۰ نفر

خبر مهم؛ تولید این کولرها ممنوع شد

۲۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۲
کد خبر: 813926
خبر مهم؛ تولید این کولرها ممنوع شد

معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: تولید کولرهای آبی با تکنولوژی قدیمی ممنوع شده و از ابتدای دی ماه استاندارد جدید کولر آبی ابلاغ و اجباری می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمدمهدی پیغمبرزاده معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) با بیان اینکه استفاده از کولرهای گازی در مناطق غیر گرمسیر باعث می‌شود قبوض برق مشترکان افزایش چشمگیری داشته باشد، گفت: این در حالی است که در این مناطق تعرفه‌های برق و الگوی مصرف در حد ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه و یا ۴۰۰ کیلووات ساعت طراحی شده است.

پیغمبرزاده با اعلام اینکه کولرهای آبی جدید با فناوری نوین در دو سال اخیر به بازار وارد شده است، افزود: این کولرها محدوده آسایش بیشتری در بحث بازده خنکی ایجاد می‌کند؛ چرا که کولرهایی هستند که از الکتروموتورهای پربازده «بی ال دی سی» بهره می‌برند و پد سلولزی دارند و دارای بدنه پلیمری و ترموستاتیک هستند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از این کولرها در مناطق غیر گرمسیر باعث می‌شود مصرف و هزینه برق کاهش چشمگیر و قابل توجهی داشته باشد، تأکید کرد: این کولرها می‌توانند به جای یک الی دو کولرگازی عملکرد داشته باشند.

معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) ادامه داد: کولرهای آبی بی ال دی سی با موتور پربازده و بدنه پلیمری و ترموستاتیک می‌توانند تا ۱۵۰ متر فضا را خنک کنند، این در حالیست که برای چنین فضایی بعضاً دو عدد کولر گازی استفاده می‌شود، اما چنانچه از این کولرها استفاده شود، علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار، مصرف برق به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

پیغمبرزاده با بیان اینکه تولید کولرهای آبی با تکنولوژی قدیمی ممنوع شده است، افزود: از ابتدای دی ماه استاندارد جدید کولر آبی ابلاغ و اجباری می‌شود و بر این اساس کولرهای آبی فقط با رده انرژی A و بالاتر امکان تولید دارند. این رده‌ها عملاً کولرهای پربازده و با فناوری نوین هستند، بازده سرمایشی و بازده خنکی بالایی دارند و می‌توانند به راحتی جایگزین کولرهای گازی در مناطق غیر گرمسیر شوند.

وی با اشاره به اینکه سیستم کولرهای آبی سرمایش تبخیری است که دمای هوا را با ترکیب رطوبت در محدوده آسایش کم می‌کند، گفت: استفاده از کولرهای گازی در مناطق گرمسیر و به خصوص گرم و مرطوب کاربرد دارد که گزینه دیگری متصور نیست، چرا که کولرهای آبی سیستم‌شان سرمایش تبخیری است که دمای هوا را با ترکیب رطوبت در محدوده آسایش کم می‌کند و اختلاف دما ایجاد می‌شود؛ اما هوایی که وارد محیط داخل می‌شود رطوبت دارد و در مناطق گرم و مرطوب امکان استفاده از کولرهای آبی وجود ندارد.

وی در عین حال با بیان اینکه در مناطق معتدل هیچ الزامی به استفاده از کولرهای گازی نیست، توضیح داد: کولرهای گازی اختلاف دمای بیشتری نسبت به دمای محیط ایجاد می‌کنند و همچنین رطوبت را از هوا می‌گیرند و رطوبت جدید اضافه نمی‌کنند در حالی که در مناطق گرمسیر چاره‌ای جز استفاده از کولرهای گازی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha