۲ نفر

چگونه کارت ملی خود را کارت بانکی کنیم؟

۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱
کد خبر: 809439
چگونه کارت ملی خود را کارت بانکی کنیم؟

بانک مرکزی در حال پیگیری است تنوع بخشی به ابزارهای پرداخت است و بر این اساس به‌روزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت، ارائه امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از برنامک‌های همراه هوشمند و استفاده از کارت‌های مجازی به جای کارت‌های فیزیکی مطابق با آخرین فناوری روز است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اواسط مرداد ماه بود با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان ثبت احوال کشور و بانک ملی جمهوری اسلامی ایران که به امضای رییس سازمان ثبت احوال کشور و مدیر عامل بانک ملی رسید، تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند کلید خورد و از این طریق شهروندان می‌توانند از کارت ملی خود در آینده نزدیک به عنوان کارت بانکی نیز استفاده کنند.

هاشم کارگر در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با بانک ملی با بیان اینکه ثبت احوال و بانک ملی از قدیمی ترین دستگاه‌های کشور هستند گفته بود: سازمان ثبت احوال به عنوان دستگاه هویت بخش به آحاد جامعه در زمان های گوناگون خدماتی را ارائه داده و این سازمان در انتخابات یکی از دستگاهای اصلی است. رئیس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه پیاده‌سازی قابلیت های هوشمند کارت ملی از جمله برنامه های سازمان ثبت احوال است، گفت: شروع این‌کار با بانک ملی دست تا علاوه بر پیاده سازی قابلیت های کارت ملی هزینه های بانک ملی را نیز کاهش دهیم تا مردم با استفاده از کارت ملی خدمات بانکی خود را انجام دهند. وی ادامه داد: تجمیع همه خدمات مالی و خدماتی در برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده است همچنین بهره مندی از توانمندی های موجود در بانک برای تولید مدارک هویتی نیز از جمله سایر بندهای تفاهم نامه است.

چاپ کارت ملی هوشمند توسط بانک ملی

همچنین در ادامه این جلسه  مدیرعامل بانک ملی هم با بیان اینکه بسیاری از موضوعاتی که درگیر آن بوده‌ایم به کمک این تفاهم نامه برطرف می‌شود، گفت: برای ارائه خدمات بهتر نظام بانکی به کشور این تفاهم نامه به امضا می رسد. وی ادامه داد: بانک ملی با ۵۲ میلیون مشتری تمام تلاش خود را بر ارائه خدمات بهتر گذاشته است و در بستر تفاهم نامه با سازمان ثبت احوال می‌توان خدمات بهتری را با مشتریان ارائه داد و شفاف تر خدمات بانکی را توسعه داد. نجارزاده اظهار کرد: به کمک اطلاعات سازمان ثبت احوال می‌توانیم مشتریان خود را شفاف تر بشناسیم و احراز هویت را انجام دهیم. رئیس بانک ملی با بیان اینکه ارائه کارت ملی هوشمند از جمله چالش‌های کشور بوده است، گفت: این امکان در بانک ملی وجود دارد که بتوانیم کارت ملی هوشمند را صادر کنیم.

کارت ملی، کارت بانکی شد؟

اوایل مهرماه مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی با اشاره به پروژه تجمیع کارت های بانکی در کارت ملی هوشمند گفت: کسانی که در بانک ملی حساب دارند می توانند در شعب بانک ملی و دستگاه های خودپرداز این بانک از کارت ملی هوشمند خود استفاده کنند. یکتا در گفتگویی رادیویی تصریح کرد: با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان ثبت احوال کشور و بانک ملی جمهوری اسلامی ایران تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند کلید خورد و از این طریق شهروندان می‌توانند از کارت ملی خود در آینده نزدیک به عنوان کارت بانکی نیز استفاده کنند. وی خاطر نشان کرد: کسانی که در بانک ملی حساب دارند می توانند در شعب بانک ملی و دستگاه های خودپرداز این بانک از کارت ملی هوشمند خود استفاده کنند. استفاده از کارت ملی فعلا در یک بانک امکان پذیر است ولی استفاده از آن در دستگاه های شتاب امکان پذیر نیست. مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی گفت: برای کاهش حجم تعداد کارت های بانکی و ارایه خدمات نوین پرداخت، یک کد منحصربه فرد الکترونیکی ایجاد خواهیم کرد. این پروژه در کل شبکه شتاب و نظام پرداخت کشور اجرا خواهد شد و در مراحل آزمون است. ۵ بانک اکنون این خدمات را ارائه می دهند و در ادامه این خدمات گسترش خواهد یافت.

بانک مرکزی برنامه‌ای برای استفاده از «کارت هوشمند ملی» ندارد

این صحبت‌ها باعث شد که زمزمه ها درباره ادغام کارت های بانکی در کارت ملی قوت بگیرید و گفته شود بعد از این از کارت ملی می‌توان به جای تمام کارت‌های بانکی استفاده کرد. این موضوع بانک مرکزی را به واکنش واداشت و مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت، در واکنش به این گمانه زنی ها گفت: بانک مرکزی هیچ‎گونه برنامه‌ ریزی برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور ندارد چراکه به لحاظ فنی این موضوع امکان پذیر نیست.

کارت ملی و تراکنش‌های بانکی

مانی یکتا در ادامه با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در فضای رسانه‌ای کشور مبنی تجمیع کارت‌های بانکی در یک کارت یا جایگزینی کارت هوشمند ملی به جای کار بانکی تاکید کرد: بانک مرکزی هیچ‎گونه برنامه‌ ریزی برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور ندارد چراکه به لحاظ فنی این موضوع امکان پذیر نیست و دلیل اصلی نیز تفاوت‌های ساختاری جدی و البته عدم انطباق ظرفیت‌های تراشه کارت هوشمند ملی با استانداردهای بین‌ المللی شبکه‌های پرداختی کارتی است. وی گفت: اما آنچه به صورت مشخص در بانک مرکزی در حال پیگیری است تنوع بخشی به ابزارهای پرداخت است و بر این اساس به‌روزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت، ارائه امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از برنامک‌های همراه هوشمند و استفاده از کارت‌های مجازی به جای کارت‌های فیزیکی مطابق با آخرین فناوری روز که تحت عنوان پروژه کهربا شناخته می‌شود در این بانک، شبکه بانکی و پرداخت در دست پیگیری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha