۱ نفر

بهترین خوراکی‌ها برای مبتلایان به کم خونی

۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۷
کد خبر: 810558
بهترین خوراکی‌ها برای مبتلایان به کم خونی

با اینکه ما غذاهای مناسب برای جذب آهن به بدنتان را توضیح دادیم، اما شما باید بدانید که نحوه مناسب مصرف این غذاها وجود دارد. برای مثال، اگر شما این نوع غذاها را با غذاهایی بخورید که مانع از جذب آهن می‌شوند پس گرفتن این رژیم فایده زیادی برای شما ندارد. برای همین، سعی کنید که غذاهایی مثل گوشت قرمز را همراه با غذاهای لبنیاتی مثل ماست مصرف نکنید.

 آیا شما در طول روز حس خستگی دارید و رنگتان پریده؟ اگر این علائم را دارید، امکان دارد که دچار کم خونی شده باشید. کم خونی عارضه‌ای است که موقعی رخ می‌دهد که بدن ما نتواند به اندازه کافی گلبول‌های قرمز خون را تولید کند. دلایل بروز کم خونی متنوع هستند، اما شایع‌ترین دلیل آن کمبود آهن در بدن است. آهن عنصر اصلی تشکیل دهنده گلبول‌های قرمز است و اگر به اندازه کافی تولید نشود، می‌تواند باعث ایجاد کم خونی در بدنمان شود. با این وجود، شما با تهیه غذاهایی مانند آجیل از فروشگاه آجیل و خشکبار آنلاین حاجی بادومی می‌توانید کم خونی‌تان را درمان کنید. علاوه بر آجیل، این غذاها عبارتند از:

بهترین خوراکی‌ها برای مبتلایان به کم خونی

آجیل و تخمه

یک گزینه گیاهی خیل مغذی که بین خیلی‌ها پرطرفدار است آجیل و تخمه است. هیچکس نمی‌تواند در برابر تردی و خوشمزگی آجیل و تخمه مقاومت کند. اما چیزی که آن‌ها را متمایز می‌کند مواد غذایی مفید و متنوعی است که در آن‌ها وجود دارد. برای مثال، تخمه کدو، شاهدانه و آفتابگردان در خود مقدار زیادی آهن دارند. در بین آجیل‌ها هم شما می‌توانید بادام هندی و پسته را هم برای جذب آهن مصرف کنید. بادام درختی هم در خود آهن دارد اما حواستان باشد که در بادام درختی کلسیم هم وجود دارد که مانع از جذب آهن می‌شود. در نتیجه، شما به تنهایی با خوردن بادام نمی‌توانید آهن زیادی به بدنتان برسانید. حالا که شب یلدا هم نزدیک است، از این فرصت استفاده کنید و با مشاهده قیمت آجیل شب یلدا این میان وعده‌های مغذی را برای خود خریداری کنید.

بهترین خوراکی‌ها برای مبتلایان به کم خونی

سبزی‌های برگی

آهن فقط در گوشت قرمز وجود ندارد. در واقع، سبزی‌های برگی و مخصوصاً سبزی‌هایی که رنگ سبز تیره‌ای دارند منبع غنی از آهن هستند. برای مثال، سبزی‌هایی مثل اسفناج، کلم پیچ و کلم سبز جزء سبزی‌های آهن‌دار هستند. همچنین، شما با خوردن برخی از سبزی‌های برگی هم می‌توانید فولات را به بدنتان برسانید. با این وجود، اگر شما می‌خواهید میزان جذب آهن سبزی‌های برگی را افزایش دهید، بهتر است که آن‌ها را با میوه‌ها و سبزیجاتی مصرف کنید که دارای ویتأمین ث هستند. خوردن ویتأمین ث همراه با آهن باعث افزایش جذب آهن به بدنتان می‌شود. از این رو، شما می‌توانید سبزی‌های برگی را با سبزی‌ها و میوه‌جاتی مثل پرتقال، توت فرنگی یا فلفل دلمه هم مصرف کنید.

بهترین خوراکی‌ها برای مبتلایان به کم خونی

گوشت و مرغ

داشتن یک برنامه غذایی که در آن گوشت قرمز و مرغ وجود داشته باشد برای مبتلایان کم خونی بسیار مهم است. هم در گوشت قرمز و هم در گوشت مرغ آهن وجود دارد. البته میزان آهن در گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز کمتر است. در صورتی که شما می‌خواهید میزان جذب آهن از غذاهای گوشت قرمز و مرغ را زیادتر کنید، می‌توانید در کنار آن‌ها سبزیجاتی مصرف کنید که دارای ویتأمین ث هستند. یک گزینه محبوب دیگر هم اضافه کردن آب لیمو و مصرف آن در کنار این غذاها است که به افزایش جذب آهن بدنتان کمک زیادی می‌کند.

جگر

جگر گوسفند هم یک منبع سرشار از آهن است. علاوه بر آهن، در جگر مقدار زیادی فولات وجود دارد که برای کم خونی مفید است. اما اگر شما خوردن جگر را دوست ندارید، می‌توانید اعضای دیگر گوسفند مثل دل، قلوه یا زبان آن را هم به صورت پخته یا کباب میل کنید. خوردن این اعضا هم می‌تواند آهن خونتان را افزایش دهد. (برای مشاهده قیمت میوه خشک کلیک کنید!)

غذاهای دریایی

مثل گوشت قرمز و مرغ، اکثر ماهی‌ها دارای آهن هستند. با این وجود، برخی از ماهی‌ها بیش از بقیه در خودشان آهن دارند. برای مثال، ماهی‌های خال خالی، پرستو ماهی و ماهی سالمون در گوشت خود میزان زیادی آهن دارند. اما حواستان باشد که برخی از ماهی‌ها مثل ساردین، علاوه بر آهن درون خود کلسیم دارند که خوردن کلسیم با آهن مانع از جذب آن در بدنمان می‌شود. به غیر از ماهی، شما می‌توانید برای جذب آهن، حلزون‌های صدفدار، صدف‌های خوراکی و میگو را هم به عنوان غذای دریایی آهن‌دار مصرف کنید. (برای مشاهده قیمت آجیل حاجی بادومی کلیک کنید!)

 غذاهای غنی‌سازی شده

برخی از کارخانه‌های مواد غذایی برای بعضی از محصولاتشان فرایند غنی‌سازی را اعمال می‌کنند و به آن‌ها مواد غذایی خاصی مثل ویتأمین‌ها و مواد معدنی مانند آهن را می‌زنند. اگر شما دوست داشته باشید، می‌توانید در کنار غذاهای اصلی خود این محصولات مثل آب پرتقال، غلات صبحانه، پاستا یا برنج سفید که غنی‌سازی شده به آهن هستند را تهیه کنید.

لوبیا

اگر شما کسی هستید که به خوردن گوشت قرمز علاقه ندارد یا گیاهخوار هستید، می‌توانید لوبیا را بخورید. لوبیا انتخاب خوبی هم برای گیاهخواران است و هم برای کسانی که توان مالی تهیه گوشت قرمز را ندارند. برخی از انواع لوبیا که سرشار از آهن هستند لوبیا سیاه، لوبیا قرمز، نخود و سویا هستند.

نحوه درست گرفتن رژیم برای کم خونی

با اینکه ما غذاهای مناسب برای جذب آهن به بدنتان را توضیح دادیم، اما شما باید بدانید که نحوه مناسب مصرف این غذاها وجود دارد. برای مثال، اگر شما این نوع غذاها را با غذاهایی بخورید که مانع از جذب آهن می‌شوند پس گرفتن این رژیم فایده زیادی برای شما ندارد. برای همین، سعی کنید که غذاهایی مثل گوشت قرمز را همراه با غذاهای لبنیاتی مثل ماست مصرف نکنید. همچنین، سعی کنید که یک ساعت بعد از مصرف گوشت قرمز چای نخورید، چون مانع از جذب آهن می‌شود. (برای خرید عسل طبیعی کلیک کنید!)

مصرف ویتأمین ث برای جذب آهن

شما می‌توانید برای افزایش جذب آهن، غذاهایی که ویتأمین ث دارند (مثل لیمو) را در کنار غذایتان مصرف کنید که جذب آهن را افزایش دهند. یک راه خوب دیگر هم برای درمان کم خونی مصرف غذاهایی است که سرشار از فولات و ویتأمین ب ۱۲ هستند. مصرف این غذاها برای بدنتان مفید است، زیرا آن‌ها همراه با آهن به تولید گلبول قرمز بدن شما کمک خواهد کرد. با این وجود، بدانید که گاهی اوقات فقط جذب آهن صرفاً از غذاها کافی نیست. هنوز هم برخی از افراد نمی‌توانند آهن کافی خود را از غذا به دست بیاورند و مجبور هستند که با مصرف مکمل آهن کمبود آن را در بدنشان جبران کنند.

رژیم مناسب مبتلایان به کم خونی

با اینکه ما غذاهای مفید برای مبتلایان به کم خونی را به شما معرفی کردیم، اما اگر شما در رژیم غذایی خود همه آن‌ها را اعمال نکنید، تغییر خاصی در عارضه کم خونی‌تان ایجاد نخواهد شد. بنابراین، اگر شما مبتلا به کم خونی هستید، باید رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید و غذاهایی را مصرف کنید که اول از همه آهن خونتان را افزایش دهند.

تآمین ویتأمین ب ۱۲ و ث برای خونسازی

غذاهای شما باید به خوبی ویتأمین ب ۱۲ و ویتأمین ث را به شما برسانند. این به این خاطر است که ویتأمین ب ۱۲ همراه با آهن به خونسازی شما کمک می‌کنند و ویتأمین ث هم کمک می‌کند که آهن بیشتری جذب بدن شما شود. در کل، مبتلایان کم خونی نیاز دارند که در روز ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم آهن را روزانه مصرف کنند. اگر شما بتوانید این را از غذای روزانه دریافت کنید که چه بهتر. اگر هم نه باید مکمل‌های آهن را از داروخانه تهیه کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha