۶ نفر

کمبود شدید کارگر بحرانی شد / کار هست ولی کارگر نیست!

۱۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۷
کد خبر: 812536
کمبود شدید کارگر بحرانی شد / کار هست ولی کارگر نیست!

درحالی که در برخی استان ها تأمین نیروی کار برای کارفرمایان به معضل جدی تبدیل شده است, نمایندگان کارگری علت این موضوع را دستمزد پایین و دولت علت آن را کاهش نرخ بیکاری می داند. کارخانه‌ها در به در به‌دنبال کارگر؛ کارگر حاضر به کار نیست!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، فرهنگ غالب جامعه، استخدام دولتی را تنها گزینه اشتغال پایدار می‌شناسد و فعالیت در بخش خصوصی چندان مورد استقبال قشر تحصیل‌کرده که اتفاقاً فاقد مهارت نیز هستند، قرار نمی گیرد. از طرف دیگر تورم به قدری بالا است که مردم با حقوق های کارگری نمی‌توانند حداقل‌های معیشتی خود و خانواده‌شان را تامین کنند ؛ درجامعه نیز مشاغل کاذبی شکل گرفته که انگیزه‌ کار و تولید را به حداقل رسانده و مجموع این عوامل باعث می شود بسیاری از واحدهای صنعتی با کمبود شدید نیرو مواجه باشند.

ساعت کاری زیاد در طول روز و سختی کار در مقابل دستمزد پایین، باعث شده است که کارگران شاغل واحدهای تولیدی  پس از یک سال به سمت شغل های دیگر و با اولویت شغل های کاذب بروند از این رو بیشتر افرادی که مجبور به ترک کار از واحدهای تولیدی می شوند عنوان می کنند که حتی دستفروشی نیز درآمد به مراتب بیشتری از کارکردن در کارخانه ها و واحدهای تولیدی دارد.

در عین حال مسئولان دلیل کمبود نیروی کار را کاهش نرخ بیکاری می دانند.

ابراهیم رئیسی ,رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به  ️ کمبود نیروی کار در برخی استان‌ها، در پی کاهش قابل توجه نرخ بیکاری گفت: اکنون در بعضی از استان‌ها آمار نرخ بیکاری ۵یا ۶درصد است و حتی برخی از استان‌ها به دنبال نیروی کار هستند.

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در این باره گفت: در دور دوم سفرهای استانی که داشتیم, کارفرمایان تقاضای نیروی کار به صورت جدی داشتند.

وی ادامه داد: در برخی استان ها مانند سمنان و یزد و آذربایجان شرقی کمبود نیروی کار به مرز بحران رسیده است؛‌به عبارتی تأمین نیروی کار به بحران تبدیل شده است.

تعطیل شدن خطوط تولیدی کارخانه‌ها با سرمایه‌گذاری میلیاردی

یونس ژائله, رئیس اتاق بازرگانی تبریز، با بیان اینکه در به در دنبال کارگر می‌گردیم کمبود شدید نیروی کار در استان را یکی از چالش‌های مهم حوزه‌ صنعت می داند . خطوط تولیدی کارخانه‌ها با سرمایه‌گذاری میلیاردی بدلیل نبود کارگر خوابیده و تعطیل شده است.

ژائله تصریح می کند: تامین نیروی انسانی ماهر و کارگر ساده در بنگاه‌ها به یک چالش بزرگ تبدیل شده و برخی خطوط تولیدی با سرمایه‌گذاری میلیاردی این منطقه به دلیل عدم تامین نیروی کارگری تعطیل است در حالی که مشکل فروش و هزینه‌ای ندارند.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی با کمبود جدی نیروی کار مواجه است، می افزاید: در درب ورودی اکثر کارخانه‌های شبستر و شهرک سلیمی بنر استخدام کارگر نصب شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز اذعان می دارد: کمبود نیروی کار متخصص و ساده در بخش‌های مختلف صنعت استان به شدت احساس می‌شود و در حال حاضر به اوج خود رسیده است و کارخانه‌داران به دلیل کمبود کارگر به جذب بانوان کارگر روی آورده اند.

ژائله خاطرنشان می کند: در مجموعه تحت مدیریت خودم، در حال حاضر با کمبود ۳هزار نفر نیروی کار مواجه است و هر روز اگر به این مجموعه مراجعه کنید با ۵۰تا ۶۰نفر مواجه می‌شوید که برای انجام مصاحبه دعوت به کار آمده‌اند.

کار هست، کارگر نیست

هادی ابوی, دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در گفت وگو با تسنیم؛با اشاره به اینکه در حال حاضر شغل هست اما شاغل نیست گفت: متأسفانه به دلایلی مانند حقوق کم, نیروی کار تمایلی به کار کردن ندارد. بارها از سوی کارفرما درخواست نیرو داده اند اما نیروی کار قبول نمی کند.

 وی ادامه داد: بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند که حقوقی بالاتر از حقوق وزارت کار را پرداخت کنند و نیروی کار جذب کنند. نیروی کار با تغییرات در بازار کار ترجیح می دهد که به سمت مشاغل نوین مانند مشاغل مجازی و اینترنتی برود. نیروی کار تحصیل کرده ما در راستای فرهنگ کار متأسفانه حاضر به فعالیت در خط تولید کارخانه ها نیستند, ترجیح می دهند با دانش خود در مشاغلی که درآمد بیشتر دارد مشغول کار شوند. به همین دلیل شرایط عرضه و تقاضای نیروی کار نسبت به گذشته تغییر کرده است.

دبیرکانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور بیان کرد: باید فرهنگ کار اصلاح شود. در حال حاضر جوانان به فکر این هستند که درآمد بیشتری داشته باشند, به همین دلیل حاضر به اینکه سر ساعت مشخص تحت قوانین و ضوابط مشخص مشغول کار شوند نیستند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: در حال حاضر منظور از کار بهتر این نیست که کارگر استراحت بیشتر داشته باشد و جایگاه کاری اش بالاتر باشد، بلکه بیشترین بحث کارگر درآمد است. یعنی درآمد کارگر به گونه‌ای باشد که بتواند زندگی اش را تأمین کند. اصلاح بعضی موارد از تأمین اجتماعی و قانون کار در بهبود فرآیند کار مهم است.

وی ادامه داد: درحال حاضر مشاهده می‌کنیم که کارفرمایان شغل را ایجاد کرده اند، اما نیروی کاری برای شغل وجود ندارد، این شغل برگرفته از معیشت است. معیشت کارگران باید واقعی دیده شود. واقعیت جامعه این است که هزینه سبد معاش کارگر حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان است. از آنجایی که چنین درآمدی برای یک کارگر در یک شغل دیده نمی‌شود، به صورت اجباری کارگر مجبور است مدام به دنبال شغلی باشد که درآمد بهتری داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    6 0
    من کارگر هر جا بخواهی میام مسکن ایاب ذهاب و خواربار و آینده منو تامین کن ببین با سر و دست و زبانم در خدمتم کارگر برای کار هست برای بیکاری و استسمار نیست
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    6 0
    مزد ما کارگرها را به ریال میدن بعد جنس تولید شده معادل دلار قیمت گذاری میشه تازه میگن کارخانه دارها دارن ورشکست میشن خو قیمت کارگر راهم بادلار بدن
  • رضا IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    9 0
    بله بنده خودم در راه اهن راننده هستم ولی حقوق کارگری میگیرم ،وبا بی انگیزگی کامل کار میکنم حقوق دریافتی بنده ۱۰ملیونه چطور زندگی کنم اصلا چرا مزد متناسب با شغلم را نمی گیرم،کی باید به داد ما برسه ،اگه اعتراض هم داشته باشیم انگ شورشی میزنند ،واگذار میکنیم بخدا،خسته شدیم از شعار
  • حسین IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    10 0
    کار هست دستمزد نیست
  • محمد IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    7 0
    مگه کارگر برده هست با کمترین حقوق بیشترین کار را از کارگر می‌کشن با ساعت کاری زیاد من خودم ۱۲ سال کار کردم و دیگه به کارخانه نمیرم برده داری میکنن
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    8 0
    با سلام ، وقتی حقوق با خرج زندگی نخونه اینجوریه
  • حسین IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    11 0
    اقای مقاله نویس مقدمه چینی برای واردات افغانی جدید لازم نیست واردکنید اینهمه کارگر بیکار ایرانی کی گفته کارگرنداریم
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    10 0
    اینها کارگر نمیخوان برده میخوان همه سود که نباید جیب کارفرما بره
  • X IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    7 0
    بله با حقوق کارگری نمیشه زندگی کرد.
  • رامین IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    12 0
    دست مزدپایین باعث کمبود نیروی کاری شده
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    8 0
    ساعت کاری بخش خصوصی رو کم حقوق رو زیاد و قراردادهاشون رو دائمی کنید تا درست بشه وگرنه حتما بدتر میشه
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    8 0
    با حقوق ماهیانه ۲۰ میلیون تومان هم آینده ای وجود ندارد مسکن چند میلیاردی وهزینه های بالای زندگی آینده ایرانیان را تباه کرده است خوش به حال همان ۴٪ جامعه که همه چیز دارند وبقیه محکوم به زجر کشیدن هستند
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    7 0
    عوام فربیی در اوج
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    7 0
    انها به دنبال برده هستند نه کارگر وادم از جمله بانک رفاه کارگران حالش بد میشه
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    5 0
    آقایون کارخانه دارها یه مقدار از سودش کم کنه و درآمد و مزایای خوبی بده کارگر زیاده. ببخشید طرف مغز .. نخورده که وقتی حقوق و شرایط خوبی باشه نره سرکار؟ اونم تو استانهایی مثل آذربایجان و یزد
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    3 0
    علت کمبود کارگرکمبود دستمزد است که نمی‌تواننددراین گرانی ازپس هزینه های خودبیاییند چه برسدبه خانواده دربرخی ازاستانها نرخ بیکاری خیلی بالاست وبیشتربه شغل‌های کاذب روی آورده اند
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    2 0
    سلام با حقوق و مزایا که شما میدید فرقی به حال مردم نمیکنه که گشنه بمونن کار نکن به ریال حقوق و به دلار خرج
  • منصورخان IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    5 0
    کارگر دورمیدون وسرچهارراه کارمزدی شده روزی 800 هزارتایک میلیون اماوزارت کارتعیین دسمزد کارگررا امسال گذاشت روزی 250 هزارتومان حالا گیریم روزی 65هزارهم کارفرماهزینه سهم بیمه کارفرماروبپردازهیعنی روزی315000 تومن کجاروزی 800 هزارتابک میلیون کجا، نزدیک 700 هزارتومن اختلافش هست مگه دوران فراعنه است تعیین یک چنین دستمزدهای ظالمانه ای😒😒😒
  • محمود IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    4 0
    سلام، اگر کارفرمایان اینقدر که به فکر منافع نامشروع خودشان هستند به فکر پرداختی خوب و به موقع دستمزد کارگران باشند قطعاً کارگر هست، توی ایران بیشترین استثمار از کارگر میشه. کارفرماهای حرامخوار
  • میلاد IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    1 1
    کارگر هست اما حقوق ها از بس پایین صرف نمیکنه که کار کنن در هر صورت دخلشون با خرجشون نمیخونه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    1 0
    متاسفانه در کشور از کارگر به عنوان برده استفاده می‌شود چرا باید حقوق و مزایای یک کارگر شرکتی و یا رسمی که در شرکت های پتروشیمی مشغول هستند چند برابر از حقوق و مزایای کارگر پیمانکاران بیشتر باشد در حالی که آنها در یک واحد و در یک جا مشغول بکار هستند آیا این انسانیت است.
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    2 0
    اگر افعانها از ایران بروند خیلی ار تولیدی ها ورشکست می شوند. دامداری ها و مرغداری ها و کوره ها تعطیل می شوند
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    4 0
    کاگر زیاد هست ولی دستمزد واقعی نیست
  • قاسم IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    2 0
    پول نمیدن با پول کارگر بازی میکنن۰
  • ناشناس IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    4 0
    با این حقوق کم کار بهش نمی گن بردگی نام دارد
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    1 0
    حقوقشون چقدره؟کارگر میخاید یا غلام و برده؟
  • Zzz IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    😋هووورررررا،ای ول✌️
  • ا.خرم IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    2 0
    ای والله ، دم کارگران گرم ، زیر بارظلم نمیرن ، مگر از قشر کارگر آبی گرم بشود . خفته ها بدانند که دیگر نمیتوانند سوءاستفاده کنند .
  • ایمان IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    3 0
    رییس جمهور و هیأت وزرا با کت و شلوار برن پشت خط،به ما چه، از کار ما به کام دیگران
  • کوچک آقایی جودکی IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    1 0
    در لرستان که بیکاری بیداد میکند
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    1 0
    کمبود شدید گارگر به علت حقوق پایین آن هست.لطفا رسیدگی شود
  • ح IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    1 0
    واقعا کارگر باحقوق چندر قاز میادتوکارخونه کارکنه
  • عدالت IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    1 0
    کارگر هست اما حمال نیست کارفرمایان سودجو و فرصت طلب با کمترین حقوق و مزایا میخواهند مردم برایشان کار کنند .
  • فرهاد IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    کجا کار هست تا بریم😀
  • مرصاد IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    کارگری که با حقوقش نتون مواد غذای خودش خانوادش تامین کنه بعد درصورت بیماری پولی برای درمان نداشته باشه با اینکه سخت کار کنه درجا بزنه چه امیدی برای رفتن سر کار داشته باشه . باید فکری کرد با وضع فعلی کار در برابر غذا
  • kami IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    حقوقا پایینه وگرنه روستای ما ۵۰تا جوان مجرد بیکار داره
  • کارگر IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    باسلام کارگر هست ما کارگران حمال ونردبان نیستیم.بااین حقوق
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    1 0
    با ماهی شش میلیون چه طور میشه زندگی کرد؟
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    2 0
    شماها دنبال کارگر ی میگردید که از قدیم گفتن از خودش بخوره و بیاشامه بیاد برا ی شماها بردگی بکنه . توعصر برده داری غرب خورد وخوراک والبسه وتمام مایحتاج برده و حتی مسکن اش رو هم تامین میکردند . شماهاحساب کنید به کارگر ایرانی اندازه برده آمریکایی حق وحقوق قائلید .
  • هدی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    ممنونم اقای نبوی واقیعت شما میگید درود بهش ما ک مردم درک میکنید
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    خدا وکیلی حقوق ۷ میلیون به کجا میرسه
  • یاور IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    کار هست آره برده داری بدبخت کار گر نه تعطیلی شرایط سخت ساعت کاری زیاد ملت رو تفکیک کردیم ومردم رو به جون هم انداختیم اگه راست می گین کارگر وکاربرد رو برابر کنین شرایطش رو همه بیان تنها راه حل اینه که بهش خصوصی دولتی بشه
  • محمود IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    کار کجا بود خالو
  • مهدی IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    1 0
    کارگر هست برده نیست شش میلیون حقوق ۱۰ روز کارگر هست نه یک ماه
  • سلمان سالمی IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    سلام سربرگی بنام کار هست ولی کارگر نیست بزرگترین اشتباه است چرا که جوانانی فعال وجهادی داریم که فنی هستند در کارهای متنوع اما بعلت وجود مافیا و پارتی بازی بیکار و ناچارانه به التماس افتاده اند تا نان خانواده‌هایشان را تأمین کنند
  • احمد IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    سال بعد اوضاع بدتر خواهد شد.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 1
    اگر کار هست به ما نشان دهید سالهاست با بیکاری پنجه نرم میکنیم در لرستان کارگر هست کار نیست
    • Hp IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      0 0
      از بی عرضگی خودته. روزی سیصد تومان پول تو جیبی بچه نه ساله هم نمیشه.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    1 0
    من خودم کار فرمام،حقوق درست بدی کارگر پیدا میشه،یه خورده از طمعتون کم کنید
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    1 0
    دستمزد کم کارگران< کالاها گران >سود بیشتر ثروتمندان
  • متفکرu IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    بله کاری که حقوق ماهانش ۸تومان هست کفاف پنج روز نمیده کارنیست الان حقوق زیر بیست تومان جواب خانواده چهار نفره رانمیده .هروز جنسها بیشتراز دیروز قیمت گذاری میشن ‌.
  • حساب IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    وقتی قیمت یه چیزی افزایش پیدا میکنه طبق قانون حساب داری هزینه کارگر هم تو دل اون هزینه باید افزایش داشته باشه یه دست باید باشه مواد اولیه رفت بالا یه درصدی از حقوق کارگر هم باید بره بالا کارگر جزع ماشین آلات نیست آدم هست جان داره
  • کامی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ازصدقه سرکارگر دارن شاهانه زندگی میکنن حالا همون اداره کاری هم هر ۵ماهی یه بار میدن براهمه چی پول دارن بجزکارگر خدازده کارگر اگه پول داشت اسمش نمیشد کارگر
  • احمد IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 0
    این هایی هستن تو شرکت مجبورن منظورم مجبورن اون هایی هستن دارن بازنشسته میشن یا سابقه بالا دارن ۱۵ سال وگرنه همونا هم شرکت نبودن
  • احمد IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    0 0
    حقوقی که فقط برای یک هفته هم نیست. چطور با حقوق اداره کاری زندگی کنند. واقعا جای تاسف دارد.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    0 0
    در ایران برده استخدام می کنند نه کارگر همان کارخانه ها درش بسته باشد بهتر است