۰ نفر

همه چیز درباره اجرای وال‌ مش در اسکلت فلزی

۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۹:۳۶
کد خبر: 811922
همه چیز درباره اجرای وال‌ مش در اسکلت فلزی

در ایران طی چند دهه گذشته، توجه زیادی به طراحی و اجرای صحیح ساختمان‌ها شده است. این تاکید در بهبود عملکرد کلی ساختمان‌ها در هنگام زلزله بسیار مؤثر بوده. با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که در کنار تمرکز بر طراحی و اجرای صحیح اجزای سازه‌ای ساختمان (تیرها، ستون‌ها، اتصالات و ...)، مهار اجزای غیرسازه‌ای (دیوارها) در ساختمان‌ها نیز بسیار مهم است.

اجزای غیرسازه‌ای، اگرچه به طور مستقیم بخشی از چارچوب سازه ساختمان نیستند، اما نقش مهمی در عملکرد آن ایفا می‌کنند. روش‌های مختلفی برای مهار لرزه‌ای دیوارها مورد استفاده قرارمی‌گیرد. وال‌ مش دیوار جدیدترین فناوری موجود در این زمینه است که طی سالیان اخیر مورد استقبال ویژه‌ای از جانب صنعت ساختمان ایران قرار گرفته است.

درباره وال ‌مش

در راستای معرفی روش‌های مهار دیوارهای غیرسازه‌ای در برابر نیروهای زلزله، پیوست ششم استاندارد 2800 از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منتشر شده است. در این استاندارد، مهار دیوار با استفاده از شبکه الیاف به عنوان روش نوین مهار لرزه‌ای دیوار معرفی شده و به عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای سایر روش‌های سنتی پیشنهاد شده است. این روش با نام تجاری وال ‌مش در صنعت ساختمان ایران شناخته می‌شود.

وال ‌مش به عنوان یک روش ساخت نوین، از فناوری کامپوزیت‌های سیمانی تقویت شده با الیاف (FRCM) برگرفته شده است. در این راهکار، نوارهای مش فایبرگلاس روی دیوار قرار گرفته و یک پلاستر سیمانی یا گچی روی آن اجرا می‏شود. ترکیب حاصل یک کامپوزیت توانمند ایجاد می‏کند که دیوار را در برابر لنگر حاصل از نیروی برون صفحه زلزله مستحکم می‏کند.

کاربرد و اهمیت استفاده از وال‌ مش

زلزله‌های اخیر کشور به خصوص زلزله سال 1396 کرمانشاه نشان داد که با وجود حفظ پایداری سازه اصلی ساختمان‌ها در برابر زلزله، بخش زیادی از خسارات مالی و جانی وارد شده، ناشی از خرابی اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها (از جمله دیوارهای داخلی و پیرامونی) است. این مسئله بیانگر وجود ضعف جدی در طراحی و عدم رعایت جزئیات اجرایی دیوارهای غیرسازه‌ای است. علاوه بر آن  دنبال کردن روش‌های اجرای سنتی بر میزان خرابی این دیوارها می‌افزاید. مهار لرزه‌ای اجزای غیرسازه‌ای در کنار حفظ پایداری کلی سازه اصلی از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین جهت انتخاب سیستم مناسب برای مهار دیوارهای غیرسازه‌ای و طراحی و اجرای صحیح آن امری حائز اهمیت است.

در پاسخ به این سوال که وال ‌مش چیست و چه کاربردی دارد باید بگوییم وال‌ مش به عنوان یک کامپوزیت تقویت‌کننده روی دیوارهای غیرسازه‌ای اجرا می‌شود و پایداری دیوار هنگام وقوع زلزله را حفظ می‌نماید. در واقع تمام لنگر برون صفحه‌ای که در اثر نیروهای جانبی باد و زلزله به دیوار وارد می‌شود در نوارهای وال‌ مش توزیع شده و کامپوزیت قدرتمندی که از ترکیب یک پلاستر معدنی و توری فایبرگلاس تشکیل شده است این لنگرها را تحمل می‌کند.

همه چیز درباره اجرای وال‌ مش در اسکلت فلزی

وال‌مش در اسکلت فلزی و نحوه اجرای آن

اجرای وال‌ مش بسیار آسان و سریع است و یک اکیپ نیمه ماهر نیز می‌تواند آن را اجرا کند. همچنین وال ‌مش در هر دو نوع سازه بتنی و فولادی قابل اجراست و مراحل اجرایی آن در هر دو نوع سازه یکسان است. به‌علاوه برای آن که بتوانید تخمین مناسبی از قیمت وال مش برای پروژه‌تان داشته باشید می‌توانید با کارشناسان شرکت وال‌ مش تماس بگیرید. به طور خلاصه می‌توان روند اجرای وال ‌مش را به شکل زیر تشریح کرد:

  • ابتدا دیوارچینی به شکل متعارف انجام می‌گیرد. در دیوارچینی از هیچ گونه وال ‌پستی استفاده نمی‌شود و نیازی به اجرای میلگرد بستر نیز نیست. همچنین در راهکار وال‌ مش محدودیتی در طول و ارتفاع دیوارها وجود ندارد. جهت عدم مشارکت دیوار در باربری جانبی، استفاده از فوم تراکم‌پذیر (یونولیت) در محل اتصال دیوار به تیر و ستون‌ها ضروری است.
  • پس از دیوارچینی، یک لایه پلاستر معدنی (گچی یا سیمانی) روی دیوار اجرا شده و نوار مش فایبرگلاس به عرض مشخص شده در نقشه‌های محاسباتی روی این پلاستر نصب می‌گردد. پس از نصب توری فایبرگلاس، یک لایه پلاستر نهایی روی آن را می‌پوشاند.
  • جهت جلوگیری از حرکت برون صفحه دیوار و تحمل نیروهای برشی، نبشی‌های منقطع در تراز زیر سقف نصب می‌شوند. این نبشی‌ها را می‌توان با استفاده از پیچ و رولپلاک یا چسب اپوکسی به زیر تیر یا سقف متصل کرد.

همانطور که مشاهده شد، اجرای وال ‌مش مراحل ساده‌ای دارد و نیازی به حضور نیروهای متخصص ندارد. با این حال اجرای وال‌ مش نکات فنی نیز داشته که باید رعایت شوند. در صورتی که اکیپ کاری مورد نظر برای اجرای وال ‌مش، تجربه اجرای آن را نداشته باشد بهتر است از شرکت ارائه دهنده وال ‌مش جهت آموزش نیروها برای اجرا کمک گرفته شود. افرادی که تجربه بالایی در اجرای وال ‌مش دارند می‌توانند با حضور در محل پروژه و اجرای وال‌ مش روی یک دیوار در کمتر از چند ساعت کارگران پروژه را آموزش دهند.

همه چیز درباره اجرای وال‌ مش در اسکلت فلزی

نکات اجرای وال‌مش در اسکلت فلزی

همان گونه که پیشتر نیز بیان شد، اجرای وال ‌مش در اسکلت فلزی و بتنی مراحل متفاوتی نداشته و نحوه اجرا در هر دو نوع سازه مشابه است. با این حال آماده‌سازی سطح بتن و فولاد برای اجرای چسب اپوکسی (که برای اتصال نبشی یه تراز زیر سقف استفاده می‌شود) کمی متفاوت است. آماده‌سازی سطح فولاد به طور خلاصه شامل نکات زیر است:

  • سطح فولاد در هنگام اجرای چسب اپوکسی باید کاملا تمیز باشد و از هرگونه آلودگی از جمله روغن، گرد و غبار و ... پاک شود.
  • در صورتی که پوشش ضدزنگ روی سطح فولاد اجرا شده باشد لازم است تا این پوشش در محل اتصال نبشی برداشته شود تا چسب اپوکسی مستقیماً روی سطح فولاد اجرا شود.
  • به دلیل انجام عملیات جوشکاری در سازه‌های فولادی، ممکن است پاشش قطرات فلزات مذاب جوشکاری (اسپاتر جوش) در محل مورد نظر اتفاق بیفتد که باید قبل از اجرای اپوکسی، محل مورد نظر با روش مناسب (مانند سابیدن) تمیز شود.
  • سطح فولاد در محل مورد نظر ممکن است دچار زنگ‌زدگی شده باشد که باید با روش مناسب (مانند سابیدن) تمیز شود.

همه چیز درباره اجرای وال‌ مش در اسکلت فلزی

سخن پایانی

همگام شدن با پیشرفت تکنولوژی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان مانند تمام صنایع دیگر امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. وال‌ مش از جمله این فناوری‌های نوین است که وارد صنعت ساختمان ایران شده و مزایای فراوانی نسبت به سایر روش‌ها ارائه داده است. در استفاده از وال‌ مش باید توجه شود که تولید این محصول نیاز به دانش فنی بالایی داشته و پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد. بنابراین انتخاب بهترین تولیدکننده وال ‌مش می‌تواند خیال کارفرمایان را از استاندارد بودن محصولات وال‌ مش راحت کند. در ایران شرکت پدیدار بن نوین مهر برای اولین بار این محصول را تولید نمود و آن را با نام تجاری وال‌ مش روانه بازار نمود و پس از آن بود که مهار دیوار به شبکه الیاف با نام وال‌ مش شناخته شد. این شرکت همچنان به عنوان پیشرو در تولید این محصول در حال فعالیت است.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha