۳ نفر

خبر مهم رییس کل بانک مرکزی از شاخص‌های اقتصادی / دلار چند می‌شود؟

۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۲:۰۰
کد خبر: 811685
خبر مهم رییس کل بانک مرکزی از شاخص‌های اقتصادی / دلار چند می‌شود؟

رییس کل بانک مرکزی گفت: یکی از ابزارها برای مدیریت بازار ارز، سوآپ است که آن را شروع کردیم و اگر امروز در بخش درهم در بازار مشکلی نداریم به دلیل استفاده از ابزار سوآپ است و آنقدر درهم عرضه می‌کنیم پایان روز با مازاد درهم مواجه می‌شویم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا،  محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی تامین مالی ارزی پروژه‌های اقتصادی کشور «عرضه اولین اوراق مراحبه ارزی کشور در مرکز مبادله ایران» با بیان اینکه این اولین اوراق ارزی است که در ایران عرضه می‌شود و پیش از این در خارج از کشور در انگلیس و ترکیه عرضه شده بود، اظهار داشت: رشد و تورم مورد تاکید رهبری باید با هم کنترل شوند و برای تحقق این سیاست باید منابع رشد را تامین کنیم اما یکی از مشکلات تامین مالی است که برای رفع این مشکل یکی از راه‌های تامین مالی همین ابزار و اوراق مراحبه ارزی است. 

وی ادامه داد: از ابتدا اعلام کردیم که سیاست ما در بانک مرکزی در اقتصاد، تثبیت است و براساس مبنای نظری این سیاست را تعیین کردیم که بخشی از آن به ارز و بخشی دیگر در پول است. در حوزه سیاست‌های ارزی منظور از تثبیت کاهش بی ثباتی نرخ ارز است و اگر بتوانیم میزان کاهش بی‌ثباتی را به کمتر از ۵ درصد برسانیم، می‌توان ارز را به سطح ثبات رساند که البته این تا حدودی محقق شده‌است.  

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به سرعت به دنبال تغییر کارکرد مرکز مبادله گذشته بودیم تا مرکز مبادله با ایده جدید فعال شود، اظهار داشت: در مرکز مبادله ارز و طلا به تدریج سامانه‌ها را آماده و ایده را کامل کردیم و به زودی آثار مثبت کارکرد این مرکز را در فضای فزاینده اقتصاد ایران می‌بینیم. 

فرزین تاکید کرد: یکی از ابزارها برای مدیریت بازار ارز، سوآپ است که آن را شروع کردیم و اگر امروز در بخش درهم در بازار مشکلی نداریم به دلیل استفاده از ابزار سوآپ است و آنقدر درهم عرضه می‌کنیم پایان روز با مازاد درهم مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات کنترل انتظارات تورمی در جامعه بوده‌، واقعیت این است که نرخ ارز در ایران شناور نیست و بازار ارز خزنده است که این روند در مقاطعی به ما آسیب می زند و شدیداً تجار از این خزندگی ارز  آسیب می بینند از این رو کنترل این خزندگی نیاز به ابزار و مقررات دارد. انتظارات یه شدت نقش منفی دارند و افرادی هر صبحی که بیدار می شوند تا شب دائما در حال تولید انتظارات منفی هستند اما شاهد آن هستیم که تاثیر آنها در حال کاهش است و نظر سنجی نشان می دهند انتظارات تورمی هر چند همچنان بالا است اما روند آن رو به کاهش است.

فرزین افزود: ابزار دیگر بانک مرکزی فوروارد و سلف است که به صورت فردایی، پس فردایی و هر شنبه بوده تا به فعالان اقتصادی علامت رو به جلو بدهیم تا و نرخ ارز را باثبات حفظ کنیم. اما برای استفاده از ابزار فوروارد باید از سیستم بیمه‌ای استفاده کنیم و از این رو صندوق تثبیت ارز را طراحی کردیم که در حال تدوین اساسنامه آن هستیم.

وی خاطر نشان کرد: دلیل ما از صندوق توسعه ملی این بود که مابه تفاوت فروش نفت را در این صندوق را ذخیره کنیم و آن را به بخش خصوصی ارایه دهیم  که اساس آن هم تثبیت بود اما سیاست ما ایجاد صندوق تثبیت ارزی است تا ریسک نوسانات ارز در آینده را با این ابزار پوشش دهیم تا خیال بازرگان راحت باشد که برای مثال تا ٣ ماه آینده نرخ ارز نوساناتی نخواهد داشت که البته  به دنبال این هستیم که مدت‌های تثبیت ارز بلندتر کنیم.

رییس کل بانک مرکزی افزود: اقدام دیگر بانک مرکزی جایگزین کردن ارزهای محلی به جای به دلار و یورو در مبادلات است که نمونه موفق آن تامین ارز در ایام اربعین بود. به دنبال مکانیسم‌های جدیدی هستیم که در مبادلات با کشورهای همسایه از ارزهای محلی استفاده کنیم که در این باره اخیرا با سوریه مذاکراتی  داشتیم و به زودی عملیاتی خواهد شد.

وی تاکید کرد: نرخی که اینجا در مرکز مبادله ارز و طلا اعلام می‌شود، باید نرخ رسمی باشد و به تدریج باید مردم این نرخ را بپذیرند و اینجا باید تابلوهایی باشند که به مردم علامت دهند و به طور قطع اگر نتوانیم بازار مرجع داشته باشیم نمی توانیم بازار ارز را مدیریت کنیم.

وی درباره بخش طلای مرکز مبادله ارز و طلا اظهار داشت: باید توجه داشت که طلا و ارز جایگزین هم هستند و بازار طلا  بسیار بازار بزرگی هم در ایران و هم در کشورهای همسایه است و نمی توان این بازار را فراموش کرد.

فرزین همچنین درباره سیاست کنترل رشد نقدینگی در بانک مرکزی گفت: سیاست کنترل رشد نقدینگی بوده که خوشبختانه با اقدامات انجام شده روند کاهشب بوده و تا پایان امسال رشد نقدینگی به ٢۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مرکز مبادله محل مراجعه تجار برای رفع مشکلات ارزی خواهد بود، ادامه داد: اینکه تجار باید در مراجعه به بانک مرکزی دسترسی سختی دارند، روند مطلوبی نیست اما قرار بر این است که تمام علمیات ارزی به این ساختمان منتقل شود و بانک مرکزی تنها سیاست‌گذار خواهد بود و اینجا محل مذاکرات و مراجعات بخش خصوصی و تجار می‌شود.

وی همچنین با اشاره به عرضه اوراق مراحبه ارزی برای اولین بار در کشور گفت: هر چند منابع برای تامین مالی‌ها وجود دارد اما همواره یکی از نگرانی‌ها تامین منابع ارزی است چراکه در شرایط وجود مقررات سخت امکان استفاده از منابع آن وجو ندارد اما این ابزارهایی در دست طراحی است که از آن برای تامین منابع استفاده کنیم که اوراق مراحبه یکی از آن است. این روش انقدر محکم است که افراد در خارج هم می‌توانند این اوراق را خریداری کنند و شراکت داشته باشند و  نرخ سود این اوراق هم ۶ درصد باست که سود جذاب محسوب می‌شود.

فرزین با تاکید بر اینکه سیاست‌های پولی نباید به رشد آسیب وارد کنند، گفت: در حال حاضر قیمت‌های دارایی نوسانات کاهش پیدا کرده و روز شنبه آمار تورم تولید کننده، ppi، منتشر شد که نرخ آن زیر یک درصد بود که و در بخش صنعت هم عدد صفر درصد بود و این علامت و آمار را امیدوار می‌کند چراکه کاهش ppi به تدریج منتج به کاهش cpi می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    2 0
    اسم ارزپاشی به قیمت سر کار موندن خودش رو گذاشته ثبات نرخ ارز!
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    آی کلک . ۴ میلیارد دلار دادی چای بخرن. شریک بودی کلک .