۰ نفر

استفاده از هوش مصنوعی برای امر به معروف!

۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۲
کد خبر: 812346
استفاده از هوش مصنوعی برای امر به معروف!

دبیر جشنواره معروف هدف جشنواره را تلاش برای انعکاس درست اهداف و سیاست‌های ستاد امر به معروف در اذهان مردم و نهادها و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی با استفاده از زبان فرهنگ، هنر و رسانه دانست و گفت: این جشنواره می‌خواهد فاصله بین مردم و ستاد امر به معروف را کاهش دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، مراسم رونمایی از پوستر و لوگوی نخستین «جشنواره ملی فرهنگی، هنری معروف» با حضور مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی و اعطای احکام اعضای شورای سیاستگذاری در ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهرداد توکلی دبیر جشنواره هدف نخستین جشنواره ملی معروف را تلاش برای انعکاس درست اهداف و سیاست‌های ستاد امر به معروف در اذهان مردم و همچنین نهادها و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی با استفاده از زبان فرهنگ، هنر و رسانه دانست و گفت: این جشنواره می‌خواهد فاصله بین مردم و ستاد امر به معروف را کاهش دهد.

وی جشنواره را دارای ۸ بخش اصلی شامل «فیلم (بلند و کوتاه، فیلم نامه)»، «عکس»، «پویانمایی»، «هنرهای تجسمی»، «هنرهای آوایی»، «ادبیات و پژوهش»، «شعر» و «رسانه و فضای مجازی» دانست و بیان داشت: شعار جشنواره «حکمرانی عادلانه» بوده و ستاد به عنوان یک دستگاه حاکمیتی در این عرصه ورود جدی کرده است.

دبیرکل نخستین جشنواره ملی معروف، محور اصلی بخش‌های هشتگانه را موضوع امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد: با این جشنواره به دنبال جریان سازی در بحث فریضتین هستیم.

توکلی همچنین با تأکید بر استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای احیای امر به معروف و نهی از منکر گفت: معروفات و منکرات یک موضوع بین‌المللی بوده و هر جامعه‌ای براساس ادبیات خود آن را مطرح می‌کند و ما نیز به وسیله هوش مصنوعی به دنبال شناسایی مصادیق معروفات و منکرات جوامع در این جشنواره خواهیم بود.

وی همچنین از برگزاری نشست‌های تخصصی با هدف بررسی محورهای اصلی جشنواره خبر داد و بیان داشت: جشنواره از امروز به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده و مراسم اختتامیه آن در بازده زمانی ۲۳ تا ۲۹ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

توکلی فعالیت دبیرخانه نخستین جشنواره معروف را دائمی بیان کرد و گفت: در تلاشیم تا دومین جشنواره را سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

وی با یادآوری این موضوع که هدف جشنواره احیا مصادیق فریضتین به زبان هنر و رسانه است، خاطرنشان ساخت: از دیگر اهداف، تقویت ستادهای سراسر کشور است تا از این طریق بتوانند تعاملات جدی‌تری با ارگان‌هایی مانند صدا و سیما، سازمان فضای مجازی، حوزه هنری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مدارس و... ایجاد کنند.

به گفته دبیرکل نخستین جشنواره معروف افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی https://marooffestival.ir/ مراجعه کنند.

باید هنر را وارد زندگی مردم کنیم

در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین طاهری آکردی، امر به معروف و نهی از منکر را مفهوم انسانی دانست و بیان داشت: تمام بایدها و نبایدهای اخلاقی در حیطه فریضتین تعریف می‌شود.

وی با بیان این‌که تمام جوامع دارای بایدها و نبایدها هستند، تصریح کرد: حتی جوامع غربی نیز به تأثیر امر به معروف و نهی از منکر پی برده و آن را به عناوین دیگری پیگیری می‌کنند.

این مقام مسئول با تأکید بر استفاده از ابزار رسانه برای معرفی معروفات، گفت: در غرب رسانه جای اماکن مذهبی را گرفته است، ولی ما در نظام اسلامی معتقد به جایگزینی سینما به جای مسجد نیستیم، بلکه تأکید داریم که این دو باید کنار یک دیگر باشند و پیام مسجد از طریق سینما به مردم منتقل شود.

به گفته دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، فیلم، رسانه و شبکه‌های اجتماعی از اصلی‌ترین عناصر معرفی یک فکر و اندیشه هستند.

وی گفت: رسانه‌ها، منبرهای عصر جدید هستند که برای دفاع از اعتقادات و باورها باید از آن‌ها نهایت بهره را برد.

حجت‌الاسلام دکتر طاهری در بخش دیگری از سخنانش یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود در ستاد امر به معروف و نهی از منکر را برگزاری جشنواره‌های ملی برشمرد و یادآور شد: باید هنر را وارد زندگی مردم کنیم. یعنی آن چه لازم است به مردم گفته شود، در قالب هنر منعکس شود.

وی مهم‌ترین وظیفه انبیا و اهل‌بیت (ع) را ابلاغ پیام دین عنوان کرد و بیان داشت: اگر بتوانیم حرف حق، معروف و بایدهایی که خداوند متعال را خشنود کرده و جامعه را به پویایی می‌رساند به جامعه منتقل کنیم در رسالت انبیا شریک خواهیم بود.

این مقام مسئول با تأکید بر این‌که ستاد امر به معروف بستر و زمینه لازم برای بسط خوبی‌ها و معروف‌ها در جامعه را فراهم می‌کند، گفت: از تمام هنرمندان دعوت می‌کنیم تا در این مسیر که در حقیقت بیان مصادیق خوبی‌ها، معروفات و بی تفاوت نبودن است به یاری ستاد بیایند.

وی اضافه کرد: در این جشنواره می‌خواهیم مُبلغ خوبی‌ها، قانون‌گرایی و دفاع از هویت ملی و مذهبی بوده و فرهنگ‌های اصیل اسلامی همانند عفاف و حجاب، خانواده، شهادت، ایثار، کمک به همنوع و... در قالب رسانه و هنر منتقل کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همچنین از برگزاری این جشنواره به صورت بین‌المللی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: باید این جشنواره در میان هنرمندان دغدغه‌مند و متخصص فراگیر شود.

امر به معروف به دنبال مچ گرفتن نیست

این گزارش می‌افزاید، آیت‌الله کاظم صدیقی نیز با تسلیت ایام فاطمیه بیان داشت: حضرت زهرا (س) بلندگوی دین، آوای عدالت و صدای ولایت کارساز علوی بودند که باید تلاش هنرمندان ما تثبیت این ویژگی‌ها در قلوب افراد باشد.

وی افزود: امروز آوایی به بلندای آوای حضرت زهرا (س) در رساندن عدالت وجود ندارد و ما باید از رسانه و هنر برای تبیین این موضوع نهایت بهره ببریم.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، مفهوم خطبه حضرت زهرا (س) را روانشناسی سیاسی و اجتماعی دانست و تأکید کرد: این خطبه از ظرفیت لازم برای ساخت فیلم و سریال درباره آن برخوردار است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که صدیقه کبری (س) امر به معروف و نهی از منکر را تضمین مصلحت عامه بیان می‌کنند، خاطرنشان ساخت: دختر نبی اکرم (ص) فریضتین را تمدن ساز، جامعه ساز و فرهنگ ساز می‌دانستند.

وی مبنای سخنان حضرت زهرا (س) را ایجاد وحدت در جامعه دانست و تصریح کرد: وحدت تنظیم کننده مصالح عمومی است.

آیت‌الله صدیقی با بیان این‌که هنرمندان در برجسته کردن نقش امر به معروف و نهی از منکر باید جریان ساز باشند، تصریح کرد: فرهنگ و تمدن می‌تواند در قالب هنر خود را نمایان کند.

به گفته آیت‌الله صدیقی، امر به معروف و نهی از منکر برای خشونت، یقه گرفتن و مچ گرفتن نیست، بلکه سبب ایجاد نشاط و قدرت جمعی زیر پرچم الهی ولایت می‌شود و افزود: باید فریضتین به عنوان اهرم، موتور و قوه عاقله به مردم و امت توحیدی ارائه شود.

وی همچنین خواستار تداوم جشنواره معروف شد و خاطرنشان کرد: باید ضمن برنامه‌ریزی برای یک حرکت مستمر، از فاخرترین محتواها و بهترین مجریان بهره برد. همچنین گام به گام خروجی‌های جشنواره رصد و برای آن برنامه‌ریزی شود.

امام جمعه موقت تهران از جشنواره معروف به عنوان یک ابتکار یاد کرد و گفت: باید نتیجه و میوه این جشنواره ایجاد نشاط، مشارکت و وحدت در جامعه باشد.

گفتنی است؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ریأست شورای سیاستگذاری جشنواره معروف را عهده دار است و حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود تاتلاری معاون فرهنگی ستاد رئیس جشنواره و مهرداد توکلی دبیر کل جشنواره ملی معروف می‌باشد.

اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره معروف نیز بدین شرح است؛ «حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین طاهری آکردی»، «حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود تاتلاری»، «مهرداد توکلی»، «محمدعلی زهره‌ای قائم مقام وزیر و معاون توسعه منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی»، «مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»، «حسن عابدینی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران»، «کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «فاطمه زارعان مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی»، «محمد احسان خرامید مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات»، «غلامرضا منتظمی رئیس کنفرانس بین‌الملل افق نو»، «امیر وجدانی نیا مدیرکل دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بنیاد شهید و امور ایثارگران»، «پرویز فارسیجانی تهیه کننده و کارگردان»، «علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران»، «جهانگیر الماسی، کارگردان و بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر»، «حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهرودی رئیس سازمان فرهنگی و ارتباطات اسلامی قم».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha