۰ نفر

انواع روش های بازاریابی دیجیتال؛ تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ

۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 808695
انواع روش های بازاریابی دیجیتال؛ تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ

امروزه با پیشرفت فناوری، کسب‌وکارهای اینترنتی در زمینه‌های گوناگونی در حال گسترش هستند. به همین منظور، تکنیک های بازاریابی دیجیتال نقشی حیاتی در این زمینه به عهده دارند؛ چرا که این نوع بازاریابی، از روش‌های مختلفی برای گسترش محصولات و برندها، از طریق شبکه‌های ارتباطی مجازی استفاده می‌کند. در واقع، بازاریابی دیجیتال به‌منظور برقراری تعامل با بازار هدف و شناسایی آن، برای جذب مخاطب و افزایش فروش به کار می‌رود. اگر قصد دارید کسب‌وکاری آنلاین راه‌اندازی کنید یا حتی به‌صورت تمام‌وقت در این حوزه مشغول به کار شوید، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از روش های بازاریابی دیجیتال، به پیشرفت کسب‌وکارتان کمک کنید.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اصول برای پیشرفت هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود. روش‌های متنوعی برای بازاریابی محصولات و خدمات ایجاد شده است که به "دیجیتال مارکتینگ" یا "بازاریابی دیجیتال" شهرت دارد. تکنیک های بازاریابی دیجیتال، بر اساس شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی طراحی شده است و از مجموعه‌ ابزارهای موجود در دنیای تکنولوژی بهره می‌گیرد. این ابزارها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهند. به‌عنوان‌مثال، تبلیغات محصولات و خدمات در شبکه‌های اجتماعی نظیر: فیس‌بوک، اینستاگرام، تلگرام و سایر وب‌سایت‌ها منجر به جذب مشتریان و افزایش فروش آن‌ها می‌شود.

اهمیت بازاریابی دیجیتال چیست؟

اگر به دنبال دلایلی برای ورود به بازاریابی دیجیتال هستید، به نکات زیر توجه کنید:

  • امروزه استراتژی تجارت تقریبا به‌طورکامل به بازاریابی دیجیتال وابسته است.

  • روش های بازاریابی دیجیتال می‌تواند به افزایش فروش و درآمد شما کمک کند.

  • این نوع بازاریابی به شما کمک می‌کند تا برندتان محبوب‌تر شود.

  • بازاریابی دیجیتال، به بهبود روابط با مشتریان و چشم‌انداز کسب‌وکارها کمک می‌کند.

  • این روش، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را به همراه دارد.

  • استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ، فرصت‌های شغلی گسترده و پویا را به افراد ارائه می‌دهد.

images_1699813273_65511799a3489.jpg

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ، به‌عنوان یک برنامه عملی شناخته می‌شود که نشان می‌دهد چگونه یک کسب‌وکار از طریق کانال‌های مختلف و تاکتیک‌های دیجیتال، برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود اقدام می‌کند. این استراتژی شامل مراحل متعددی می‌شود که به شناسایی مخاطبان هدف، درک نیازها و ترجیحات آن‌ها، انتخاب کانال‌های مناسب برای بازاریابی، ایجاد محتوای جذاب، تعیین اهداف قابل‌اندازه‌گیری و جذب مخاطبان موردنظر کمک شایانی می‌کند.

انواع روش دیجیتال مارکتینگ

در این بخش، شما را با مهم‌ترین روش های بازاریابی دیجیتال آشنا می‌کنیم:

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM

با روش بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM، می‌توان تبلیغات وب‌سایت خود را از طریق موتورهای جستجوی معروف نظیر گوگل و یاهو انجام داد. استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو، منجر به افزایش ترافیک و بازدید وب‌سایت می‌شود و تأثیر قابل‌توجهی در رتبه‌بندی نتایج جستجو دارد. همچنین، با سرچ مکانی در موتورهای جستجو، می‌توان کسب‌وکارهای محلی را به مخاطبان و کاربران نزدیک نمایش داد.

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو، فرایندی است که به‌منظور بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، در نتایج موتورهای جستجو صورت می‌گیرد. اجرای سئو، نیازمند استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ مهمی است. به‌عنوان‌مثال، سازمان‌ها با سفارش و خرید رپورتاژ از سایت‌های معتبر و تولید محتوای باکیفیت برای وب‌سایت خود، می‌توانند رتبه بهتری را در زمان کمتری دریافت کنند. شما باید چند نمونه رپورتاژ آگهی‌های رسانه‌های مختلف را مقایسه کنید و با موفق‌ترین رسانه همکاری کنید؛ چرا که وب‌سایت‌ها برای حضور در صفحات اول موتورهای جستجو، به رپورتاژ آگهی نیاز دارند.

بازاریابی محتوا

یکی از مهم‌ترین روش های بازاریابی دیجیتال برای هر وب‌سایت، محتوای منتشر شده آن است. این محتوا، نمایانگر حوزه تخصصی و موضوعات موردنظر ‌سایت می‌شود. بازاریابی محتوا اغلب به‌صورت مطالب متنی، ویدئوها و ... در سایت‌های مختلف صورت می‌گیرد تا به تبلیغ و شناساندن محصولات و خدمات به مخاطبان کمک کند. به‌عبارت‌دیگر، این بازاریابی به‌عنوان هنر برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه تعریف می‌شود. منتشرکردن محتواهای مفید و ارگانیک باتوجه‌به نیازها و ترجیحات مخاطبان در بازه‌های زمانی معین، منجر به جلب‌توجه کاربران به محصولات شما شده و به‌مرورزمان باعث تبدیل‌شدن یک کاربر معمولی به یک مشتری وفادار می‌شود.

images_1699813308_655117bc92929.jpg

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

در جامعه‌ای که اینترنت و گوشی‌های هوشمند به‌وفور به کار گرفته می‌شوند، شاهد گسترش استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند: فیس‌بوک، توییتر، تلگرام، اینستاگرام و ... هستیم. این پلتفرم‌ها، پتانسیل بسیار بالایی برای تبلیغ محصولات و خدمات دارند، به‌طوری‌که تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به یکی از روش های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است.

بازاریابی از طریق پیامک

یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی از طریق پیامک است. این روش، با هزینه کمتری می‌تواند بازدهی بالاتری را ایجاد کند. در استراتژی بازاریابی از طریق پیامک، با ارسال پیام به مخاطبان، آن‌ها در جریان تخفیف‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف قرار می‌گیرند. این گونه می‌توانید مشتریان را به برند وفادار کنید و اشخاص جدیدی را جذب کنید.

تبلیغات بنری

یکی از روش‌های متداول در تبلیغ محصولات و خدمات، تبلیغات بنری است. این روش، با طراحی بنری جذاب و زیبا که به‌طورکامل محصولات و خدمات وب‌سایت شما را نمایان می‌کند، صورت می‌گیرد. اگر قصد استفاده از تبلیغات بنری را برای ترویج کسب‌وکار خود دارید، حتما از متخصصان در زمینه طراحی بنر مشورت بگیرید تا با بهره‌گیری از روش های بازاریابی دیجیتال، مخاطبان را به‌ سوی محصولات خود جذب کنید.

بازاریابی ایمیلی

یکی از روش های سنتی که هنوز هم جایگاه خود را در تبلیغ محصولات حفظ کرده، تبلیغات از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ است. با جمع‌آوری آدرس‌ ایمیل مشتریان و ارسال مطالب با پیشنهادها و تخفیفات ویژه، می‌توان مشتریان را ترغیب به خرید مجدد از وب‌سایت موردنظر کرد و این ارتباط به‌مرورزمان، مشتری را به برند و محصول وفادار می‌کند.

تبلیغات با پرداخت به‌ازای کلیک (PPC)

این روش تبلیغاتی شامل هر نوع دیجیتال مارکتینگ است که در آن، شما برای هر بار کلیک کاربر روی تبلیغ، هزینه پرداخت می‌کنید. به‌عنوان‌مثال، Google AdWords یک نمونه از تبلیغات با پرداخت به‌ازای کلیک (PPC) است. امروزه تبلیغات با کلیک در موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی، گسترش‌ یافته است و شما می‌توانید برای افزایش سود از این نوع تبلیغات پولی و کلیکی، برای وب‌سایت و محصولات خود بهره‌برداری کنید.

بازاریابی ویروسی دیجیتال

یکی از پرکاربردترین روش های بازاریابی دیجیتال، استفاده از ویروس دیجیتال است که گسترش اینترنت و فضاهای اجتماعی، به آسان‌تر اجراشدن این روش کمک می‌کند. بازاریابی ویروسی  با کمترین هزینه تبلیغاتی یا حتی هزینه‌ای نزدیک به صفر، به‌صورت یک حمله تبلیغاتی با استفاده از افرادی صورت می‌گیرد که بنرها یا محتواهای معرفی محصولات و خدمات را به اشتراک می‌گذارند. این روش، به‌عنوان یک بازاریابی نفوذی شناخته می‌شود و به‌آسانی باعث افزایش بازدید و فروش محصولات می‌شود.

بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ، یکی از ابزارهای مؤثر در تبلیغات است که به بازاریابی ویدئویی هم شهرت دارد. به‌عنوان‌مثال، سایت‌هایی مانند آپارات و یوتیوب فعالیت گسترده‌ای در زمینه تبلیغات کوتاه‌مدت انجام می‌دهند. تبلیغات از طریق کلیپ‌های چندثانیه‌ای در فضای اینترنتی و معرفی محصول به این شیوه، تأثیر قابل‌توجهی در جذب مشتری دارد و در دنیای دیجیتال به‌عنوان یک روش مؤثر شناخته می‌شود. اگر قصد استفاده از روش های بازاریابی دیجیتال با استفاده از ویدئو را دارید، باید به جوانبی مانند: ارائه محتوای صحیح در قالب کلیپ، بهینه‌سازی، تخصیص منابع مالی و زمان برای تولید ویدئو، تبلیغ در رسانه‌های مختلف و موارد مشابه توجه ویژه داشته باشید تا به نتیجه مطلوب‌تری دست یابید.

بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)

رویکرد بازاریابی درون‌گرا، یک نگرش مشتری‌محور به بازاریابی است که تمرکز آن بر جذب بالقوه از طریق ارائه محتواهای ارزشمند و تجربیات سازنده صورت می‌گیرد. برخلاف روش‌های بازاریابی سنتی برون‌گرا که معمولا با تبلیغات ارتباط برقرار کرده و مخاطب را متمرکز بر خود می‌کنند، هدف بازاریابی درون‌گرا، ارائه اطلاعات مفهومی و مفید به مخاطبان است تا نیازها و علایق آن‌ها را برطرف کند. بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی، اغلب با تبلیغ کالاها و خدمات در قالب بنرها همراه با لینک در کانال‌های پربازدید انجام شده و این اقدام، به افزایش ترافیک و فروش سایت ختم می‌شود.

در بین روش های بازاریابی دیجیتال، مدل درون‌گرا شامل چهار مرحله اصلی است: جذب، مشارکت، لذت‌بردن و تبدیل‌شدن. کسب‌وکارها از طریق ایجاد محتواهای پرکاربرد، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، نوشتن وبلاگ، ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی و بهره‌گیری از تاکتیک‌های دیگر می‌توانند بازدیدکنندگان را به وب‌سایت خود جذب کنند. بازاریابی درون‌گرا، بر اهمیت تعامل و رضایت مداوم مشتریان تأکید دارد؛ زیرا مشتریان راضی می‌توانند با تبدیل‌شدن به حامیان برند، به رشد کسب‌وکار کمک کنند.

images_1699813362_655117f2c13fc.jpg

سخن پایانی

باتوجه‌به پیشرفت علم و تکنولوژی و رواج استفاده از ابزارهای دیجیتال و اینترنت، تأسیس و راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین به یکی از اصلی‌ترین اهداف تجار تبدیل شده است. در این محیط رقابتی، بهره‌گیری از روش‌های مدرن و پیشرفته برای دستیابی به موفقیت در کسب‌وکار بسیار حیاتی است. روش های بازاریابی دیجیتال، از ابزارها و استراتژی‌های ویژه در زمینه تبلیغات اینترنتی به شما کمک می‌کند تا بازار هدف خود را بهتر شناخته و به موفقیت نزدیک‌تر شوید.

مجموعه ابزارهای مورداستفاده در دیجیتال مارکتینگ بسیار متنوع و متعدد هستند؛ اما باید آن‌ها را بادقت و بهره‌وری از اصول استفاده کرد تا به نتایج مطلوب دست‌ یافت. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله در خصوص روش های دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای مورداستفاده به شما کمک کرده باشد و تغییرات قابل‌توجهی در کسب‌وکار شما ایجاد کند. اطمینان داشته باشید به‌محض آن که این روش‌ها را استفاده کنید، تاثیر آن را در بخش فروش و درآمد سازمانتان احساس خواهید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha