۱ نفر

چگونه فیش حج تمتع بخریم؟

۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱
کد خبر: 815046
چگونه فیش حج تمتع بخریم؟

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که برای حضور در سرزمین وحی و زیارت حضرت یار لحظه شماری می کنید، آشنایی با نحوه خرید فیش حج تمتع ۱۴۰۲ برایتان خالی از لطف نخواهد بود!

به گزارش اقتصاد آنلاین، حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر فیش حج تمتع دارند و بیش از ۱۶ سال در انتظار حاجی شدن هستند، اما با توجه به نوسان نرخ دلار در سال‌های اخیر، بسیاری از ودیعه‌گذاران به فکر فروش فیش خود افتاده‌اند. از طرفی هم آنهایی که فیش ندارند، برای تشرف به خانه خدا باید حتما فیش تهیه کنند تا بتوانند عازم این سفر شوند. خرید فیش حج  و انجام قانونی این کار دارای مراحل مشخصی است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

-مراجعه طرفین معامله (خریدار و فروشنده فیش) به یکی از دفاتر زیارتی مورد تایید سازمان حج و زیارت
-ارائه مدارک شناسایی دو طرف و اصل فیش به دفتر زیارتی
-ثبت رسمی اطلاعات در دفتر زیارتی و صدور برگه درخواست مجوز برای انتقال مالکیت فیش از فروشنده به خریدار
-ارائه مدارک و برگه درخواست مجوز انتقال فیش حج به سازمان حج و زیارت
-صدور معرفی نامه‌ برای ارائه در دفتر اسناد رسمی پس از تایید مدارک و درخواست انتقال فیش از سوی سازمان حج و زیارت
-امضای صلح نامه جهت معامله فیش در دفتر اسناد رسمی
-ثبت معامله در دفتر اسناد رسمی و صدور فیش جدید به نام خریدار

قیمت فیش حج چقدر می باشد؟

یکی از مدیران دفاتر زیارتی می‌گوید: این روزها تعداد فروشندگان فیش حج بیش از خریداران است. البته یکی از دلایل گرم شدن بازار فروش فیش حج، نگرانی افراد از هزینه‌های سفر است.

سال گذشته هزینه حج تمتع با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دولت به این سفر، ۱۰۹ تا ۱۴۲ میلیون تومان بود. امسال اما هنوز قیمت ارز اختصاص یافته دولت به حج ۱۴۰۳ مشخص نیست.

با نزدیک شدن به ثبت‌نام حج تمتع، دفاتر زیارتی هم تبلیغ خود را افزایش داده و در حال خرید و فروش فیش حج هستند. برخی از دفاتر، قیمت فیش حج دارای اولویت را ۱۸۰ میلیون تومان و برخی دیگر ۴۰۰ میلیون تومان عنوان می‌کنند.

خرید فیش حج تمتع، به منزله پرداخت هزینه این سفر نیست. متقاضیان پس از خرید فیش حج تمتع، باید هزینه این سفر را بعد از اعلام رسمی از سوی سازمان حج و زیارت بپردازند. بر همین اساس، اگر قیمت حج تمتع آینده را به طور متوسط ۱۳۰ میلیون تومان هم در نظر بگیریم، در صورتی که فردی فیش حج را ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرده باشد، برای حاجی شدن ۳۳۰ میلیون تومان پرداخته است. البته بخشی از هزینه‌ها همچون خرید لباس، چمدان و سایر لوازم زائران خارج از هزینه دریافتی است.

خرید و فروش فیش حج واجب؛ عملی قانونی یا غیر قانونی؟!

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که از جانب علاقه مندان به خرید فیش حج واجب ۱۴۰۲ مطرح می گردد، این است: آیا خرید و فروش این فیش قانونی است؟!

پاسخ مثبت است. شما می توانید با پرداخت هزینه، نسبت به خرید فیش حج واجب ۱۴۰۲ اقدام نمایید. البته توصیه می شود که برای پیشگیری از وقوع رخدادهای ناخوشایند، حتما این کار را در دفاتر زیارتی مورد تایید سازمان حج و زیارت انجام دهید. در غیر این صورت فیش خریداری شده فاقد اعتبار بوده و اعزام شما علیرغم پرداخت هزینه امکان پذیر نخواهد بود.

تعداد دفعات انتقال فیش حج واجب

بر اساس قوانینی که سازمان حج و زیارت در این راستا وضع نموده است، فیش حج واجب در حالت کلی دو بار قابل انتقال است. یک بار به اشخاص غیر و بار دیگر به خانواده درجه یک. گفتنی است که اخذ تاییدیه سازمان حج و زیارت برای انتقال دوم ضروری می باشد.


خرید و فروش وکالتی فیش حج واجب؛ بلی یا خیر؟!

 توصیه می شود که از خرید و فروش فیش حج واجب به صورت وکالتی بپرهیزید. چرا که سازمان حج و زیارت مجوز انتقال فیش هایی را که به صورت وکالتی خریداری شده اند، صادر نمی کند.

خرید و فروش فیش حج واجب را تنها در دفاتر زیارتی مورد تایید سازمان حج و زیارت و فقط در استان خود انجام دهید. توجه به تاریخ ثبت نام یکی دیگر از الزاماتی است که عدم رعایت آن در هنگام خرید فیش، می تواند حسابی به ضررتان تمام شود. چرا که اختلاف حتی یک ماه در تاریخ ثبت نام تاثیر به سزایی در قیمت فیش حج واجب دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha