۰ نفر

معاون وزیر بهداشت:

سهم مردان در جامعه پرستاری کشور رو به افزایش است

۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۲۰:۲۰
کد خبر: 809393
سهم مردان در جامعه پرستاری کشور رو به افزایش است

عبادی با بیان اینکه اکنون سهم مردان در جامعه پرستاری کشور ۲۵ درصد است، گفت: ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری مرد در حال افزایش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، عباس عبادی معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در حاشیه مراسم کشوری روز بزرگداشت پرستار در حرم مطهر رضوی گفت: نسبت جنسیت در گروه پرستاری در دنیا شامل ۹۰ درصد زنان و ۱۰ درصد مردان است که این نسبت در ایران ۷۵ درصد زنان و ۲۵ درصد مردان را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: هم اکنون جامعه بزرگ پرستاری کشور با ۲۲۰ هزار نفر نیرو شامل پرستاران از مقطع کارشناسی تا دکتری، کارشناسان اتاق عمل، هوشبری و بهیاران، در هزار و ۵۰ بیمارستان کشور مشغول مراقبت و پرستاری و ارایه خدمت به بیماران هستند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: سالانه به طور متوسط بین ۶ تا هفت هزار نفر از مجموعه کارکنان نظام سلامت بازنشسته می‌شوند که حدود ۴۰ درصد از آنان در گروه پرستاری هستند.

وی با بیان اینکه هم اینک ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو در رشته پرستاری و سه هزار و ۵۰۰ دانشجو در رشته هوشبری و اتاق عمل در حال تحصیل هستند، افزود: سالانه ۲۰ درصد آن‌ها جذب مراکز درمانی در کشور می‌شوند.

عبادی ادامه داد: ضریب نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در کشور حدود ۱.۳ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است که با شاخص استاندارد (۱.۸ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی) فاصله داریم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با افزایش ظرفیت دانشکده‌های پرستاری تلاش می‌شود در سال‌های پیش رو این فاصله و کمبود را با تربیت نیروی انسانی جبران کرد.

وی افزود: در کنار افزایش پذیرش ظرفیت دانشجوی پرستاری، جذب و استخدام گروه‌های مختلف پرستاری مورد توجه است، در این راستا از سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان امور استخدامی کشور خواستاریم تا استخدام بیشتر پرستاران را مهیا کند تا مردم بتوانند خدمات با کیفیت و مطلوب‌تری را دریافت کنند.

عبادی بیان کرد: در شهرهای بزرگی مثل مشهد که پذیرای زائران ایرانی و خارجی است، فرمول متفاوتی برای افزایش سهمیه پرستاران در این کلانشهر باید عملیاتی شود که اختصاص سهمیه ویژه در این زمینه پیگیری خواهد شد.

وی گفت: ارتقای خدمت‌رسانی به بیماران نیازمند توسعه خدمات سلامت‌محور در حوزه پرستاری است و در این خصوص ۳ مسیر ویژه آموزشی، پژوهشی و بالینی در بیمارستان و منزل را دنبال می‌کنیم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخشی از سخنانش گفت: اکنون در حال پرداخت کارانه سال ۱۴۰۱ پرستاران هستیم و تاکنون چهار ماهه نخست سال قبل پرداخت شده است و مابقی مطالبات هم مرحله به مرحله واریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرداخت کارانه، خبر خوش ما به پرستاران در روز پرستار است، ادامه داد: با برنامه‌ریزی و اصلاحی که در دستورالعمل بازتوزیع صورت گرفته، امیدواریم که پرداخت‌های آینده با حداکثر تلاش و رعایت انصاف همراه بوده و رضایت تمامی پرستاران عزیز و زحمتکش را به همراه داشته باشد.

دبیر اجرایی آیین بزرگداشت روز پرستار با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده برای برپایی این مراسم در حرم مطهر رضوی گفت: هزار پرستار منتخب از مراکز درمانی کشور در این مراسم حضور دارند که ۳۵۰ نفر آن‌ها پرستاران شاغل در مراکز درمانی خراسان رضوی هستند.

دکتر رضا علی نژاد افزود: امروز یک هزار و ۵۰۰ نفر از خانواده نظام سلامت در حرم مطهر رضوی حضور داشتند که هزار نفر آنان پرستاران منتخب کشور و بقیه اعضای هیئت علمی، روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پرستاری، پیشکسوتان و خانواده شهدای مدافع سلامت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha