۰ نفر

پس از نشستی چهار ساعته در سانفرانسیسکو؛

توافق بایدن-شی‌جین‌پینگ / آیا آمریکا به اقتصاد در حال تقلای چین کمک می‌کند؟

۲۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۵۰
کد خبر: 808437
توافق بایدن-شی‌جین‌پینگ / آیا آمریکا به اقتصاد در حال تقلای چین کمک می‌کند؟

ارتباطات نظامی، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در چین و کنترل صادرات ماده مخدر فنتانیل به ایالات متحده در دستور کار مذاکرات ۴ ساعته سانفرانسیسکو میان آمریکا و چین قرار گرفت؛ هر چند همزمان رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که می‌خواهد به اقتصاد در حال تقلای چین کمک کند.

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ جو بایدن و شی جین‌پینگ، همتای چینی‌اش، نشستی چهار ساعته با یکدیگر را به پایان رساندند و اعلام کردند که گفتگوها «پیشرفت واقعی» داشته است.

این دو رهبر برای اولین بار در یک سال گذشته با امید به ترمیم روابط متشنج به دلیل رقابت اقتصادی و اقدامات اشتباه نظامی ودیپلماتیک، دیدار کردند.

این دو رئیس‌جمهوری پس از چندین سال افزایش نگرانی در مورد درگیری احتمالی بر سر تایوان، در نشستی که برای تثبیت روابط طراحی شده بود توافق کردند که ارتباطات نظامی را در سطح بالایی از سر بگیرند.

بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با شی در خارج از سانفرانسیسکو در روز چهارشنبه گفت که دو کشور به مجموعه‌ای ازتوافق‌ها دست یافته‌اند، از جمله تعهد چین برای بازگشایی کانال‌های ارتباطی نظامی که پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در آگوست ۲۰۲۲ بسته شده بود.

«ما به ارتباطات مستقیم، باز، و شفاف بازگشته‌ایم» بایدن گفت که این «پیشرفت مهم» در روابط ایالات متحده و چین است که به پایین‌ترین سطح خود از زمان برقراری روابط این کشورها در سال ۱۹۷۹ رسیده است.

دو طرف همچنین با تشکیل کارگروه مبارزه با مواد مخدر موافقت کردند. پکن گفته است که صادرات مواد شیمیایی مورد استفاده برای ساخت فنتانیل، یک ماده مخدر و اعتیادآور صنعتی را که باعث یک اپیدمی مرگبار مواد مخدر در ایالات متحده شده است، محدود خواهدکرد.

رهبران در روز چهارشنبه تقریباً چهار ساعت گفتگو کردند که شامل ناهار در دومین اجلاس حضوری سران خود از زمان روی کار آمدن بایدن در سال ۲۰۲۱ بود. در پاسخ به سؤال خبرنگاران که مذاکرات چگونه پیش رفت، بایدن در یک کلمه پاسخ داد: «خوب».

شی بعد از ظهر چهارشنبه در ضیافت شامی با حضور مدیران تجاری ایالات متحده گفت: «جهان به همکاری چین و ایالات متحده برای آینده‌ای بهتر نیاز دارد.»

بایدن گفت که به شی بر اهمیت «صلح و ثبات» در تایوان تاکید کرده است، اما او از این سوال که آیا بر اظهارات قبلی خود که در چهارنوبت گفته بود، به ارتش آمریکا دستور خواهد داد تا از تایوان در برابر حمله چین دفاع کند، پایبند است یا نه، طفره رفت.

وی همچنین از بیان اینکه آیا شی در مورد شرایطی که چین در آن به تایوان، که پکن آن را بخشی از خاک خود می‌داند، حمله خواهد کرد، توضیحی ارائه نکرد.

فایننشال تایمز از قول یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داده که رهبران «مبادله اساسی» در مورد تایوان انجام دادند و شی این واقعیت را مطرح کرد که تعدادی از مقامات آمریکایی زمان بندی خاصی مانند ۲۰۲۷ یا ۲۰۳۰ را برای حمله چین به تایوان ذکر کرده‌اند.

این مقام گفت: «به نظر می رسید مقداری خشم در اظهارات [شی] وجود دارد» و افزود که رئیس جمهور چین «اساساً گفت که چنین طرحی وجود ندارد».

بایدن در این نشست گفت که آن‌ها موظفند اطمینان حاصل کنند که رقابت به درگیری تبدیل نمی‌شود. شی گفت که علیرغم برخی مشکلات«وخیم»، آنها باید «کاملاً بتوانند از اختلافات فراتر بروند.» شی گفت: «سیاره زمین به اندازه کافی بزرگ است که دو کشور بتوانندموفق شوند.»

اقتصاد چین و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری

خبرگزاری رسمی چین، شین هوا، اعلام کرد که طرفین همچنین توافق کردند که در مورد هوش مصنوعی گفت‌وگو کنند و تعداد پروازهای تجاری بین کشورهایشان را افزایش دهند. شین هوا اعلام کرد که شی به بایدن گفته است که فرمان اجرایی اخیر رئیس جمهوری آمریکامبنی بر محدود کردن سرمایه‌گذاری در چین و تحریم‌ها «به طور جدی به منافع مشروع چین آسیب وارد کرده است».

شی ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده برای رفتار منصفانه با شرکت‌های چینی اقدام کند: «سرکوب فناوری چین مساوی است بامهار توسعه با کیفیت چین و محروم کردن مردم چین از حق توسعه.»

وی افزود: چین «هیچ برنامه‌ای برای پیشی گرفتن یا جایگزینی از آمریکا ندارد و آمریکا نباید قصد سرکوب یا مهار چین را داشته باشد.»

رسانه دولتی چین این نشست را «مثبت، جامع و سازنده» خواند و روزنامه مردمی، سخنگوی حزب کمونیست حاکم، اعلام کرد که«سانفرانسیسکو باید به نقطه شروع جدیدی برای تثبیت روابط چین و آمریکا تبدیل شود».

پس از این نشست شی ‌جین‌پینگ در نشستی دیگر با مدیران عامل شرکت‌های آمریکایی گفته که «چین با هیچکس وارد جنگ سرد یا گرم نخواهد شد.»

شی در این نشست گفته چین به دنبال دوستی با آمریکا است و خواهان روابط صلح آمیز است و جوانان آمریکایی را به چین دعوت کرده است.

قبل از این نشست، بایدن گفت که اهداف او شامل کمک به اقتصاد در حال مبارزه چین است، مشروط بر اینکه رشد به قیمت مالکیت معنوی آمریکا تمام نشود.

او گفت: «اگر یک شهروند متوسط در چین بتواند شغلی با درآمد مناسب داشته باشد، این به نفع آن‌ها و همه ما است. اما من به حمایت از شرایطی ادامه نمی‌دهم که اگر بخواهیم در چین سرمایه‌گذاری کنیم، باید تمام اسرار تجاری خود را واگذار کنیم.»

یک مقام آمریکایی گفت، علیرغم اینکه انتظار داشت شی جین‌پینگ این موضوع را مورد تأکید قرار دهد، ایالات متحده در حال حاضربرنامه‌ای برای اعلام تغییرات در نظام تعرفه یا تحریم‌های خود علیه نهادهای چینی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha