۱ نفر

مشاوره تغذیه‌ای برای سلامت دوره قاعدگی؛ ارتباط رژیم غذایی با قاعدگی

۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰
کد خبر: 810934
مشاوره تغذیه‌ای برای سلامت دوره قاعدگی؛ ارتباط رژیم غذایی با قاعدگی

​ غذاهایی که ما می‌خوریم به طور مستقیم روی سلامت بدن ما تاثیر می‌گذارند. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مقوی می‌تواند در کاهش دردهای قاعدگی، جلوگیری از کم خونی و بهبود عملکرد بدن موثر باشد. مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر از نیمی از خانم‌ها در دوران قاعدگی از دردهای مختلف رنج می‌برند و در 15 درصد از افراد، این درد به اندازه‌ای است که فرد به مدت 1 تا 2 روز نمی‌تواند به امور روزمره زندگی رسیدگی کند. جالب است بدانید که خوردن غذاهای مفید می‌تواند به کاهش دردهای قاعدگی، کاهش التهاب و همچنین پشت سر گذاشتن یک دوره قاعدگی راحت‌تر به شما کمک کند. ​

اما کدام مواد غذایی به سلامت ما در دوران قاعدگی کمک می‌کنند و رژیم غذایی چطور بر قاعدگی تاثیر می‌گذارد؟ در این مقاله می‌توانید با نکاتی مهم در مورد ارتباط رژیم غذایی با قاعدگی و همچنین معرفی غذاهای مفید برای سلامت چرخه قاعدگی آشنا شوید.

رژیم غذایی چه ارتباطی با قاعدگی دارد؟

رعایت رژیم غذایی در دوران پریودی می‌توان به کاهش درد، جلوگیری از کم خونی؛ کاهش نفخ و همچنین جلوگیری از خونریزی‌های شدید کمک کند. از طرف دیگر پیروی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند جلوی بروز مشکلات روحی و افسردگی‌های پیش از قاعدگی را تا حد زیادی بگیرد. مصرف غذاهای سرشار از آهن، ویتامین b12 و همچنین مواد معدنی مورد نیاز بدن موجب می‌شود تا در دوران قاعدگی سرحال‌تر باشید و کمتر دچار ضعف و بی‌حالی شوید.

در دوران قاعدگی از چه غذاهایی استفاده کنیم؟

مشاوره تغذیه‌ای برای سلامت دوره قاعدگی؛ ارتباط رژیم غذایی با قاعدگیمشاوره تغذیه‌ای برای سلامت دوره قاعدگی؛ ارتباط رژیم غذایی با قاعدگی

در دوران قاعدگی سعی کنید بیشتر غذاهای مفید و سالم مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که همه غذاهایی که شما در طول ماه می‌خورید، می‌توانند روی شرایط شما در این دوران موثر باشند. اگر در طول ماه بیشتر از سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها و پروتئین‌های گیاهی و حیوانی سالم استفاده کنید، دوره پریودی راحت‌تری را پشت سر خواهید گذاشت. اما مصرف کدام غذاها و خوراکی‌ها برای سلامت دوره قاعدگی ضروری هستند. در ادامه می‌توانید با لیستی از بهترین مواد غذایی در این دوران آشنا شوید.

1- میوه و سبزیجات تازه

در دوران قاعدگی سعی کنید بیشتر از هر زمان دیگری از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید. هیدراته نگه داشتن بدن در این دوران می‌تواند به کاهش سردرد و همچنین تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک کند. به خاطر داشته باشید که در این دوران باید برای جلوگیری از ضعف و سرگیجه از سبزیجات برگ سبز استفاده کنید. سبزیجاتی مثل اسفناج و کلم پیچ برای متعادل نگه داشتن آهن مورد نیاز بدن بسیار مفید هستند و از کم خونی جلوگیری می‌کنند.

2- ماهی

مشاوره تغذیه‌ای برای سلامت دوره قاعدگی؛ ارتباط رژیم غذایی با قاعدگیمشاوره تغذیه‌ای برای سلامت دوره قاعدگی؛ ارتباط رژیم غذایی با قاعدگی

ماهی یکی از سالم‌ترین انواع پروتئین‌های حیوانی است که به دلیل وجود آهن و اسیدهای امگا 3 برای سلامت بدن در دوران قاعدگی مفید است. مصرف ماهی برای کاهش دردهای قاعدگی مفید است و از نوسانات خلقی در این دوران جلوگیری می‌کند.

3- شکلات تلخ

اکثر خانم‌ها در دوران قاعدگی میل بیشتری به شیرینی پیدا می‌کنند. سعی کنید در دوران قاعدگی به جای خوردن انواع شیرینی و شکلات‌های مضر از کمی شکلات تلخ استفاده کنید. شکلات تلخ سرشار از آهن و منیزیم است و فواید زیادی برای بدن دارد.

4- آجیل و مغزها

مصرف انواع آجیل و مغز در دوران قاعدگی اهمیت زیادی بر سلامت خانم‌ها دارد. مغزها سرشار از امگا 3، اسیدهای چرب مفید و پروتئین هستند و به همین دلیل از ضعف بدن جلوگیری می‌کنند و نقش مهمی بر دردهای قاعدگی دارند. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آجیل‌هایی مثل بادام زمینی و بادام هندی می‌تواند درد پریودی را تا حد زیادی کاهش دهد.

5- حبوبات

حبوبات یکی دیگر از سالم‌ترین خوراکی‌ها برای تامین مواد معدنی و پروتئین‌های مورد نیاز بدن است. مصرف حبوبات به ویژه عدس و لوبیا موجب افزایش انرژی بدن و همچنین جلوگیری از ضعف می‌شود. از آن جایی که حبوبات موجب نفخ می‌شود، بسیاری از خانم‌ها از مصرف آن در دوران قاعدگی اجتناب می‌کنند. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید حبوبات را به مدت 2 روز در آب بخیسانید و در این مدت چند بار آب حبوبات را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود.

6- تخم مرغ

حتما شنیده‌اید که تخم مرغ یک غذای کامل است و میزان پروتئین زیادی دارد. مصرف تخم مرغ می‌تواند به کاهش دردهای قاعدگی و تامین آهن و ویتامین‌های مورد نیاز بدن کمک کند. در دوران قاعدگی سعی کنید از تخم مرغ به عنوان صبحانه یا میان وعده استفاده کنید.

توصیه‌هایی برای تجربه یک قاعدگی راحت

فراموش نکنید که در کنار تغذیه مناسب استفاده از پدهای باکیفیت با جذب بالا نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا این دوره را راحت‌تر پشت سر بگذارید. اگر شاغل هستید و یا خونریزی شدید در دوران قاعدگی دارید، بهتر است از نوار بهداشتی مسافرتی با لایه مشبک و پنبه ای در این دوران استفاده کنید.

در دوران قاعدگی سعی کنید بیشتر از همیشه استراحت کنید و فشار کمتری به خودتان وارد کنید.

برای این که این دوران راحت‌تر سپری شود، سعی کنید کتاب بخوانید و یا خودتان را با کاری که دوست دارید مشغول کنید.

اگر در محل کار یا بیرون از منزل ناگهان پریود شدید، بدون هیچ نگرانی مقداری دستمال کاغذی بردارید و تا کنید و از آن به جای پد بهداشتی استفاده کنید. استفاده از دستمال توالت ضد حساسیت، دستمال کاغذی 300 و 200 و 150 برگ می‌تواند برای رفع این مشکل گزینه مناسبی باشد.

سخن نهایی

دوران قاعدگی یکی از چالش برانگیزترین دوره‌های زندگی یک خانم است که ممکن است سبب بروز دردهای جسمی و ناراحتی‌های روحی در او شود. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مصرف خوراکی‌های مفید به شما کمک می‌کند تا مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنید و در این دوران درد و ناراحتی کمتری را تجربه کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha