اضطراب و افسردگی مرتبط است. محققان بر این باورند که التهاب سیستمیک مزمن، مقاومت به انسولین، و اختلال در سیستم سیگنال دهی پاداش (دوپامینرژیک) که همگی می‌توانند ناشی از افزایش مصرف قند باشند، احتمال تأثیر مضر قند بر سلامت روان را دارند.

مطالعه‌ای که روی ۸ هزار نفر انجام شد نشان داد مردانی که روزانه ۶۷ گرم یا بیشتر شکر مصرف می‌کنند، ۲۳٪  بیشتر از مردانی که کمتر از ۴۰ گرم شکر در روز مصرف می‌کنند، به افسردگی مبتلا می‌شوند.

مطالعه دیگری روی بیش از ۶۹ هزار زن نشان داد که افرادی که بیشترین مصرف قندهای افزوده را داشتند در مقایسه با کسانی که کمترین میزان مصرف را داشتند، به طور قابل توجهی در معرض خطر افسردگی قرار داشتند.

۷. امکان تسریع روند پیری پوست

چین و چروک‌های روی پوست، نشانه‌ی طبیعی پیری پوست است که در نهایت بدون توجه به رژیم غذایی و سلامت بدن خود را نشان می‌دهند. با این حال، انتخاب نامناسب مواد غذایی می‌تواند چین و چروک را بدتر کرده و روند پیری پوست را تسریع کند. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) ترکیباتی هستند که در اثر واکنش بین قند و پروتئین در بدن ایجاد می‌شوند. این عنصرها مشکوک به نقش کلیدی در پیری پوست هستند.

مصرف یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند منجر به تولید AGE ها می‌شود که ممکن است باعث پیری زودرس پوست شما شود. AGE ها به کلاژن و الاستین آسیب می‌رسانند که پروتئین‌هایی هستند که به کشش پوست و حفظ ظاهر جوان آن کمک می‌کنند. هنگامی که کلاژن و الاستین آسیب می‌بینند، پوست استحکام خود را از دست می‌دهد و شروع به افتادگی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha