۰ نفر

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه:

دنبال افزایش سهم ایران در تأمین بازار روسیه هستیم

۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵
کد خبر: 809654
دنبال افزایش سهم ایران در تأمین بازار روسیه هستیم

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه از تقویت دیپلماسی اقتصادی خبر داد و گفت: دنبال افزایش سهم ایران در تأمین بازار روسیه هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دفتر نماینده دشتستان، ابراهیم رضایی با تشریح اهداف سفر به روسیه اظهار داشت: روسیه بیش از ۱۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد، جنگ با اوکراین برخی ساختارها و روابط سابق را تغییر داده و فرصت خوبی بود که ما بتوانیم جایگزین برخی ترتیب‌های موجود در بازار روسیه و ساختارهای روسیه بشویم ولی متأسفانه در برخی حوزه‌ها کند و ضعیف عمل کردیم.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار دریافتی از طرف روسی، در هشت ماهه اول سال ۲۰۲۳ حجم کل صادرات روسیه به ایران بیش از ۱.۷ میلیارد دلار بوده است که از این میزان حدود ۱.۴ میلیارد دلار مربوط به واردات بخش کشاورزی بوده است. یعنی ۸۲ درصد از کل صادرات روسیه به ایران مربوط به این بخش بوده است.

سهم ما در صادرات به روسیه ناچیز است

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از طرفی عمده اقلام صادراتی به روسیه در هفت ماهه نخست سال هم میوه و صیفی جات بوده اند. برخی سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند به ما در ورود بهتر و بیشتر به این بازار بزرگ و عظیم کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز بازار شیلات روسیه و اورآسیا یک بازار چند میلیارد دلاری است که یا در تصاحب ترک‌ها و یا کشورهای شرق آسیا است اما کل صادرات آبزیان ما به روسیه حدود ۲۷ میلیون دلار بوده است که سهم بسیار ناچیزی است.

دکتر رضایی تصریح کرد: در موضوعات کشاورزی و صیفی جات مانند گوجه، خرما و … با همین چالش مواجهیم. ما فقط حدود ۱۴۰ میلیون دلار گوجه، فلفل، سیب زمینی و… صادرات به روسیه داریم. البته بخش اعظمی از مشکلات حاصل مشکلات و زیر ساخت‌های داخلی است.

تقاضای بالای روسیه برای خرما

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مثال ما در بازار روسیه تقاضای بالایی برای خرما داریم ولی به علت اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی ما در این حوزه ضعیف عمل می‌کنند، دولت از صنایع و کشاورزان حمایت نمی‌کند و ده‌ها مشکل دیگر؛ می‌بینیم که به صورت جدی وارد این بازار نشده ایم و عقبیم.

وی تاکید کرد: بخشی از سفر هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی به جهت ریل گذاری برای رفع این مشکلات مانند مشکلات ترانزیتی، رفع مشکلات جهت مجوزهای صادرات و … است. ما جهت رفع این مشکلات اقداماتی مانند اتصال بندر چابهار به روسیه، ایجاد کریدور شمال به جنوب، تکمیل خط ریلی رشت به آستارا و… را در سفر اخیر پیگیری خواهیم نمود.

دکتر رضایی ادامه داد: بخشی از اهداف این سفر نیز پیرامون موضوعات کلان پیش روی ما و روسیه است. برای مثال هر دو ذیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستند و باید شرایطی برای دلارزدایی از مراودات اقتصادی دو کشور صورت پذیرد. تلاش خواهیم کرد تا با رایزنی با قانونگذاران روسیه برای اجرایی شدن بهتر این موضوع قدم برداریم

تقویت دیپلماسی اقتصادی

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه ادامه داد: افزایش ارتباط با روسیه، تلاش برای تکمیل کریدور شمال به جنوب، ترتیبات امنیتی در زمان جنگ اوکراین و دیگر مسائل موجود نیازمند گفت‌وگوی مداوم با روس‌ها است. از سویی در بخشی از سفر خود پیگیر توسعه مناسبات فرهنگی با فدراسیون روسیه نیز خواهیم بود. اقدامات دو جانبه ای پیش از این صورت گرفته که نیازمند تقویت و رایزنی‌های پارلمانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: هدف ما ارتقای روابط با کشورهای همسایه است و یکی از مهمترین مسیرهای ارتقای روابط، تقویت دیپلماسی اقتصادی است. مجالس دو کشور در حل و فصل مشکلات پیش روی دیپلماسی اقتصادی می‌توانند کمک خوبی بکنند.

وی به مسأله فلسطین اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط خاص منطقه و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، با تکیه مواضع مشترک ایران و روسیه برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha