۰ نفر

باد و باران در راه خراسان شمالی / هشدار نارنجی صادر شد

۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۵۳
کد خبر: 808961
باد و باران در راه خراسان شمالی / هشدار نارنجی صادر شد

اداره کل هواشناسی خراسان شمالی با صدور هشدار نارنجی از احتمال وقوع گرد و خاک و کاهش حدود ۱۴ درجه‌ای دمای هوا خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهدی کمالی، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی اظهار کرد: پیش‌بینی‌های ما از فعالیت دو سامانه خبر می‌دهد که یکی سبب گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا و دیگری سبب بارش باران، مه‌آلودگی، وزش باد لحظه‌ای شدید، کاهش دما و بارش برف در ارتفاعات می‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت سامانه گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا از صبح فردا در استان آغاز می‌شود و در بیشتر مناطق استان اثرگذار خواهد بود.

به گفته کمالی، فعالیت این سامانه از دوشنبه بعدازظهر تا صبح سه‌شنبه بویژه برای مناطق نیمه جنوبی و شرق استان شامل شهرستان‌های شیروان، فاروج، اسفراین، گرمه، جاجرم و بجنورد سبب کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌ شمالی به توصیف سامانه بارشی پرداخت و افزود: فعالیت این سامانه از ظهر سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه آغاز می‌شود و بیشتر مناطق استان بویژه غرب، شمال و مرکز استان و بخش‌هایی از جنوب شرق شامل شهرستان‌های رازو جرگلان، مانه، سملقان، شمال گرمه و جاجرم، بجنورد و شیروان، شمال و شرق اسفراین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کمالی با بیان اینکه فعالیت این سامانه بارشی ظهر چهارشنبه، یکم آبان ماه به پایان می‌رسد، اظهار کرد: آسیب به سازه‌های موقت، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌ آب، سیلابی شدن مسیل‌ها و کاهش ۱۲ تا ۱۴ درجه‌ای دما از سه‌شنبه تا صبح پنجشنبه از جمله مخاطره‌های این سامانه پیش‌بینی می‌شود.

وی توصیه کرد که احتیاط هنگام کار در ارتفاعات، استحکام گودبرداری‌ها و محافظت از مصالح ساختمانی در برابر بارش، خودداری از اتراق و توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کنترل استحکام تاسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و سازه‌های موقت، توقف و پارک نکردن خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، صعود نکردن به ارتفاعات و احتیاط در جابه‌جایی عشایر، رعایت سرعت مطمئنه و روشن نگه‌ داشتن چراغ‌ها در مه و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha