۰ نفر

افغانستان سرمست از بوی نفت!

۱۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۵۴
کد خبر: 811143
افغانستان سرمست از بوی نفت!

روز گذشته رسانه های افغانستان اخبار و تصاویری از آغاز استخراج نفت از هشت حلقه چاه جدید در منطقه قشقری ولایت سرپل در شمال این کشور منتشر کردند؛ اخباری که بیانگر تحقق وعده های ماه های گذشته مقامات طالبان بود و تصاویری که مهندسان چینی زیادی به عنوان مجریان طرح در آن مشاهده می شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جمهوری اسلامی، در تیر ماه امسال(کمتر از پنج ماه پیش) بود که شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرد استخراج نفت از چاه‌های منطقه قشقری حوزه‌ آمو دریا در ولایت سرپل را آغاز کرده است.

در تیرماه ، اعلام شد که ظرفیت تولید چاه ها روزانه حدود ۱۰۰ تن (۱۸۰۰ بشکه) است اما در ماه های آینده این ظرفیت افزایش خواهد یافت و حالا با آغاز استخراج نفت از هشت حلقه چاه جدید افغانستان با سرمایه گذاری و فعالیت شرکت های چینی، میزان استخراج نفت نسبت به تیر ماه امسال نزدیک به سه برابر افزایش یافته به بیش از پنج هزار بشکه در روز رسیده است.

افغانستان سرمست از بوی نفت؛ چینی ها سر چاه ها

شهاب الدین دلاور روز گذشته در مراسم آغاز استخراج نفت از چاه های جدید، این خبر را اعلام کرد که در اوایل سال آینده میلادی یعنی حدود دو یا سه ماه دیگر، با راه اندازی چند چاه جدید دیگر، ظرفیت تولید نفت از حوزه قشقری آمو دریا به نزدیک به ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و بعد از تکمیل فعالیت های حفاری در این منطقه، افغانستان سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از محل استخراج نفت از حوزه نفتی آمودریا درامد خواهد داشت.

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان هم روز گذشته در مراسم اغاز استخراج نفت از چاه های جدید حضور داشت و اعلام کرد درامد حاصل از نفت این منطقه در ولایت سرپل، ابتدا صرف توسعه همین منطقه و اجرای پروژه های مختلف در آن خواهد شد و برای کل کشور نیز عایدی های زیادی به همراه خواهد داشت.

افغانستان سرمست از بوی نفت؛ چینی ها سر چاه ها

تا چندی پیش ، استخراج نفر در حوزه نفتی قشقری آمودریا از ۹ حلقه چاه انجام می شد و حالا به ۱۷ چاه افزایش یافته است. قرار است به زودی پنج حلقه چاه دیگر هم وارد فاز استخراج نفت شود.

به گفته مقامات حکومت سرپرست افغانستان، ذخایر این حوزه نفتی حدود ٨٧ میلیون بشکه تخمین زده شده است.

اگرچه رقم های کنونی استخراج نفت افغانستان، ارقام چندان قابل توجهی نسبت به بازارهای نفتی جهان به نظر نمی رسد اما روند افزایشی استخراج نفت در افغانستان که با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است، می تواند نوید بخش خبرهای خوب برای مردم و اقتصاد این کشور در سال های آینده باشد.

بر اساس آخرین اکتشافات نفت‌ و گاز در افغانستان، این کشور حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت خام و حدود ۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و ۵۶۲ میلیون بشکه گاز مایع را به صورت پتانسیل در اختیار دارد.

افغانستان سرمست از بوی نفت؛ چینی ها سر چاه ها

قرارداد واگذاری استخراج و پالایش نفت حوزه قشقری در ولایت سرپل از سوی طالبان به شرکت ملی نفت چین واگذار شده است.
برپایه اطلاعات وزارت معادن و نفت، شرک ملی نفت چین در سال جاری میلادی ۱۶۲ میلیون دلار در بخش استخراج نفت خام در بلاک قشقری حوزه آمو دریا سرمایه‌گذاری خواهد کرد که این سرمایه‌گذاری طی ۳ سال به ۵۴۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

پیش تر سرپرست وزارت معادن و نفت حکومت طالبان در مراسم "عقد قرارداد استخراج نفت آمودریا با شرکت چینی" با تاکید بر این که با آغاز کار استخراج نفت از این حوزه، تا سه سال دیگر نفت افغانستان به دیگر کشور های جهان صادر خواهد شد، گفته بود که در این پروژه ۵۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و برای بیش از سه هزار نفر زمینه کار ایجاد می شود.

حوزه نفتی آمودریا در شمال افغانستان از بخش‌های نفت‌خیز این کشور است که در ولایت‌های سرپل و فاریاب قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • M IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    3 1
    دمشون گرم که درآمد اولیه رو خرج همون منطقه میکنن . یاد بگیرید
  • ناشناس IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 0
    به امید موفقیت های بیشتر زنده باد افغانستان