۲ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

جزییات بیشتر از مصوبه جدید مجلس برای بازنشستگان/ قرار نیست حقوق بازنشسته‌ها با تورم افزایش یابد

۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۸:۳۱
کد خبر: 811147
جزییات بیشتر از مصوبه جدید مجلس برای بازنشستگان/ قرار نیست حقوق بازنشسته‌ها با تورم افزایش یابد

یک نماینده مجلس با بیان اینکه در گذشته حداکثر سن بازنشستگی برای آقایان 65 سال بود که این در مجلس به 62 سال رسید و برای خانم‌ها 60 بود که 55 سال شده، گفت: افرادی که خودشان تمایل داشته باشند می‌توانند علاوه بر آن 30 سال بیشتر هم به کار ادامه دهند؛ یعنی اکنون افراد بعد از 30 سال کارکردن می‌توانند بازنشسته شوند، ولی قبلاً اجبار بود که حتما بازنشسته شوند، اما با این قانون علاوه بر آن 30 سال افراد می توانند به ازای هر سال دو ماه بیشتر کنند.

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص مصوبه جدید مجلس برای بازنشستگان گفت: قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اینگونه تصویب شد که در سال اول 40 درصد، در سال دوم 30 درصد و در سال سوم 30 درصد دیگر به حقوق بازنشستگان اضافه ‌شود و اکنون چند مدتی است که در خصوص بازنشستگی در مجلس و کمیسیون بحث شده است که این به معنای آن نیست که افراد باید به صورت اجبار بازنشسته شوند و یا ما سن بازنشستگی را افزایش داده‌ایم.  

وی در ادامه توضیح داد: وقتی فردی حدود 30 سال مشغول به فعالیت در حوزه تخصصی خودش بوده، احتیاج به بازنشستگی دارد؛ اما میزان میانگین سن امید به زندگی در ایران خیلی متفاوت است و باید یک فرصتی باشد که مردم بتوانند از زندگی خودشان استفاده کنند؛ این در حالی است که در گذشته حداکثر سن بازنشستگی برای آقایان 65 سال بود که این در مجلس به 62 سال رسید و برای خانم‌ها 60 بود که 55 سال شده؛ اما افرادی که خودشان تمایل داشته باشند می‌توانند علاوه بر آن 30 سال بیشتر هم به کار ادامه دهند و این در  صحن علنی مصوب شده است.  

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: افراد بعد از 30 سال کارکردن می‌توانند بازنشسته شوند، ولی قبلاً اجبار بود که حتما بازنشسته شوند، اما با این قانون علاوه بر آن 30 سال، کسانی که بخواهند هر سال، 2 ماه به سن بازنشستگی‌شان افزایش پیدا می‌کند.

ابراهیمی تصریح کرد: من با قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به این شکل موافق نبودم؛ چون چیزی که ما می‌خواستیم نبود؛البته طراح همسان‌سازی من بودم و 208 امضا جمع کردیم؛ به این معنا که ما می‌خواستیم همان سال اول 90 درصد حقوق بازنشستگان افزایش پیدا کند و منبع اعتبارش هم مشخص شود.

وی معتقد است، یک قانون نیم‌بندی برای بازنشستگان مصوب شد؛ این در حالی است که باید دو منبع پرداخت برای حقوق بازنشستگان مشخص بشود که فردا شورای نگهبان ایراد نگیرد.

ابراهیمب گفت: ما می‌خواستیم حقوق بازنشستگان در اولین سال 90 درصد افزایش یابد که متاسفانه به علت مخالفت، دولت در لایحه نیاورده بود؛ با این حال پیگیری‌هایی انجام دادیم و نهایتاً به این شکل مصوب شد؛ به نحوی که مطابق این قانون حقوق این قشر در سال اول 40 درصد، در سال دوم 30 درصد و در سال سوم 30 درصد دیگر اضافه می‌شود.

این نماینده مجلس در خصوص نسبت افزایش حقوق‌ها با تورم سالانه گفت: تورم برای کل کارکنان مشکل ایجاد کرده، ولی بحث این بود که همترازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری با شاغلین صورت گیرد؛ هر چند با توجه به تورم برای همه مشکل ایجاد شده است. براساس قانون افزایش حقوق بازنشسته‌ها باید متناسب با افزایش تورم باشد؛ منتهی این شرایط ممکن نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha